HAKİM el-Müstedrek |
TEFSİR-2 Sened Sahih Olduğu
halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri |
1473- Zihar Kefaretinin Evs b. es-Samit Hakkındaki inişi |
3843- ... Bize Muhammed
b. Ebi Ubeyde b. Ma'n el-Me sudi tahdis etti. Bana babam el-A'meş'ten tahdis
etti. O Temim b. Seleme es-Sülemi’den, o Urve’den şöyle dediğini nakletti: Aişe
(r.anha) dedi ki: Her şeyi işitenin şanı ne mübarektir. Ben Salebe kızı
Havle'nin sözünü işitmekle birlikte bir kısmını da duyamıyordum. O kocasını
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a şikayet ediyor ve şöyle diyordu: Ey
Allah'ın Rasulü gençliğimi yedi. Kamımda çocuklarını taşıdım ve doğurdum.
Nihayet yaşım büyüyüp artık ben ondan çocuk doğuramayınca bana zihar yaptı.
Allah'ım sana şikayet ediyorum. Aişe: Daha yerinden ayrılmadan Cibril (a.s) şu:
"Kocası hakkında seninle mücadele eden ve Allah'a şikayet etmekte olan
kadının sözünü elbette ki Allah işitmiştir." (Mücadele, 1) ayetlerini
indirdi. (Urve) dedi ki: Kocası da Evs b. es-Samit idi.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Ayrıca bu
hadis Hişam b. Urve’den, o babasından, o Aişe (r.anha)’den muhtasar olarak da
rivayet edilmiştir.
Diğer Tahric: Buhari,
III, 209 muallak olarak kesinlik ifade eden tabir ile; Nesai, VI, 168'de
muhtasar olarak, İbn Mace, 2063'te uzun uzadıya. Ayrıca İbn Kesir, IV, 317'de
belirtildiği üzere hadisi İmam Ahmed, Ameş yoluyla rivayet ettiği gibi İbn
Cerir ve İbn Ebi Hatim de böylece rivayet etmişlerdir.
3844- ... Bize el-Hasan
b. Yakub, İbrahim b. ısmet ve Hafız Ebu Abdullah Muhammed b. Yakub tahdis edip
dedi ki: Bize Ebu'n-Numan Muhammed b. el-Fadl tahdis etti. Bize Hammad b.
Seleme, Hişam b. Urve'den tahdis etti. O babasından, o Aişe (r.anha)’den
rivayet ettiğine göre Cemile, Evs b. esSamit'in karısı idi. Evs de kadınlara
(onlarla ilişki kurmaya) düşkün bir kişi idi. Bu arzusu şiddetlendi mi
hammından zihar yapardı. Bu sebeple Allah onun hakkında zihar kefaretini
indirdi.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 2220. Ravileri sika olmakla birlikte Muhammed'in hafızası son zamanlarda
değişikliğe uğramıştı. Musa b. İsmail el-Minkari ona muhalefet ederek
Hammad'dan, o Hişam'dan bunu mürselolarak rivayet etmiştir. Bu mürsel rivayeti
de Ebu Davud, 2219'da rivayet etmiş ve kendisince bu iki haberden hangisinin
daha sağlam olduğuna da işarette bulunmayarak sadece dikkat çekmekle
yetinmiştir. Bunu İbn Kesir de Tefsi/inde IV, 318 kaydederek İbn Lehia'dan, o
Ebu'l-Esved'den, o Urve'den diye haberi mu allak olarak rivayet etmiştir. Derim
ki: Kanaatime göre bu Ebu Davud'un zikrettiği rivayetin aynısıdır. Bu sebeple
iki raviden birisini diğerine tercih etmeyi gerektirecek bir durum yoktur. Her
ikisi de Buhari ve Müslim'in ravilerindendir. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1474- ilim Adamlarının
Fazileti