EL-ESNA Fİ ŞERHİ ESMAİLLAHİ’L-HÜSNA VE SIFATİHİL ULYA |
28. BÖLÜM |
Allah Teala'nın isimlerinin "hüsna
(en güzel) ile isimlendirilmesinin sebebinde ihtilaf edilmiştir.
Denildi ki: Bu isimlerde
bulunan ululuk, tazim, takdis ve tenzihten dolayıdır. Muazzam olan her husus
ile isimlendirilir.
Denildi ki: Kul bu
isimleri zikrettiğinde kendisine vaad edilen sevabın,
dua ettiğinde kendisine lütfedilen ikramın güzelliğinden dolayı "hüsna" diye isimlendirilmiştir.
Yine denildi ki:
Kulaklarında (sesi), kalplerde güzelolduğundan dolayı
böyle isimlendirilmiştir.
Şöyle de denildi: Çünkü
bu isimler tevhidine, keremine, rahmetine, ikramına, lütuflarına, delalet
etmektedir. Bundan dolayı kendi zatını övmüştür. "Hamd,
alemlerin rabbi Allah'a muhsustur"(Fatiha,
1) Allah zatını ancak hak ettiği ve muttasıf olduğu celal, azamet ve kemal
sıfatlarıyla methetmiştir. Bu isimlerde o sıfatlara delalet etmektedir. Daimi
hayat O'na mahsustur. Kendisi hariç her şey fanidir. Ancak onda mevcut olan her
şeyi kuşatan ilim de ondadır. Ancak kendisi için yakışan asla kaybolmayan izzet
ancak ondadır. Ve daha nice esma-i hüsnasının delalet
ettiği sıfatlar. Dolayısıyla manası güzelolduğu için güzelolmuş, methumu kamil olduğu için kamil olmuştur. Delaletin şerefi de
delalet ettiği şeyin şerefiyle orantılıdır.
Bundan dolayı bize mushafı korumayı ibadet kılmıştır. Kağıt ve mürekkep olması
bunu değiştirmez. Bizlere Kur'an kağıtlarını
korumayı, bunlara hürmet göstermeyi emretmiştir. Resulullah
da düşmanların kirleri, necasetleri bulaşmasın diye Kur'an
ile düşman topraklarına yolculuk yapmayı nehyetmiştir.
Aynı şekilde alim tahsil ettiği ilmin şerefi ile şereflenir. Nitekim ilim de
malumun, zakir de mezkurun şerefi ile şeref bulur. Allah
Teala varlık aleminin en ulusudur. Buna göre de sevap
büyür, mükafat güzelleşir, kat kat olur. Şu var ki
güzellik (hüsnalık) hepsindendir. Şeref (değer,
ululuk) ise mezkur (olan zata) raci'dir. Bunların
hepsi delile ihtiyaç duymayacak kadar açıktır.
Şöyle de denildi: Bu
isimlerin "hüsna" ile sıfatlanmasının
manası, Allah Teala hakkında vacip, caiz ve mümteni (muhal) olan sıfatları bilmektir.
Hüsna vasıf olarak
gelmiş bir mastardır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: