HAKİM el-Müstedrek |
DUA VE ZİKİR |
802- Kurtarıcı, Kalıcı ve Salih Olanlar |
2029- * ... Bize
Muhammed b. Aclan, Said b. Ebi Said el-Makburi'den tahdis etti. O Ebu Hureyre
(r.a)'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Kalkanınızı alınız" buyurdu. Biz: Ey Allah'ın Rasulü hazıra gelmiş
bir düşmana karşı mı? dedik. o: "Hayır, ateşe
karşı kalkanınızı alınız. Subhanallahi velhamdulillahi ve la ilahe illallah
vallahu ekber: Allah'ı her türlü eksiklikten tenzih ederim. Hamd Allah'a
mahsustur. Allah'tan başka hiçbir ilah yoktur ve Allah en büyüktür deyiniz.
Çünkü bu sözler kıyamet gününde kurtarıcılar, öne götürücüler olarak
geleceklerdir. Kalıcı, salih (amel)lerde bunlardır" buyurdu.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç
etmemişlerdir.
Diğer Tahric: --
Mecmau'z-Zevaid, X, 89'da belirtildiği gibi hadisi TaberilDi, Sağir ve
el-Evsat'ta rivayet etmiş ve: Sağir'deki ravileri Davud b. Bilal dışında
Sahih'in ravileridirler, o da sika birisidir demektedir. Ayrıca hadis Taberani,
Dua, 1682
2030- * ... Bize Hallad
b. Yezid el-Cufi tahdis etti, bize Şerik, el-A'meş'ten tahdis etti. O
Mücahid'den, o İbn Ömer (r.a)'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Allahumme inni es'eluke 'işeten nakiyyeten
ve miteten seviyyeten ve maradden gayra muhzin ve la Hidih: Allah'ım ben senden
tertemiz bir hayat, dosdoğru bir ölüm, rezil ve rüsvay etmeyecek bir dönüş
dilerim" diye dua ederdi.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: --
Bezzar, Müsned, 1, 302; Mecmau'z-Zevaid, X, 179'da belirtildiği üzere Taberani;
Kudai, Müsnedu'ş-Şihab, 1498. Zehebi dedi ki: Hallad sikadır, Şerik de hüccet
değildir demektedir. Heysemi ise Mecmau'z-Zevaid'de: Taberani'nin senedi
ceyyiddir demektedir. Ancak biz Taberani'nin senedi ne vakıf olamadık.
Camiu'l-Mesdnid, es-Sünen, XXVI, 722'de hadis bu rivayet yolundan Şerik'den bu
lafızIa nakledilmiştir. Ancak hadis Abdullah b. Ömer'den değil de Abdullah b.
Amr'dan diye rivayet edilmiştir. Keşfu 'I-Es ta r, 991 ile Mecmau'z-Zevaid'de
de böyledir.
2031 - * ... Bize Said
b. Süleyman el-Vasıti tahdis etti, bize el-Kasım b. Muhammed b. Ebi Bekr
es-Sıddik'in azatlısı İsa b. Meymun, el-Kasım b. Muhammed'den tahdis etti. O
Aişe (r.anha)'den rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Allahummec'al evsaa rızkıke aleyye inde kiberi sinni venkıtai
umri:
Allah'ım senin benim
üzerimdeki en geniş rızkım yaşımın ilerlediğinde ve ömrümün sonunun yaklaştığı
zamanlarda takdir buyur" diye dua ederdi.
Bu senedi ve metni
itibariyle hasen, dua hakkında garib, yaşlanmış kimseler için müstehab olan bir
hadis olmakla birlikte İsa b. Meymun'un rivayetini Buhari ve Müslim delil
göstermemişlerdir.
Diğer Tahric: --
Mecmau'z-Zevaid, X, ıS2'de belirtildiğine göre hadisi Taberani, Evsat'ta
rivayet etmiş ve senedi hasendir demiştir ama burada yanılmaktadır. Çünkü
senedinde Mecmau'l-Bahreyn, 4694'te belirtildiği gibi İsa b. Meymun vardır ki o
da zayıf bir ravidir. Zehebi de Telhis'de: İsa itham edilmiş birisidir
demektedir.
2032- * ... Bize Hammad
b. Seleme, Ebu Cafer el - Hatni'den tahdis etti. O Muhammed b. Kab
el-Kurazi'den, o Ebu Hureyre (r.a)'den şöyle dediğini nakletti: Aranızda iki
eman (azaba karşı teminat) vardı. Bunlardan biri gitti, diğeri kaldı: "Sen
aralarında iken Allah onlara azap edecek değildir. Onlar istiğfar edip dururken
de Allah onları azaplandıracak değildir." (el- Enfal, 33)
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç etmemişlerdir ama
her ikisi de sahabinin yaptığı tefSirin müsned bir hadis olduğunu ittifakla
kabul etmişlerdir. Hadisin Ebu Musa el-Eş'ari'den gelen bir şahidi de vardır:
Diğer Tahric: Beyhaki,
Şuabu'l-İman, 1, 442 senedi ceyyiddir.
2033- Bunu bize
Ebu'l-Abbas es-Seyyari haber verdi. .. Bana Harmele b. Kays, Ubeyd b. Ebi
Eyyub'tan tahdis etti. O Ebu Musa el-Eş'ari (r.a)'dan şöyle dediğini nakletti:
Yerde iki tane eman (güvenlik ve teminat) vardır. Bunlardan birisi kaldırıldı,
diğeri kaldı: "Sen aralarında iken Allah onları azaplandıracak değildir.
Onlar da istiğfar edip durdukça Allah onlara azap edecek değildir."
(el-Enfal, 33)
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, IV, 393, 403; Buhari, et-Tarihu'l-Kebir, I, 32; Taberani, Dua,
1792. Kaynaklarda "(Ubeyd değil de) Muhammed b. Ebi Eyyub"
şeklindedir. Doğrusu da budur. İbn Hibban dışında -et-Ta'cil, s. 359'da
belirtildiği gibi- onun sika olduğunu söyleyen olmamıştır. Hadisi Tirmizi merfu
olarak 3082'de rivayet etmiştir. Burada ise (Ebu Musa el- Eş'ari'nin sözü
olarak) mevkuftur.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: