HAKİM

el-Müstedrek

BUYU’

 

923- Taze Hurmanın, Kuru Hurma Karşılığında Satılmasının Yasaklanışı

 

2311- Bize Ebu'l-Abbas Muhammed b. Yakub tahdis etti ... Bize Malik bildirdi.

Bize Ali b. İsa el-Hiri de tahdis etti. .. Bize Yahya b. Yahya tahdis edip dedi ki: Ben Malik'e (şunu) okudum:

Bize Fakih Ebu Bekr b. İshak ile Ebu Muhammed b. Musa tahdis edip dediler ki: ... Bize Ebu Davud et-Tayalisi bildirip dedi ki: Malik b. Enes'e sordum. O bize Abdullah b. Yezid'den tahdis etti. O Zeyd b. Ebi Ayyaş’dan şöyle dediğini nakletti: Ben Sa'd'a: Buğdayın kabuksuz arpa karşılığında satılmasına dair soru sordum. O: Aralarında fazlalık var mı? dedi. Onlar evet diye cevap verince, kendisi dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a taze hurmanın kuru hurma karşılığında satılmasına dair soru sorulurken dinledim. Etrafındakilere: "(Taze hurma) kuruduğu takdirde eksiklir mi?" diye sordu. Onlar evet deyince, Allah Rasulü: "O halde olmaz" buyurdu.

Ebu'l-Velid dedi ki: Malik b. Enes'i de bir başka sefer: Onu mekruh gördü (hoş bulmadı) dediğini de dinledim.

 

Bu Ebu'l-Velid'in rivayet ettiği şekliyle hadisin lafzıdır. Ona İsmail b. Ümeyye de el-Esved b. Süfyan'ın azatlısı Abdullah b. Yezid'den rivayette bulunarak mutabaat etmiştir:

 

Diğer Tahric: Ebu Davud, 3359; Tirmizi, 1225; İbn Mace, 2264; Nesai, VII, 269; İbn Hibban, Sahih, 4997; Hakim, Müstedrek, II, 43; İmam Malik, Muvatta, II, 624; Abdurrezzak, Musannef, 14185; İmam Ahmed, Müsned, II, 175; Ebu Davud et-Tayalisi, Müsned, 214; Darakutni, Sünen, III, 49. Tirmizi hasen, sahihtir demiştir. Bir sonrakine de bakınız.

 

 

 

2312- Bunu bize Ebu Bekr b. İshak ve Ali b. Hamşaz tahdis edip dediler ki: Bize Bişr b. Müsa tahdis etti, bize el-Humeydi tahdis etti, bize Süfyan tahdis etti. Bize İsmail b. Ümeyye, Abdullah b. Yezid'den tahdis etti. O Ebu Ayyaş'tan şöyle dediğini nakletti: Sad b. Ebi Vakkas döneminde iki adam alışveriş yaptı. Sad şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) döneminde iki adam busr mukabili rutab alışverişi yaptılar. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunun üzerine: "Rutab kuruduğu takdirde eksilir mi?" diye sordu. Onlar: Evet, dedi. Allah Rasulü: "O halde olmaz" buyurdu.

 

Süfyan es-Sevri de İsmail b. Ümeyye'den bu hadisi böylece rivayet etmiştir.

 

 

 

2313- Bize Hafız Ebu Abdullah Muhammed b. Yakub tahdis etti ... Bize Süfyan tahdis etti.

Bize Ebu'l-Abbas Muhammed b. Ahmed el-Mahbubi de haber verdi. ..

Bize Süfyan tahdis etti.

Bize Ebu Abdullah es-Saffar da tahdis etti. .. Bize Süfyan, İsmail b. Umeyye'den tahdis etti. O Abdullah b. Yezid'den, o Zeyd Ebu Ayyaş'tan, o Sad b. Malik'ten şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a olgun taze hurmanın kuru hurma karşılığında satılmasına dair soru soruldu. o: "Kuruduğu takdirde eksilir mi?" diye sordu. Onlar evet dedi. (Sad b. Malik) dedi ki: Bunun üzerine bu alışverişi yasakladı.

 

Abdullah b. Yezid'den hadisi rivayet etmek hususunda Yahya b. Ebi Kesir de her ikisine (yani Ebu'l-Velid ile İsmail b. Umeyye'ye) mutabaatta bulunmuştur.

 

 

 

2314- Bunu bize Ebu Bekr b. İshak ile Ali b. Hamşaz tahdis edip dediler ki. .. Bize Harb b. Şeddad, Yahya b. Ebi Kesir'den tahdis etti. Bize Abdullah b. Yezid'in tahdis ettiğine göre Ebu Ayyaş kendisine Sad b. Ebi Vakkas'ı şöyle derken dinlediğini haber vermiştir: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) olgun taze hurmanın kuru hurma karşılığında veresiye satılmasını yasakladı.

 

Bu hadis nakil imamlarının İmam Malik'ten nakletmekteki icmaları dolayısıyla sahih bir hadistir. Ayrıca o rivayet ettiği bütün hadislerde muhkem birisidir. Çünkü onun rivayetlerinde Sahih'in dışında bir şey bulunmaz. Özellikle de Medinelilerin rivayet ettikleri hadisler hakkında böyledir. Diğer taraftan bu imamlar da kendisine Abdullah b. Yezid'den rivayeti hususunda mutabaatta bulunmuşlardır. Buhari ve Müslim ise Zeyd b. Ebi Ayyaş'ın meçhul bir ravi olmasından çekindikleri için bunu tahriç etmemişlerdir. 

 

Diğer Tahric: Bu Ebu Davud'un bir rivayetteki lafzıdır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

924- Bir Adama Kıyamet Gününde Bir Sahife Kaldırılır Öyle Ki Kendisinin (Azaptan) Kurtulacağı Kanaatine Varır Fakat Ademoğullarına Yaptığı Haksızlıklar Ardı Arkasına Onun Peşinden Gelmeye Devam Eder ve Sonunda Onun Bir Hasenesi Dahi Kalmaz