HAKİM el-Müstedrek |
İMAN |
24- Sabah ve ikindi Namazlarına ileri Derecede Önem Vermek |
56- Bize fakih Ebu Bekr
Ahmed b. İshak b. Eyyub tahdis etti, bize el-Hasen b. Ali b. Ziyad tahdis etti,
bize Said b. Süleyman el-Vasıti tahdis etti.
57- Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub da tahdis etti, bize el-Abbas b.
Muhammed ed-Duri tahdis
etti, bize Yahya b. Main tahdis etti.
58- *Bize Ali b. İsa da
tahdis etti, bize Ahmed b. Necde tahdis etti, bize Said b. Mansur tahdis etti.
Hepsi dedi ki: Bize Huşeym, Davud b. Ebi Hind'den tahdis etti. O Ebu Harb b.
Ebi'l-Esved'den, o Fedale el-Leysi'den şöyle dediğini nakletti: Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ye gidip dedim ki: Ben İslam'a girmek istiyorum.
Bu sebeple bana İslam şeriatının bazı hükümlerini öğret dedim. Allah Rasulü
namazı, ramazan ayını ve namaz vakitlerini sözkonusu etti. Ben: Ey Allah'ın
Rasulü sen öyle vakitlerden söz ediyorsun ki ben o saatlerde meşgul oluyorum
ama sen bana kapsamlı bir söz söyleyerek öğret dedim. Şöyle buyurdu: "Eğer
meşgul bulunsan dahi sakın meşguliyetlerinde uğraşarak iki asır namazını
geçirme" buyurdu. Ben iki asır ne demektir dedim. -Çünkü bu benim kavmimiN
söyleyişinde yoktu.- Allah Rasulü: "Fecrve asr (sabah ve ikindi
namazları)" buyurdu.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olduğu halde Buhar! ve Müslim bu hadisi rivayet
etmemişlerdir. Hadiste başka bir senetle ve tahriç etmedikleri birtakım
lafızlar bulunmaktadır. Bunların en faydalı olanları ise İslam şeriatının
hükümlerinin sözkonusu edilmesidir. Abdulaziz b. Ebi Davud'un, Alkame b.
Mersed'den, onun Yahya b. Ya'mer'den, onun İbn Ömer'den diye nakledilen hadiste
Buhar! ve Müslim'in birisinin dahi şartı yoktur. Ayrıca bu senette Davud b. Ebi
Hind'den nakilde Huşeym b. Beşir'e muhalefet edilmiştir ki bu muhalefetin
hadise bir zararı yoktur, hatta onu daha da pekiştirmektedir.
Diğer Tahric: Hadisin
bir kısmı Ebu Davud'da 428 numara ile zikredilmiştir. Fedale'nin Kütüb-i
Sitte'de bunun dışında bir rivayeti yoktur. el-Mizzi'nin, et-Tehzib'inde XXIII,
191'de böyle belirtilmektedir.
59- Bize Ebu Bekr
Muhammed b. Abdullah eş-Şafii tahdis etti, bize Muhammed b. Bişr b. Matar
tahdis etti, bize Vehb b. Bakiyye tahdis etti.
Yine bize Ali b. Isa
tahais etti. Bize el-Huseyn b. Muhammed b. Ziyad tahdis etti, bize İshak b.
Şahin tahdis etti. (Ve ile İshak) dedi ki: Bize Halid b. Abdullah, Davud'dan
tahdis etti, o Ebu Harb'den, o Abdullah b. Fedale'den,
o babasından şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
bana (İslam'ı) öğretti. Bana öğrettikleri arasında: "Beş vakit namazı
vaktinde kılmaya dikkat et" buyruğu da vardır. Ben: Bunlar benim
meşguliyetlerimin bulunduğu saatlerdir dedim. Bu sebeple bana yaptığım takdirde
benim için yeterli gelecek kapsamlı bir hususu söyle deyince: "İki asIl
vaktinde kılmaya dikkat et" buyurdu. Fedale: Bu bizim dilimizde
kullandığımız bir tabir değildi. Onun için:
İki asır ne demektir?
dedim. Allah Rasulü: "Biri güneş doğmadan önceki namaz, diğeri de
batımından önceki namazdır" buyurdu.
Ebu Harb b. Ebi'l-Esved
ed-Deyli büyük bir tabii olup, onda ashabın büyüklerinden nakledilmiş
rivayetler bulunmaktadır. Onun semaı (hadis dinlemişliği) Fedale b. Ubeyd
el-Leysi'den daha aşağıda değildir. Çünkü Huşeym b. Beşir (58. numaralı hadiste
geçen bir ravidir) hıfzıyla bilinen hafız birisidir. Halid b. Abdullah
el-Vasıti de Sahib-u Kitab'dır. Bu ise genel çerçevesi itibariyle Müslim'in
Eyman bölümünde tahriç etmiş olduğu Şube'nin, Osman b. Abdullah b. Mevheb'ten
naklettiği, ondan sonra da Muhammed b. Osman'dan, onun babasından naklettiği
hadise benzemektedir.
60- *Bana Ali b. Hamşaz
el-Adı tahdis etti. Bize Ubeyd b. Abdulvahid tahdis etti.
Yine bana Ahmed b.
Muhammed el-Anezi haber verdi. Bize Osman b. Said ed-Darimi tahdis etti. İkisi
(Ubeyd ile Osman) dedi ki: Bize Muhammed b. Ebi's-Serri el-Askalani tahdis
etti, bize el-Velid b. Müslim tahdis etti, bize Sevr b. Yezid, Halid b.
Madan'dan tahdis etti. O Ebu Hureyre (r.a)'den, o Peygamber (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'ın şöyle buyurduğu nu nakletti: "Şüphe yok ki İslam'ın bir
aydınlığı ve yoldaki işaretler gibi birtakım alametleri vardır."
Bu Buhari'nin şartına
göre sahih bir hadistir. Çünkü Buhar!, Muhammed b. Halef el-Askalani'den
rivayet nakletmiş ve Sevr b. Yezid eş-Şami'nin rivayetini delil göstermiştir.
Halid b. Madan'ın, Ebu Hureyre'den hadis dinlemesi (semaı)na gelince, bu
görülmedik, bilinmedik bir şey değildir. el-Velid b. Müslim, Sevr b. Yezid'den,
o Halid'den şöyle dediğini nakletmektedir: RasuluIlah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'ın ashabından 17 adam ile karşılaştım. Belki de bir kimse bu metnin şaz
bir metin olduğunu vehmedebilir. Böyle vehme kapılan bir kimse her iki kitaba
(Buhad ve Müslim'e) baksın. Birden başka senedi bulunmayan hayretini
gerektirecek kadar şaz metinler bulacaktır. Sonra da bunu onlarla kıyaslasın.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: