MÜSNED-İ HANBEL |
SİYER |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
9- Nebilikten Önce
Kureyş'in Kabe inşasını Yenilemesi, Hacer-i Esved'i Yerine Koymakta ihtilafa
Düşmesi ve Cahiliye Döneminde iken el-Emin Diye Adlandırılması
1. Ebu't-Tufeyl
24848 (1) İbn Huseym bildiriyor: Ebu't- Tufeyl, Cahiliye zamanında
Kabe'nin yapılışım zikrederek şöyle dedi: "Kureyşliler Kabe'yi yıkıp vadi
taşlarım omuzlarında taşıyarak tekrar yaptılar ve onu yirmi arşın yükselttiler.
Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Ecyad'dan taş taşırken üzerinde
benekli bir giysi vardı. Giysi kendisine dar idi. Taş taşırken giysinin bir
kısmım omuzuna atıyor, bu sırada giysinin küçüklüğünden dolayı edeb yeri
görülüyordu. Hal böyle iken kendisine: ''Ey Muhammed, edeb yerini ört!'' diye
nida edildi. Bundan sonra da Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hiç
çıplak görülmedi."
[Sahih]
Diğer tahric: Hakim
(4/179) rivayet etti.
24849 (2)- Ebu't- Tufeyl
der ki: Kabe inşa edilirken insanlar taş taşımaktaydı. Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) de kendileriyle birlikte taşımaktaydı. Giysisini alıp omuzuna
koyunca, kendisine: "Edeb yerini açma!" diye nida edildi. Bunun
üzerine taşı atıp giysisini giyindi.
[Sahih]
2. es-Saib
24850 (1) Mücahid, azatlısı Saib b. Ebi's-Saib'den bildiriyor: Kendisi
Cahiliye zamanında Kabe'yi inşa edenlerden biri idi. O şöyle anlattı: Allah'tan
başka kendisine taptığım ve benim kendi elimle yontmuş olduğum taştan bir putum
vardı. Kendim için esirgediğim sütü getirip putun üzerine dökerdim. Sonra bir
köpek gelip onu yalar ve ayağını kaldırıp onun üzerine işerdi. Bir gün Hacer-i
Esved'in yerleştirilmesi gereken yüksekliğe geldiğimizde onu (Hacer-i Esved'i)
göremedik. Bir de baktık ki o, kendi taşlarımızın arasında insan kafasını ve
insan yüzünü andıran bir şekilde durmakta. Kureyş'ten bir grup: "Onu
yerine biz koymak istiyoruz" deyince, başka bir grup: "Onu biz
koyacağız" dedi. Bunun
uzerıne başkaları:
"Aranızda bir hakem tayin edin" dedi. Sonra: "Şu karşıdan çıkıp
gelen ilk kişi bize hakem olsun" diye karar kıldılar. Derken Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelince: "İşte kendisine güvenilen kimse
geldi" dediler ve durumu kendisine anlattılar. Bunun üzerine Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem), Hacer-i Esved'i bir giysinin içine koyarak
onları çağırdı. Onlar da Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte
herbiri giysinin bir kenarından tutarak onu getirdiler. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) de taşı alarak yerine yerleştirdi.
[Sahih]
Diğer tahric: Taberani,
M. el-Kebir 6/139 (6617) ve Darimi, mukaddime 1124 (3) rivayet ettiler.
Heysemi (5735) der ki:
"Hadisi, İmam Ahmed rivayet etmiştir. İsnadında yer alan Hilal b. Habbab
şaibeli olmakla birlikte güvenilirdir. Bunun dışındakiler Sahih
ricalidir."
3. Cabir b. Abdullah
24851 (1) Cabir b. Abdullah der ki: Kabe inşa edildiği zaman Allah
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ve Abbas taş taşımaya gittiler. Abbas:
"İzarını omuzuna taşın altına koy" deyince, o da öyle yapmıştı. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) birden yere yığıldı. Gözleri semaya dikilmiş
kalmıştı. Sonra kalkıp: ''İzarım! İzarım!'' deyince, izarı üzerine çekildi.
[Sahih] .
Diğer tahric: Buhari,
menakib 7/45 (3829), Müslim, hayd 1/267 (340), Abdurrezzak, ğusl (1103) ve
Beyhaki (2/227) rivayet ettiler.
24852 (2)- Cabir
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) halk ile birlikte Kabe
inşası için taş taşımaktaydı. üzerinde bir izar vardı. Amcası Abbas kendisine:
"Yeğenim! İzarını çözüp omzuna taşın altına koysan (ve taş omzunu
incitmese)" deyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) izarını çözüp
omzuna koydu. Bunun üzerine bayılıp düştü. Bundan sonra da Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) hiç çıplak olarak görülmedi.
[Sahih]
24853 (3)- Cabir b.
Abdullah der ki: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) halk ile birlikte
Kabe'nin inşası için taş taşımaktaydı. üzerinde bir izar vardı. Amcası Abbas
ona: "Yeğenim! İzarını çözüp omzuna taşın altına koysan (ve taş omzunu incitmese)"
deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) izarını çözüp omzuna koydu.
Bunun üzerine bayılıp düştü. O günden sonra da Allah Resulü (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) hiç çıplak olarak görülmedi.
[Sahih]
24854 (4)- Cabir b.
Abdullah der ki: Kabe inşa edildiği zaman Abbas ve Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) taş taşımaktaydı. Abbas, Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "İzarını omzuna koy ki taşlar omzunu incitmesin" deyince,
(Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) öyle yaptı ve) birden yere yığıldı.
Gözleri semaya dikilmiş
kalmıştı. Sonra kalkıp: ''İzarım! İzarım!'' diyerek izarını üzerine çekti.
[Sahih]
25905 (1)' de tekrar
edecektir.
4. Hz. Aişe
24855 (1) Hz. Aişe der ki: Resulullah {Sallallahu aleyhi ve Sellem} şöyle
buyurdu:
''Şayet kavmin küfürden
yeni kurtulmuş olmasaydı Ka Ibe Iyi yıkar ve İbrahim'in yaptığı temeller
üzerine inşa ederdim. Kureyşliler (cahiliye zamanmda) Kabelyi inşa ettiği zaman
(malzeme yetmediği için) ktsalttı (ve Hicr denilen yeri Kabe'nin dışında
bıraktı). Ancak ben onu eskiden olduğu gibi yapardım.''
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
ilm 1/224 (126), Müslim, hac 2/968 (1333), Tirmizi, menasik 3/215 (875,
"hasen sahih") Ebu Davud, menasik 2/214 (2028), Nesai, menasik 5/215
(2901) ve İbn Mace, menasik 2/985 (2955) rivayet ettiler.
24856 (2)- Said b.
Cübeyr bildiriyor: Hz. Aişe: "Ey Allah'ın Resulü! Benim dışımda bütün
ailen Kabe'ye girdi" deyince, Nebi {Sallallahu aleyhi ve Sellem}:
''Şeybe'ye birini gönder de sana kapıyı açsın'' buyurdu. Bunun üzerine Aişe,
Şeybe'ye birini gönderdi. Şeybe: "Ne Cahiliye döneminde, ne de İslam'dan
sonra gece vakti onun kapısını açmayız" deyince, Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem), Aişe'ye: ''Hicr'de namaz kıl. Zira kavmin Kabe'yi inşa ettiği
zaman (malzeme yetmediği için) kısalttı (ve Hicr denilen yeri Kabe'nin dışında
bıraktı)" buyurdu.
[Sahih]
24857 (3)- Hz. Aişe der
ki: Kabe'ye girip içinde namaz kılmak isterdim. Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) beni elimden tutarak Hicr denilen yere soktu ve: ''Eğer içeri girmek
istiyorsan Hicr'de namaz kıl. Zira o, Kabe'den bir kısımdır. Ancak kavmin
Kabe'yi inşa ettiği zaman (malzeme yetmediği için) kısalttı (ve Hicr denilen
yeri Kabe'nin dışında bıraktı)" buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Tirmizi (876), Nesai (5/219) ve İbn Huzeyme (3018) rivayet ettiler.
24858 (4)- Hz. Aişe der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Eğer imkanımız
olsaydı Kabe'yi yıkıp yeniden inşa eder ve ona insanların birinden girip
diğerinden çıkacakları iki kapı yapardım. '' İbnu'z-Zübeyr yönetime geldiği
zaman onu yıktı ve yeniden inşa etti. Ayrıca ona birinden girilecek birinden de
çıkılacak iki kapı yaptı. Bu şekilde kaldı. Ancak Haccac( -ı Zalim) gelince onu
yıkıp eski halinde olduğu gibi inşa etti.
[Hasen]
Diğer tahric: İbn
Huzeyme (3022) rivayet etti.
24859 (5)- Esved der ki:
İbnu'z-Zübeyr bana: "MüminIerin annesinin sana gizli olarak anlattığı bir
şey varsa bana anlat. İnsanlardan gizleyip sana söylediği bazı şeyler
olabilir" deyince şu karşılığı verdim: "Bana bir şey anlatmıştı, ama
ben ilk kısmını hatırlamaktayım. Demişti ki: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Şayet kavmin cahiliyeden -veya- küfürden yeni kurtulmuş
olmasaydı Ka'be'yi yıkar ve yeniden inşa ederdim. Ona birinden girip diğerinden
çıkacakları iki kapı yapardım'' buyurdu." Ebu İshak: "Ben, Kabe'yi bu
şekilde gördüm" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Buhari (1584, 7243) ve Müslim (1333) rivayet ettiler.
24860 (6)- Ebu İshak der
ki: İbnu'z-Zübeyr, Esved'e: "Bana müminlerin annesinden anlat. O sana
anlatırdı" deyince, Esved şu karşılığı verdi: "Bana, Allah Resulü'nün
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu anlattı: ''Şayet kavmin cahiliyeden
yeni kurtulmuş olmasaydı Ka'be'yi yıkar ve yeniden inşa ederdim. Ona (birinden
girip diğerinden çıkacakları) iki kapı yapardım.'' İbnu'z-Zübeyr idareyi eline
aldığı zaman onu yıkıp yeniden iki kapılı olarak inşa etti.
[Sahih]
24861 (7)- İbnu'z-Zübeyr
der ki: Teyzem Aişe bana, Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kendisine
şöyle buyurduğunu anlattı: "Şayet kavmin şirkten veya-cahiliyeden yeni
kurtulmuş olmasaydı Ka Ibe Iyi yıkar ve yeniden inşa ederdim. Kapı girişini de
yer seviyesine indirirdim. Ona biri doğusunda, biri de batısında olmak üzere
iki kapı yapardım. Ayrıca ona altı arşın daha eklerdim. Zira Kureyş onu inşa
ettiği zaman (malzeme yetmediği için) kısalttı (ve Hicr denilen yeri Kabe'nin
dışında bıraktı).''
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Müslim (1333:401) rivayet etti.
24862 (8)- Abdullah b.
ez-Zübeyr bildiriyor: Hz. Aişe: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Şayet kavmin şirkten yeni kurtulmuş olmasaydı Ka Ibe Iyi yıkar ve yeniden
inşa ederdim'' buyurdu" dedi ve mana olarak önceki hadisin aynısını
aktardı.
[Sahih]
24863 (9)- Urve,
Aişe'den bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona şöyle
buyurdu: ''Ey Aişe! Şayet kavmin şirkten yeni kurtulmuş olmasaydı Ka'be'nin
yıkılmasını, dışta bırakılan kısmın asıl binaya alınarak tekrar yapılmasını
emrederdim. Kapı girişini yer seviyesine indirirdim. Biri doğusunda, biri de
batısında olmak üzere ona iki kapı yapardım. Böylece Kabe'yii İbrahim'in
yaptığı temel üzerine inşa etmiş olurdum.''
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Buhari (1586) ve Nesai (5/216) rivayet ettiler.
24864 (10)- Ebu Kaza'a
bildiriyor: Abdulmelik, Kabe'de tavaf ederken şöyle dedi: "Allah,
İbnu'z-Zübeyr'i kahretsin! Müminlerin annesi adına yalan söylüyor.
İbnu'z-Zübeyr sözde Aişe'nin, Allah Resulü'nden (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle işittiğini söylemiştir: ''Ey Aişe! Şayet kavmin şirkten yeni kurtulmuş
olmasaydı Ka'be'yi yıkar ve Hicr'i de içine alarak tekrar yapardım. Zira kavmin
onu inşa ettiği zaman (malzeme yetmediği için) kısalttı (ve Hicr denilen yeri
Kabe'nin dışında bıraktı)."
Haris b. Abdullah b. Ebi
Rabia: "Ey müminlerin Emiri! Böyle deme. Ben, müminlerin annesinin bunu
anlattığını işittim" dedi. Bunun üzerine Abdulmelik: "Ben bunu onu
yıkmadan önce işitmiş olsaydım İbnu'zZübeyr'in yaptığı şekilde bırakırdım"
dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(4/100) rivayet etti.
24865 (11)- Ebu Kaza'a
bildiriyor: Abdulmelik b. Mervan, Kabe'de tavaf ederken şöyle dedi:
"Allah, İbnu'z-Zübeyr'i kahretsin! Nasıl da müminlerin annesi adına yalan
söylüyor. İbnu'z-Zübeyr sözde Aişe'nin, Allah Resulü'nden (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle işittiğini söylemiştir: ''Ey Aişe! Şayet kavmin şirkten yeni
kurtulmuş olmasaydı Ka'be'yi yıkar ve Hicr'i de içine alarak tekrar yapardım,
Zira kavmin onu inşa ettiği zaman (malzeme yetmediği için) kısalttı (ve Hicr
denilen yeri Kabe'nin dışında bıraktı),"
Haris b. Abdillah:
"Ey müminlerin Emiri! Böyle deme! Ben, müminlerin annesinin bunu
anlattığını işittim" dedi. Abdulmelik: "Bunu bizzat sen mi
işittin?" diye sorunca: "Evet bizzat ben işittim" cevabını
verdi. Bunun üzerine Abdulmelik: "Ben bunu onu yıkmadan önce işitmiş
olsaydım İbnu'z-Zübeyr'in yaptığı şekilde bırakırdım" dedi.
[Sahih]
Müsned'i tertip eden der
ki: Bu hadis "Sadece Hacer-i Esved ile Rükn-ü Yemani'yi Selamlama; Hacer-i
Esved'i Selamlama, Öpme, Yanında Tekbir Getirme ile İlgili Hususlar"
başlığı altında geçmişti.
27667 (1)'de tekrar
edecektir.