HAKİM

el-Müstedrek

BUYU’

 

917- Bir Kimsenin Bir Malı Çalınıp da Kendisinden Çalınan O Malı Bulacak Olursa Nerede Bulursa Bulsun Onun Üzerinde Daha Çok Bir Hak Sahibidir

 

2302- *Bize Fakih Ebu Bekr İsmail b. Muhammed b. İsmail Rey'de haber verdi. Bize Muhammed b. el-Ezrak tahdis etti. Bize Haccac b. Muhammed, İbn Cureyc'den tahdis etti. 

Bize Ebu Bekr b. İshak da haber verdi, bize Bişr b. Musa, Ali b. Abdulaziz, Musa b. el-Hasen b. Abbad ve İshak b. el-Hasen b. Meymun el-Harbi tahdis edip dediler ki: Bize Hevze b. Halife tahdis etti. Bize İbn Cureyc tahdis etti, bana İkrime b. Halid'in tahdis ettiğine göre Useyd b. Hudayr b. Simak kendisine tahdis ederek dedi ki: Muaviye, Mervan'a: Bir adamın bir malı çalınacak olur da kendisinden çalınan o malı bulduğu takdirde onu bulduğu yerde o o malı daha çok hak eder diye yazdı. (Useyd b. Hudayr) dedi ki: Ben Yemame'de amil iken bunu bana Mervan yazdı. Ben de Mervan'a şunu yazdım: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şu hükmü vermiştir: Eğer bu mal itham edilmeyen adamın yanında bulunursa o malın sahibi dilediği takdirde bedelini ödeyerek alabilir, dilerse onu çalan kişinin peşinden gider (rücu eder). Sonra ondan sonra gelen Ebu Bekr, Ömer ve Osman da buna böylece hükmettiler. (Useyd) dedi ki: Mervan, Muaviye'ye benim yazdığım mektubun aynısını yazdı, Muaviye de Mervan'a şunu yazdı: Sen de, Useyd de benim yönetimim altındakiler hakkında hüküm verecek değilsiniz ama asıl ben size hüküm veririm. Benim sana verdiğim emri uygula. Mervan da Muaviye'nin mektubunu ona (Useyd'e) yazdı. Useyd: Allah'a yemin ederim ki ebediyen ben buna göre hüküm vermem.

 

Bu Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Zehebi dedi ki: "Burada sözü geçen Esid, Ömer döneminde vefat etmiş olup, İkrime onunla karşılaşmadığı gibi Muaviye zamanına kadar da yaşamamıştır. Bu hususun tahkik edilmesi gerekir." Derim ki: Durum dediği gibidir ama hayret verici şey şu ki senedi sahihtir. Burada sözü edilen İkrime b. Halid'in b. el-As değil de, b. Seleme olması hali müstesnadır. O takdirde hadis zayıf olur.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

918- Sizden Birinizin Malına Semavi Bir Afet isabet Etmiş ise Kardeşinin Malını Kendisi için Neye Karşılık Olarak Helal Kabul Edecektir