HAKİM

el-Müstedrek

BUYU’

 

927- Rasulullah (s.a.v.) Azı Dişi Bulunan Herbir Hayvanın (Etini Yemeyi) ve Çocukların Öldürülmesini Yasakladı

 

2319- * ... Bize Şeyban, el-A'meş'ten tahdis etti. O Mücahid'den, o İbn Abbas (r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) azı dişi olan her yırtıcı hayvanı, çocukların öldürülmesini ve paylaştırılmadan önce ganimet mallarının satılmasını yasakladı.

 

Bu Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu bu lafızlarla ve anlatımla tahriç etmemişlerdir. Bu hadisin sahih bir şahidi bulunmaktadır:

 

Diğer Tahric: Hadisin baş tarafları Müslim, 1934 ve başkakaynaklarda yer almaktadır. Ayrıca bk. Mecmau'z-Zevaid, V, 316; Nesai, VII, 301'de çoğunu zikretmiştir. Bir sonrakine de bakınız.

 

 

 

2320- Bunu bize adaletli Ali b. Hamşaz tahdis etti ... Bana Abdurrahman b. el-Haris, İbn Ebi Necih'ten tahdis etti. O Mücahid'den, o İbn Abbas (r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) paylaştırılıncaya kadar ganimetlerin satılmasını yasakladı.

 

Diğer Tahric: Nesai, VII, 301. Ayrıca bir öncekine de bakınız.

 

 

 

2321- ... Bize Süfyan b. Uyeyne, Umeyd b. Kays'tan tahdis etti. O Süleyman b. Atik'den, onun Cabir'den rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) musibetlerin sebep oldukları teleflerin indirilmesini emretti.

Ali İbnu'l-Medini dedi ki: Süfyan bize Ebu'z-Zubeyr'den tahdis etmişti. O Cabir'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den afetlerin sebep olduğu telefi indirdiğini nakletmiştir.

 

Bu Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Müslim, 1554; Ebu Davud, 3374; Nesai, VII, 265. Hakim hadis ile ilgili değerlendirmesinde yanılmıştır. Çünkü bu hadisi Müslim tahriç etmiş bulunmaktadır ama (aynen bu lafızIa olmamakla birlikte) bu lafzın anlamındadır. Burada bulunan lafız ise Ebu Davud'un SÜnen'indeki lafzın aynısıdır.

 

 

 

2322- ... Bana Amr b. el-Haris, Bukeyr b. el-Eşec'den tahdis etti. O Iyad b. Abdullah'tan, o Ebu Said el-Hudri (r.a)'dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) döneminde bir adamın satın aldığı mahsullere afet isabet etmiş, bu sebeple borcu çoğalmıştı. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ona tasadduk ediniz" buyurdu. Ona tasadduk ettiler. Fakat bu borçlarını ödemeye yetmeyince Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bulduğunuzu alınız ve sizin bundan başka (bir şeyalmaya) hakkınız yok" buyurdu.

 

Bu Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Müslim, 1556; Ebu Davud, 3469; Tirmizi, 655; Nesai, VII, 265; İbn Mace, 2356

Hadis ile ilgili değerlendirmesinde Hakim yanılmıştır. Çünkü hadis Müslim'de aynen böyledir.

 

 

 

2323- ... Bize Bukeyr b. Amir, İbn Ebi Nuaym’dan tahdis etti. Bize Rafi b.

Hadic'in tahdis ettiğine göre o bir toprağa ekin ekmişti. Orayı sularken Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanından geçti. Kendisine: "Ekin kimindir, arazi kimindir?"diye sordu. Rafi: Ekinim benim tohumum ve çalışmam karşılığında mahsulün yarısı benim, filan oğullarına da yarısı dedi. Allah Rasulü: "İkiniz de ribaya (faize) girdiniz. Araziyi sahiplerine geri ver ve yaptığın masrafı al" buyurdu.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte bunu (aynen böyle tahriç etmemişlerdir). Ancak onlar Abdullah b. Ömer ile Rafi b. Hadic'in bu husustaki karşılıklı görüş alışverişlerini ittifakla rivayet etmişlerdir.

 

Diğer Tahric: Hadis Hakim'in de dediği gibi Buharive Müslim'de bu şekilde değildir: Buhari, 2202; Müslim, 1547; İmam Malik, Muvatta, II, 713; Ebu Davud, 3392 vd. lafız da ona aittir; Tirmizi, 1384; Nesa i, VII, 33; İbn Mace, 2449, 2450, 2453, 2458-2460, 2465. Bu senette Bukeyr vardır ki Zehebi: Zayıftır demiştir.

 

 

 

2324- ... Bize Veki' ve Humeyd b. Abdurrahman er-Ruvasi, Muğire b. Ziyad'dan tahdis etti. O Ubade b. Nusey'den, o el-Esved b. Salebe'den, o Ubade b. es-Samit'ten şöyle dediğini nakletti: Suffa halkından bazı kimselere yazı yazmayı, Kur'an okumayı öğrettim. Onlardan bir adam da bana bir yay hediye etti. Ben: Bu bir mal değildir, bununla Allah yolunda ok atacağım. Mutlaka Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın yanına gidecek ve ona (bunun hükmünü) soracağım dedim. Ey Allah'ın Rasulü kendilerine yazı yazmayı ve Kur'an okumayı öğrettiğim kimselerden birisi bana bir yay hediye etti. Bu bir mal değildir. Ben onunla Allah yolunda ok atacağım dedim. O şöyle buyurdu: "Eğer boynuna ateşten bir halka takılması hoşuna giderse onu kabul et" buyurdu.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: İmam Ahmed, Müsned, V, 315; Ebu Davud, III, 213; İbn Mace, 2157. Beyhaki dedi ki: el-Esved (b. Salebe)'yi ancak bu hadisi rivayeti ile tanıyoruz. Diğer taraftan bu hususta o Ubade'ye muhalifbir şekilde rivayette bulunmuştur.

Derim ki: Hadisin yine Beyhaki'de yer alan Ebu'd-Derda'dan gelen ve Ebu Nuaym'de, Ebu Hureyre'den gelen İbn Mace'de Ubey'den gelen şahitleri de vardır ama hepsi de vahidir. Buhari'de Sahih olarak şu rivayet yer almaktadır: "Şüphesiz karşılığında ücret aldığınız en uygun iş Allah'ın kitabı( öğretmeniz)dir." Ayrıca bk. Avnu'l-Mabud, IX, 207. Zehebi ise Muğire (b. Ziyad'ı) ele alarak hadisi salih (uygun, elverişli) birisidir ama İbn Hibban onu (rivayetini almayı) terk etmiştir demektedir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan: