HAKİM el-Müstedrek |
TEFSİR-2 Sened Sahih Olduğu
halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri |
1256- Cennette Bir Kamçı Kadar Bir Yer Hiç Şüphesiz
Dünyadan ve Dünyadakilerden Hayırlıdır |
3224- ... Bize Muhammed
b. Amr b. Alkame, Ebu Seleme'den tahdis etti. O Ebu Hureyre’den şöyle dediğini
nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Cennette bir kamçı kadarlık bir yer hiç şüphesiz dünyadan ve
içindekilerden hayırlıdır. Dilerseniz: "Kim ateşten uzaklaştırılır da
cennete sokulursa muhakkak ki o kurtulmuştur. Dünya hayatı aldanış metaından
(gelip geçen bir faydadan) başka bir şey değildir." (Al-i İmran, 185)
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Tirmizi,
3107 hasen, sahihtir diyerek Buhari de buna yakın olarak: "Sizden
birinizin bir yayın iki ucu arasındaki mesafe kadar. .. " lafzı ile hadisi
zikretmektedir.
3225- ... Bize Muhammed
b. Abdulmelik b. Abdulaziz b. Cureyc babasından şöyle dediğini tahdis etti:
Bana İbn Ebi Muleyke'nin haber verdiğine göre Humeyd b. Abdurrahman kendisine
şunu haber vermiştir: Mervan, İbn Abbas'a birisini gönderdi (ve şöyle
sordurdu): Aramızdan kendisine verilenlere sevinip, yapmadıklarından ötürü de
övülen (ve övülmeyi seven) herkes eğer azaba uğratılacaksa şüphesiz azaba
uğratılacağız demektir. Buna karşılık İbn Abbas şu cevabı verdi: Bu ayet ancak
kitap ehli hakkında inmiştir. Yahudiler yanına gelince Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) kendilerine bir hususa dair soru sordu, onlar da onu izledi. Sonra
yine onun yanına geldiler, kendilerine bir başka soru sordu, onlar da ondan
başka bir şekilde haber verdiler. Dışarı çıktıklarında gördüler ki ona
kendilerine sorduğu bir hususa dair haber verdiler, bundan dolayı da övüldüler
ve kendilerine sorduğu hususu ondan gizlemelerinden ötürü de sevindiler.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Buhari,
4292; Müslim, 2778; Tirmizi, 3018. ed-Durru'l-Mensur, II, 191'de, ayrıca
Müsned'inde İmam Ahmed, es-Sünenu'l-Kübra'da Nesai, Taberani,
es-Sünenu'l-Kübra'da Beyhaki, İbn Cerir ve İbnu'l- Münzir tarafından rivayet
edildiği belirtilmektedir. Hadis ile ilgili değerlendirmesinde Hakim
yanılmıştır.
3226- ... Bize Yahya b.
Adem, İbnu'l-Mübarek'ten şöyle dedi diye tahdis etti: Ben İbrahim b. Tahman'ı
Aziz ve Celil Allah'ın: "Onlar ki ayakta iken, otururken, yanları üzere
yatarken daima Allah'ı an ar." (Al-i İmran, 191) buyruğunu okuyarak dedi
ki: Bana el-Muktib, Abdullah b. Bureyde'den tahdis etti, o İmran b. Husayn’dan
rivayet ettiğine göre kendisinin basurları vardı. Bu sebeple Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ona yanı üzere namaz kılmasını emir buyurdu.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Buhari,
1065; Ebu Davud, 651, 652; Nesai, III, 223; Tirmizi, 372; İbn Mace, 1223,1231.
Hadis ile ilgili değerlendirmesinde Hakim yanılmıştır.
3227- ... Bize el-Haris
b. Müslim, Bahr es-Sakka'dan tahdis etti, o Amr b. Dinar’dan, o Cabir b.
Abdullah'tan naklederek dedi ki: Ben ona: Aziz ve celil olan Allah'ın:
"Ateşten çıkmak isterler ama oradan çıkacak değillerdir." (Maide, 37)
buyruğu hakkında soru sordum. (Cabir) şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) bana onların kafirler olduklarını haber verdi. (Amr b. Dinar) dedi
ki: Ben Cabir'e: Peki ya yüce Allah'ın: "Şüphe yok ki sen kimi ateşe
sokarsan onu hakir kıldın demektir," (Al-i İmran, 192) buyruğu hakkında ne
dersin? dedim. O: Allah onu (kafiri) ateşte yakınca onu hor ve hakir kılmış
olur. Hiç buna yakın bir rüvaylık olur mu?dedi.
Diğer Tahric:
ed-Durru'I-Mensur, II, 196'da belirtildiği üzere bunu İbn Cerir (VIII, 115)
tahriç etmiştir. Zehebi dedi ki: Bahr (es-Sakka) helak olmuş birisidir.
3228- ... Bize Yakub b.
Humeyd tahdis etti. Bize Süfyan b. Uyeyne, Amr b.
Dinar'dan tahdis etti. O
Seleme b. Ebi Seleme'den -Ümmü Seleme'nin çocuklarından bir adamdır-, o Ümmü
Seleme (r.anha)’dan şöyle dediğini nakletti: Ey Allah'ın Rasulü! Ben kadınlardan
hicret hususunda herhangi bir şekilde söz edildiğini duymadım. Bunun üzerine
aziz ve celil olan Allah: "Nihayet Rableri dualarına şöyle karşılık verdi:
İçinizden gerek erkek, gerek kadın olsun (salih) amel işleyenin amelini
karşılıksız bırakarak boşa çıkarmayacağım. Bazınız bazınızdansınız." (Al-i
İmran, 195) buyruğunu indirdi.
Bu Buhari'nin şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Müslim ile bunu tahriç etmemişlerdir. Ben
(hocam) Hafız Ebu Ahmed'i Buhari'nin kitabında yer alan iki bahiste Yakub'un
Süfyan'dan ve Yakub'un ed-Deraverdi'den rivayetini zikrederek: O kişi Yakub b.
Humeyd'dir derken dinledim. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
Diğer Tahric:
Abdurrezzak, Musannef, I, 144; el-Humeydi, Müsned, I, 144; İbn Cerir, 8368; İbn
Ebi Hatim, II, 997/b; Tirmizi, 5012; Ebu Ya'la, Müsned, 6958; Taberani,
el-Kebir, 651; Said b. Mansur, 552. Seleme dolayısıyla zayıf bir hadistir.
Sözünü ettiğimiz bazı kaynaklarda müphem olan şahıs açıkça zikredilmiştir.
Yakub b. Humeyd b. Kas'a gelince, Hakim'in hocası olan Ebu Ahmed el-Hakim'in
iddia ettiği gibi Buhari'nin kendisinden hadis rivayet etmiş olduğu doğru
değildir. Müstedrek'in sahihi olan Hakim ise bundan önce zikretmiş olduğu gibi
onun bu iddiasını kabul etmemiştir. Doğrusu olan da budur ama burada tekrar
onun sözünü zikrettiğini görüyoruz. Halbuki bunu yapmamalıydı.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: