HAKİM el-Müstedrek |
KUR’AN’IN FAZİLETLERİ |
847- Ayetü'l-Kürsi'nin Fazileti |
2103- * ... Bize Süfyan, Hakim b. Cubeyr el-Esedi'den tahdis etti. O Ebu Salih'ten, o Ebu Hureyre (r.a)'den rivayet
ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Bakara
suresinde öyle bir ayetvardır ki o Kur'an ayetlerinin başıdır. O ayet şeytan bulunan bir evde
okunacak olursa mutlaka şeytan o evden çıkıp gider. (Bu) Ayetü'I-Kürsi'dir."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Buhari ve
Müslim, Hakim b. Cubeyr'den
-rivayetindeki gevşeklik dolayısıyla- hadis tahriç
etmemiş değillerdir. Onu aşırı şii oluşundan dolayıterk etmişlerdir.
Diğer Tahric: Tirmizi, 2281. Bu ikinci
rivayette yer alan sonundaki: "Şeytan bulunan bir evde okunursa
... " ancak bu mana Buhari, 2187'de Ebu Hureyre tarafından rivayet edilen
hadiste muallak olarak zekat malının çalınması ile
ilgili kıssayı anlatan hadiste yer almaktadır. Ayrıca bk. Fethu'l-Bari, IV, 398. Tirmizi hadisi tahriç ettikten sonra: "Garib
bir hadistir. Biz bunu ancak Hatim'in rivayet ettiği bir hadis olarak biliyoruz.
Hadis hakkında Şube açıklamalarda bulunmuş ve zayıf olduğunu söylemiştir."
Derim ki: Ahmed, İbn Main,
Nesai, Ebu Hatim ve
başkaları da hadisin zayıf olduğunu söylemişlerdir.
2104- * ... Bize Amr b. Ebi Kays,
Asım b. Ebi'n-Necud'dan tahdis etti. O Ebu'l-Ahvas'tan, o Abdullah b. Mesüd
(r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: "Şüphesiz her
bir şeyin bir zirvesi vardır. Kur'an-ı Kerim'in
zirvesi de Bakara suresidir. Gerçek şu ki şeytan Bakara suresinin okunduğu nu
işittiği vakit içinde Bakara suresinin okunduğu evden çıkıp gider."
Bu senedi sahih bir
hadis olup, bunun gibi bir senede merfu olarak da
rivayet edilmiştir.
Onu bize Ebu Said Ahmed
b. Yaküb es-Sakafi haber
verdi. Bize Abdullah b. Ahmed b. Abdurrahman
ed-Deşteki tahdis etti.
Bize babam tahdis etti, bize Amr
b. Ebi Kays, Asım'dan tahdis etti. O Ebu'l-Ahvas'tan, o Abdullah'tan, o Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den ...
Mecmau'z-Zevaid, VII, lS9'da Taberani tarafından rivayet edildiği kaydedilmektedir. Heysemi ayrıca der ki: Senedinde Asım b. Behdele b. Ebi'n-Necud vardır ki sika bir ravi
olmakla birlikte bir parça zayıftır.
Derim ki. Ancak bunun
son kısmının lehine Ebu Hureyre'den
gelen Müslim, 876'da yer alan bir şahit bulunmaktadır. Bundan önceki hadis de
onun lehine bir şahittir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: