MÜSNED-İ HANBEL |
ZÜHD |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
26- Allah için Sevip
Allah için Buğzetmek
1. Bera b. Azib
23147- Bera b. Azib der ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
yanında oturmuşken bir ara bize: ''İslam'ın en güçlü halkas! hangisidir?'' diye
sordu. "Namaz" denilince: ''Güzel halkalardan biridir, ama en güçlüsü
değildir'' buyurdu. "Zekat" denilince: ''Güzel halkalardan biridir,
ama en güçlüsü değildir'' buyurdu. "Ramazan orucudur" denilince:
''Güzel halkalardan biridir, ama en sağlam! değildir'' buyurdu. "Hac"
denilince: ''Güzel halkalardan biridir, ama en sağlam! değildir'' buyurdu.
"Cihad" denilince: ''Güzel halkalardan biridir, ama en güçlüsü
değildir'' buyurdu ve şöyle devam etti: ''İman'ın en güçlü halkası, Allah için
sevip Allah için buğzetmektir. ''
[Hasen]
Diğer tahric: İbn Ebi
Şeybe 11/41 (10469), Tayalisi 2/48 (2110) ve Beyhaki, Şuabu'l-iman'da 1/45 (13)
rivayet ettiler. Heysemi (306) der ki:
"Hadisi Ahmed b. Hanbel rivayet etmiş olup senedinde yer alan Leys b. Ebi
Süleym'i çoğunluk zayıf görmüştür."
2. Ebu Zer
23148 - Ebu Zer der ki: Bir defasında Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) yanımıza çıktı ve: ''Allah'ın en sevdiği amel hangisidir biliyor
musunuz?'' diye sordu. Biri: "Namaz ve zekattır" derken, başka biri:
"Cihaddır" dedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah'ın
en sevdiği amel Allah için sevip Allah için buğzetmektir'' buyurdu.
[Zayıf]
Diğer tahric: Ebu Davud, sünne 4/198 (4599) rivayet etti.
3. Ebu't-Tufeyl
23149 (1) Ebu't-Tufeyl Amir b. Vasile bildiriyor: Adamın biri oturan
bir grubun yanından geçerken selam verdi. Oturanlar adamın selamını aldılar.
Adam onları geçtikten sonra oturanlardan biri: "Vallahi bu adamı Allah
için sevmiyorum" dedi. Diğer oturanlar: "Vallahi kötü bir laf ettin
ve bunu adama söyleyeceğiz" karşılığını verdiler. Ardından içlerinden
birine:
"Ey filan! Kalk ve
o adamı durumdan haberdar et" dediler. Gönderdikleri adam gidip bunu adama
söyledi. Adam da Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gitti ve şöyle
dedi: "Ey Allah'ın Resulü! İçlerinde filan kişinin de bulunduğu
müslümanlardan bir topluluğun yanından geçerken selam verdim. Selamımı aldılar,
ama ben geçip gittikten sonra içlerinden biri peşimden geldi ve filan kişinin:
''Vallahi bu adamı Allah için sevmiyorum'' dediğini söyledi. Adamı çağır da
neden beni sevmediğini sor."
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) söz konusu adamı çağırdı ve adamın söylediği şeyi ona sordu.
Adam bunu söylediğini itiraf etti ve: "Ey Allah'ın Resulü! O sözü
söyledim" dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Neden onu
sevmiyorsun?" diye sorunca, adam: "Benim komşum olur ve onu iyi
tanıyorum. Vallahi iyinin de, kötünün de kıldığı farz namazlar dışında bir
namaz kıldığını görmüş değilim" karşılığını verdi. Söz konusu adam: "Ey
Allah'ın Resulü! Sor bakalım, bu namazlardan birini vakti dışında kıldığımı
veya abdestlerini güzelce almadığımı veya rükü ile secdeleri gereği gibi
yapmadığımı görmüş mü?" deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
bunu adama sordu. Adam: "Hayır, görmedim" dedi ve şöyle devam etti:
"Yine vallahi iyinin de, kötünün de tuttuğu Ramazan orucu dışında oruç
tuttuğunu görmüş değilim."
Söz konusu adam:
"Ey Allah'ın Resulü! Sor bakalım, bu orucu hafife aldığımı veya gereği
gibi tutmadığımı görmüş mü?" deyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
adama bunu sordu. Adam: "Hayır, görmedim" dedi ve şöyle devam etti:
"Yine iyinin de, kötünün de verdiği zekat dışında bir dilenciye bir şey
verdiğini, Allah yolunda hayırlı bir şeyde bir infakta bulunduğunu görmüş
değilim." Söz konusu adam: "Ey Allah'ın Resulü! Sor bakalım, vermem
gereken zekattan bir şeyler sakladığımı veya zekat memuruna gerekenden daha az
verdiğimi görmüş mü?" deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
adama bunu sordu. Adam: "Hayır, görmedim" deyince, Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ona: ''Kalk git! Gördüğüm kadarıyla adam senden daha hayırlı
biri!'' buyurdu.
[Zayıf]
Heysemi (2/260-1):
"Ahmed ve Taberani rivayet ettiler" demiştir. Darekutni de İlel'inde
(7/41-2) bu rivayeti ele alıp doğrusunun Zühri'nin mürseli olduğun söylemiştir.
23150 (2)- Yakub,
babasından bildiriyor: "İbn Şiliab'ın bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında adamın biri bir topluluğa
uğradı..." Sonrasında ravi bir önceki hadisi aktarır, ancak Ebu't-
Tufeyl'i zikretmez.
[Sahih]
Abdullah b. Ahmed der
ki: Bana bildirilene göre İbrahim b. Sa'd bu hadisi kendi ezberinden rivayet
ederek: "Ebu't-Tufeyl bunu oğlu Yakub'a rivayet etmiş, Yakub da bunu
babasından naklen rivayet etmiştir" demiş ve Ebu't- Tufeyl ismini
zikretmemiştir. Sanırım bununla hata yapmıştır, doğrusu da rivayetin Yakub
kanalıyla gelenidiL Doğrusunu Allah bilir.
4. Ebu Hureyre
23151 (1) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Ruhlar bir araya getirilmiş değişik
topluluklardır. Onlardan (ruhlar aleminde) birbirlerine yakınlık duyanlar
(dünyada iken) kolayca birlikte olup anlaşırlar. Birbirlerine yakınlık
duymayanlar da ayrı durup anlaşamazlar.''
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
enbiya (4/112), Müslim, birr 4/2031 (2638) ve Ebu Davud, edeb (4834) rivayet
ettiler.
23152 (2)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: ''Ruhlar bir araya getirilmiş değişik topluluklardır. Onlardan
birbirlerine yakınlık duyanlar kolayca birlikte olup anlaşırlar. Birbirlerine
yakınlık duymayanlar da ayrı durup anlaşamazlar.''
[Sahih]
23153 (3)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
''İnsanIarın (huy olarak) altın ve gümüş gibi çeşit çeşit olduklarını
görürsünüz. Cahiliye döneminde hayırlı olan kişilerin dini hükümleri iyice
anlamaları halinde İslam döneminde de en hayırlı kişiler olduğunu görürsünüz.
Ruhlar bir araya getirilmiş değişik topluluklardır. Onlardan birbirlerine
yakınlık duyanlar kolayca birlikte olup anlaşırlar. Birbirlerine yakınlık
duymayanlar da ayrı durup anlaşamazlar.''
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(6802) ve Ebu Davud (4834) rivayet ettiler. 23405 (lO)'da tekrar edecektir.
5. Ebu Hureyre
23154 (1) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''İmanın tadına varmak isteyen kişi, birini sevecekse sadece Allah
için sevsin'' buyurmuştur.
[Sahih]
Diğer tahric: Tayalisi,
Müsned'de (2495) ve Hakim, Müstedrek'de (1/4) rivayet ettiler.
Heysemi,
Mecmau'z-Zevaid'de (1/90) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel ve Bezzar
rivayet etmiş olup ravileri güvenilir kimselerdir."
23155 (2)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''İmanın tadına varmak isteyen kiş( birini sevecekse sadece Allah için sevsin''
buyurmuştur.
[Sahih]
6. Amr b. el-Cemuh
23156 - Amr b. el-Cemuh'un bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Allah için sevip Allah için buğzetmeyen kul,
tam anlamıyla imanı haketmiş olmaz. Allah için sevip Allah için buğzettiği
zaman Allah'ın dostluğunu kazanmış olur. (Zira Allah buyurur ki:) Kullarımdan
dostlarım ve mahlukatımdan sevdiklerim, ben anıldığım zaman onlar da anılan,
onlar anıldığı zaman da benim anıldığım kimselerdir.''
[Zayıf]
Heysemi (1/89) der ki:
"Hadisi Ahmed b. Hanbel rivayet etmiş olup senedinde Rişdeyn b. Sa'd
geçmiştir. Hadis munkatı ve zayıftır."
Mahir: Yani Bir kişi ki;
görüldüğünde yada anıldığında, insanlara Allah'ı hatırlatır. Ve başkası; Allah
anılınca, Allah'ın iyi kulu olduğu için hatırlanan kişi'dir. Allah böyle
kişileri sever. Dikkat edin! Burada hatırlatmak tescim (Haşa cisimleştirmek)
yada teşbih (benzerlik oarak) kasıtlı değil kulluğun güzelliği ve davetin
devamlılığı üzerindendir.
7. Ebu Hureyre
23157 - Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''İman etmedikçe cennete giremez,
birbirinizi sevmedikçe de iman etmiş olmazsınız. Size bu işin zirvesi veya
temelini söyleyeyim mi? Selamı aranızda yayın. '' Esved der ki: Şerik bazen
rivayet ederken: "Yapmanız halinde birbirinizi seveceğiniz bir şey
söyleyeyim mi? Aranızda selamı yayın'' lafzını kullanımıştır.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(104-5), Ebu Davud (5193), İbn Mace (68, 3692), Tirmizi (2688) ve İbn Hibban
(236) rivayet ettiler,
20784 (1)'de tekrar
etmiştir.
8. Muaz b. Enes
23158 (1) Sehl b. Muaz'ın, babasından bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Bir şeyi Allah için verenı
bir şeyi Allah için birilerinden esirgeyenı Allah için sevenı Allah için
buğzeden ve biriyle Allah için evlenen kişinin imanı kemale ermiştir. ''
[Hasen]
Diğer tahric: Taberani,
el-Mu'cemu'l-kebir'de (20/412) rivayet etti,
23159 (2)- Sehl b, Muaz
el-Cühenl'nin, babasından bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Bir şeyi Allah için verenı bir şeyi Allah için
birilerinden esirgeyenı Allah için sevenı Allah için buğzeden ve biriyle Allah
için evlenen kişinin imanı kemale ermiştir.''
[Sahih]
Diğer tahric: Tirmizi,
kıyamet 4/670 (2521, "hasen") ve Hakim (2/164) rivayet ettiler.
9. Muaz b. Enes
23160 (1) Sehl, babası Muaz'dan bildiriyor: Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e en üstün imanın ne olduğunu sorduğumda: "Allah için sevip Allah
için buğzetmen ve dilini Allah'ı zikretmekte kullanmandır'' buyurdu. "Ey
Allah'ın Resulü! Başka?" diye sorduğumda da: "Kendin için istediğin
şeyleri diğer insanlar için istemenı kendin için istemediğin şeyleri diğer
insanlar için de istememendir'' buyurdu.
[Hasen]
Heysemi (305) der ki:
"Birinci rivayette Rişdeyn b. Sa'd, ikincisinde ise İbn Lehia yer almıştır
ki, ikisi de zayıftır. Her iki rivayeti de Ahmed b. Hanbel nakletmiştir."
23161 (2)- Sehl b. Muaz,
babası Muaz'dan bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e en üstün
imanın ne olduğunu sorduğumda: ''En üstün iman, Allah için sevip Allah için
buğzetmen ve dilini Allah'ı zikretmekte kullanmandır'' buyurdu. "Ey
Allah'ın Resulü! Başka?" diye sorduğumda ise: "Kendin için istediğin
şeyleri diğer insanlar için istemenı kendin için istemediğin şeyleri diğer
insanlar için de istememendir. Yine hayır olanı söylemen veya susmandır''
buyurdu.
[Hasen]