HAKİM el-Müstedrek |
TEFSİR-2 Sened Sahih Olduğu
halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri |
1533- "iza Zülzilet: Sarsıldığı Zaman"
(ez-Zilzal, 1) Suresinin Fazileti |
4017- ... Bize Ayyaş b.
Abbas el- Kıtbani, İsa b. Hilal es-Sadafi’den tahdis etti. O Abdullah b. Amr
(r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Bir adam Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'a gelerek: Ey Allah'ın Rasulü bana Kur'an öğret dedi. Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona: "Ra harflilerden üç sure oku"
buyurdu. Adam: Yaşım büyüktür, kalbim katılaşmıştır, dilim de ağırlaşmıştır
dedi. Allah Rasulü: "Ha, mimli surelerden üç tane oku" buyurdu. Adam
yine önceki sözlerin aynısını tekrar edince: "(O halde) müsebbihat
(sebbeha, yusebbihu) diye başlayan surelerden üç tane oku" buyurdu. Adam
yine önceki sözlerini aynen tekrarladı. Sonra adam:
Ey Allah'ın Rasulü bana
anlamı kapsamlı bir sure okumayı öğret dedi. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) ona: "Yer sarsıldığı zaman" (ez-Zilzal, 1) suresini
bitirinceye kadar okuttu. Adam: Seni hak ile gönderene yemin ederim ki ebediyen
buna daha bir şey katmam deyip arkasını dönüp gitti. Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Adamcağız kurtuldu" buyurdu. Sonra da onu
doğrultacak şeyleri zikretti.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İbn
Abdilhakem, Futuh-u Mısr, 258; Nesai, Amelu'l-Yevmi ve'l-Leyle, 716; Ebu Davud,
1399; İmam Ahmed, Müsned, II, 169; İbn Hibban, Sahih, 773. Ebu Davud:
"Sonra onu doğrultacak şeyleri zikretti" ibaresini kaydetmiştir.
[Buna karşılık İbn Hibban hadisin sonunda şunları eklemektedir: "Sonra
adam: ... Ama bana yapmakla yükümlü olduğun ameli haber ver, gücüm yettiği
kadarını yapayım" dedi. Allah Rasulü: "Beş vakit namaz, ramazan
orucu, beyti haccetmek, malının zekatını öde, iyiliği emret, kötülükten de
alıkoy" buyurdu. -Çeviren-] Zehebi dedi ki: Hatta hadis sahihtir. Yani
Buhari ve Müslim'in şartına uygun değildir. Sadece sahih kabul edilir. Buna
sebep ise İsa'nın senedinde yer almış olmasıdır.
4018- ... Bana Yahya b.
Süleyman, Said el-Makburi’den tahdis etti. O Ebu Hureyre (r.a)'den şöyle
dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şu: "O gün
(yer) bütün haberlerini anlatacaktır." (ez-Zilzal, 4) ayetini okudu ve:
"Haberlerinin ne olduğunu biliyor musunuz?" buyurdu. Ashab: Allah ve
Rasulü daha iyi bilir dediler. Allah Rasulü: "Onun haberleri erkek ya da
kadın olsun her bir kulun üzerinde neler işlemiş olduğuna dair tanıklık
etmEsidir. O filan filan günde şunu şunu yaptı demesidir. İşte onun (yerin)
haberleri bunlar olacaktır" buyurdu.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, II, 374; Tirmizi, 3350. Hadis daha önce II, 256'da (3066 numara
ile) geçmiş bulunmaktadır.
4019- * ... Bize Süfyan
b. Husayn, Eyyub’dan bildirdi. O Ebu Kilabe’den, o Esma er-Rahbi’den şöyle
dediğini nakletti: Ebu Bekr es-Sıddik (r.a) RasuluIlah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) ile birlikte öğle yemeğini yemekte iken şu ayet-i kerime (ler)
iniverdi: "Kim zerre ağırlığınca bir hayır yapıyorsa onu görecektir, kim
de zerre ağırlığınca bir kötülük yapıyorsa onu görecektir." (ez-Zilzal,
7-8) Ebu Bekr hemen elini geri çekti ve: Ey Allah'ın Rasulü işlediğimiz her
kötülüğü mü göreceğiz? deyince, Allah Rasulü şöyle buyurdu: "Hoşunuza
gitmeyip gördüğünüz şeyler var ya işte bu (kötülüğünüze) karşılık
verilenlerdir. Hayır ise ahirette onu işleyen kimseler için sonraya
bırakılır."
Senedi sahih olmakla
birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Zehebi dedi ki: Mürsel
bir rivayettir çünkü Esma Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a yetişmemiştir.
Derim ki: Evet, öyledir ama muhtemelen o hadisi Ebu Bekr es-Sıddık'tan dinlemiş
ve bu şekilde rivayet etmiş olabilir. Bundan dolayı Busiri: Eğer Ebu Esma bunu
Ebu Bekr es-Sıddık'tan dinlemiş ise sahihtir demiştir.
Derim ki:
el-Metalibu'l-Aliye, 3S17'de belirtildiği gibi hadisi İbn Rahuye Müsned'inde
tahriç etmiştir. Busiri de İbn Ebi Şeybe tarafından Musannef'inde İmam Ahmed
tarafından da Müsned'inde böylece rivayet edildiğini söylemiş ve şunları
eklemiştir: Hadisi Tirmizi de zayıf bir senetle muhtasar olarak rivayet
etmiştir. Mecmau'z-Zevaid, VII, 141'de ise başka sahabiden Enes ve İbn Amr'dan
rivayet edilmiş, İbn Amr'ın hadisinin ravilerinin sika olduklarını belirterek
Taberani tarafından bunun rivayet edildiğini de söylemiştir. ed-Durru'l-Mensur,
VI, 646'da ise bunu Abd b. Humeyd ve İbn Merduye'nin rivayet ettiğini
söylemiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: