HAKİM el-Müstedrek |
İMAN |
70- Müminler Arasında imanı En Kamil Olanlardan Bir
Kısmı Ahlakı itibariyle En Güzelleri ve Aile Halkına En Latif Davrananlarıdır |
178- Bize Yezid b. Zureyh, Halidel-Hazza'dan tadis etti. O Ebu kilabe'den, o .Aişe (r.anha)'dan
şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu:
"İman bakımından
müminlerin en mükemmelleri, ahlak bakımından en güzelleri, aile halkına en
yumuşak davrananlarıdır."
Bu hadisin ravilerinin tamamı Buhari ve Müslim'in
şartına göre sikadırlar ama hadisi bu lafızIa tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Tirmizi, 2612
179- ... Bize Süfyan, Seleme b. Kuheyl'den tahdis etti. O İmran b. elHakem
es-Sülemi'den, o İbn
Abbas'tan şöyle dediğini nakletti: Kureyşliler Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ye:
Rabbine dua et de Safa tepesini bizim için altın yapsın, biz de sana iman
edeceğiz dediler. Allah Rasulü: "Gerçekten
dediğinizi yapacak mısınız?"diye sordu. Onlar: Evet dediler. Allah Rasulü dua edince Cebrail yanına geldi ve: Allah'ın sana
selamını getirdim. O şöyle buyuruyor: Arzu edersen Safa tepesi altın oluverir
ama bundan sonra kim kafir olursa onu alemler arasında kimseyi azaplandırmayacağım bir azap ile azaplandıracağım.
Dilerse de onlar için tövbe ve rahmet kapılarını açarım. Allah Rasulü: "Hayır, tövbe ve rahmet kapıları (açık
kalsın)" buyurdu.
Diğer Tahric: Mecmau'z-Zevaid, X, 196'da hadisi Taberani
rivayet etmiştir (12736) ve ravileri Sahih'in ravileridir demektedir.
180- Bize Ebu Abdullah Muhammed b. Abdullah el-Asbahani
tahdis etti, bize Ahmed b.
Muhammed b. İsa el-Kadi tahdis
etti, bize Ebu Nuaym ve
Muhammed b. Kesir tahdis edip dediler ki: Bize Süfyan, Seleme b. Kuheyl'den tahdis etti deyip, hadisi senediyle buna yakın olarak zikretti.
Bu es-Sevri'nin, Seleme b. Kuheyl'den
diye rivayet ettiği bir hadis olarak sahih ve mahfuz bir hadistir. İmran b.
el-Hakem es-Sülemi ise rivayeti delil gösterilen
büyük bir tabiidir. Buhari ve Müslim'in bu hadisi
ihmal etmelerinin sebebi -doğrusunu en iyi bilen Allah'tır ya- Yahya b. Seleme
b. Kuheyl tarafından senedindeki muhalefeti
olmalıdır. Yahya ise babasından rivayeti konusunda vehmi (yanılması) çok olan
bir ravidir.
181- ... Bize el-Ahvas b. Cevvab tahdis etti, bize Yahya b. Seleme b. Kuheyl
babasından tahdis etti. O İmran b. el-Cadd'dan, o İbn Abbas'tan rivayet
ettiğine göre Kureyşliler: Ey Muhammed Rabbine
Safa'yı altına dönüştürmesi için dua et, biz de sana iman edeceğiz dediler. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunun üzerine: "Gerçekten (dediğinizi) yapacak
mısınız?" buyurdu. Onlar evet dedi. Cibril gelerek: İşini sağlam tut dedi.
Sonra Cibril (tekrar) gelip şöyle dedi:
Ey Muhammed şüphesiz
Allah dilediğini sana verecektir. Dilersen Safa senin için altın oluverir fakat
bundan sonra kim kafir olursa onu alemler arasından hiç kimseye etmeyeceğim bir
şekilde azaba uğratacağım. Arzu ettiğin takdirde de onlar için tövbe ve dönüş
kapısını açık tutarım. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Tövbe ve rahmet kapısını(n açık kalmasını) daha çok severim"
buyurdu.
Bu vehim es-Sevri'nin rivayet ettiği hadisi gevşetmez. Çünkü ben İmran
b. el-Cadd'ın tabiin arasında sayıldığını bilmiyorum.
Ancak İsmail b. Ebi Halid,
İmran b. Ebi'l-Cadd'den
rivayet nakletmiştir. İmran b. Ebi'l-Cadd ise etbau't-tabiinden
birisidir.
182- ... Bize Yakub b. Abdurrahman ile Abdulaziz b. Muhammed elMuttalib'in
mevlası Amr b. Ebi Amr'dan tahdis
etti. O el-Muttalib'den, o Ebu
Musa'dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Her kim bir günah işler de onu işlerken ondan
hoşlanmıyorsa ve her kim bir iyilik yaparken ondan dolayı memnun oluyorsa o
mümindir."
Bu Buhari
ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olduğu halde bu lafızı
bu hadisle tahriç etmemişlerdir. Daha önce kitabın
başlangıcında Ömer'in, el-Cabiye'deki hutbesinde bunu
tahriç etmemiş olduklarını söylemiştim. Bu ise yine
oradaki lafızdan farklı bir lafız iledir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
71- insanlara
Güzel Ahlak ile Davran