HAKİM el-Müstedrek |
TEFSİR-2 Sened Sahih Olduğu
halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri |
1536- "O halde Rabbin için Namaz Kıl ve Kurban
Kes" (el-Kevser, 2) Ayetinin Anlamlarına Dair Bir Bahis |
4033- *Aziz ve celil olan
Allah'ın: "O halde Rabbin için namaz kıl ve kurban kes" (el-Kevser,
2) buyruğunun tevili hususunda ashab-ı kiram ihtilaf etmişlerdir. Bunların en
güzeli ise müminlerin emiri Ali b. Ebi Talib (r.a)'dan iki ayrı rivayet halinde
nakledilen rivayetlerdir. Bunlardan birincisini bize adaletli Ali b. Hamşaz
tahdis etti ... Bize Hammad b. Seleme, Asım el-Cahderi’den tahdis etti. O Ukbe
b. Saban’dan, o Ali (r.a)’den: "O halde Rabbin için namaz kıl ve kurban
kes." (el-Kevser, 2) buyruğu hakkında şöyle dediğini nakletmektedir: Bu
senin namazda iken sağ elini sol elinin üzerine koymandır.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, VI, 689'da belirtildiği üzere İbn Ebi Şeybe,
et-Tarihu'l-Kebir'inde Buhari, İbn Cerir, İbnu'l-Münzir, İbn Ebi Hatim,
el-Efrad'da Darakutni, el-Azame'de Ebu'ş-Şeyh, İbn Merduye, Sünen'inde Beyhaki
rivayet etmiştir. Bazılarının anlattığında fazlalıklar vardır.
4034- *İkinci rivayeti
de bize Ebu Muhammed Abdurrahman b. Hamdan el-Cellab Hemedan'da tahdis etti.
..... Bize İsrail b. Hatim, Mukatil b. Hayyan'dan tahdis etti. O el-Esbah b.
MUbade'den, o Ali b. Ebi Talib (r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Şu:
"Şüphe yok ki biz sana kevser'i verdik. O halde Rabbin için namaz kıl ve
kurban kes." (el-Kevser, 1-2) ayet(ler); Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'a nazil olunca Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Ey Cebrail Rabbimin bana yerine getirmekle emretmiş olduğu bu nahretmek
(kesmek)ın mahiyeti nedir?" dedi. Cebrail: O nahretmek değil ama (Allah)
sana namaz için iftitah tekbiri aldığın vakit Allahu ekber deyince rükua
vardığın zaman, rüku'dan başını kaldırdığın zaman ellerini kaldırmanı
emretmektedir. Çünkü bu hem bizim, hem de yedi semadaki meleklerin namazıdır.
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "(Namazda) ellerin kaldırılması aziz ve
celil olan Allah'ın: "Rablerine itaatle boyun eğmediler, yalvarıp
yakarmadılar." (el-Mu'minun, 76) buyruğunda sözü edilen "itaatle
boyun eğmek (istikan!)"dir" buyurdu.
Diğer Tahric: Zehebi,
İsrail acaib rivayetler nakleden birisidir. Ona itimat olunmaz demiştir. Asbağ
ise Nesai'ye göre terkedilmiş şii bir ravidir demektedir. ed-Durru'l-Mensur,
VI, 689'da İbn Ebi Hatim, İbn Merduye ve Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, II, 75'de
rivayet edildiğini belirtmiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1537- Kafirun
Suresi Şirkten Bir Uzaklaşıştır