MÜSNED-İ HANBEL |
İYİLİK VE SOSYAL İLİŞKİLER |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
25- Haksızlığı
Bağışlama ve Bunun Fazileti
1. Ebu Kebşe
22610- Ebu Kebşe el-Enmari: der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu işittim: ''üç şeyin hak olduğuna yemin ederim.
Size bir şeyi de anlatacağımı onu iyice dinleyin. Hak olduğuna yemin edeceğim
üç şeye gelince, biri, kişinin verdiği sadakanın malını eksiltmeyeceğidir.
Diğeri, kişi haksızlığa uğrayıp da buna sabrettiği zaman Allah mutlaka onu daha
aziz kılacaktır. Bir diğeri de bir kişi dilenme (el açma) kapısı açtığı zaman
Allah mutlaka ona bir fakirlik kapısı da açar. Size anlatacağım ve aklınızda
tutmanızı istediğim şeyde şudur: Dünya dört kişinin elindedir. Bunlardan birine
Allah mal ve ilim vermiştir. Bu kişi malını takvası için kullanırıonunla
akrabalık bağlarını güçlendirir ve Allah'ın emrettiği hakları öder. Bu kişi en
üstün konumdadır. Bir diğerine Allah ilim vermiş, ancak mal vermemiştir. Bu
kişi: ''Şayet benim de diğeri gibi malım olsaydı, ben de bu malı onun harcadığı
gibi harcardım'' der. Bu iki kişi aynı sevabı alırlar. üçüncü kişiye ise Allah
mal vermiş, ancak ilim vermemiştir. Bu kişi malını cahilce savurup harcar,
takvasında kullanmaz, onunla akrabalık bağını gözetmez ve bu maldaki hakları
ödemez. Bu kişi en kötü konumdadır. Bir diğer kişiye ise Allah ne mal ne de
ilim vermiştir Bu da: ''Şayet benim de onun gibi malım olsaydı bu malı onun
gibi harcardım'' der. Bunun da niyeti diğeri gibi olduğu için günahları da
aynıdır. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Tirmizi
(2325) rivayet etti.
22088 (5)'te tekrar
etmiştir.
2. Abdurrahman b. Avf
22611- Ömer b. Ebi Seleme, babasından, o da Filistinli bir
kıssacıdan bildiriyor: Abdurrahman b. Avf'tan işittiğime göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Muhammed'in canı elinde olana yemin
olsun ki üç şeyin gerçek olduğuna yemin edebilirim. Bunlardan biri sadakanın
malı azaltmayacağıdır. Bu nedenle sadaka veriniz. Diğeri; kul haksızlığa
uğradığı zaman Allah rızası için bunu bağışlaması halinde kıyamet gününde
Allah'ın onu daha da aziz kılacağıdır. Bir diğeri de, kul kendisine dilencilik
kapısını açtığı zaman Allah'ın ona bir fakirlik kapısı da açacağıdır.''
[Zayıf]
Heysemi,
Mecmau'z•Zevaid'de (31105) zikretmiş ve: "Ahmed, Ebu Ya'la ve Bezzar
rivayet ettiler. İsnadında ismi verilmeyen bir ravi vardır" demiştir. 9458
(1)' de tekrar etmiştir.
3. Ebu Hureyre
22612 (1) Ebu Hureyre bildiriyor: Adamın biri Ebu Bekr'e dil uzattı.
Orada oturan Nebi de (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şaşırmış bir şekilde duruma
tebessüm ediyordu. Adam ileriye gidince Ebu Bekr bazı söz,f0) adama aynen iade
etti. Bunun üzerine Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) öfKe içinde kalkıp
oradan ayrıldı. Ebu Bekr peşinden gitti ve: "Ey Allah'ın Resulü! Sen
otururken adam bana dil uzatıyordu. Ama bazı sözlerine aynıyla karşılık
verdiğimde kızdın ve kalkıp gittin" dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Yanında senin yerine adama cevap veren bir melek vardı. Sen ona
cevap verince de şeytan geldi. Şeytanla aynı yerde de duracak değildim''
karşılığını verdi.
Daha sonra Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Ey Ebu Bekr! üç şeyin
gerçekleşmesi haktır. Kul kendisine bir haksızlık yapıldığı zaman şayet
karşıdakini Allah için affederse Allah bu kulu yardımıyla mutlaka aziz kılar.
Kişi başkalarına yardım etmek amacıyla bir infak kapısı açtığı zaman buna
karşılık Allah onu daha da zengin kılar. Malını çoğaltmak için dilenme kapısı
açan kişiyi ise Allah daha da fakirleştirir.''
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud,
edeb 4/274 (4896), Tirmizi, zühd 4/562 (2325, "hasen sahih") ve
Beyhaki (10/236) rivayet ettiler.
22613 (2)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: ''Kişi kendisine yapılan haksızlığı affettiği zaman Allah onu daha
da aziz kılar. Verilen sadaka hiçbir zaman malı azaltmaz. Kişi kendisine
yapılan haksızlığı affettiği zaman Allah onu mutlaka daha da aziz kılar. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim,
birr 4/2001 (2588), Tirmizi, birr 4/376 (2029) ve Malik, Muvatta'da 2/1000 (12)
rivayet ettiler.
22614 (3)- Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Verilen sadaka hiçbir zaman malı azaltmaz. Allah, bağışlayan
kulunu daha da aziz kılar. Allah rızası için alçak gönüllü olan kişiyi Allah
daha da yüceltir. ''
[Sahih]
22615 (4)- Eb
Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Verilen sadaka hiçbir zaman malı azaltmaz.Kişi kendisine yapılan
haksızlığı affettiği zaman Allah onu daha da aziz kılar. Allah rızası için
alçak gönüllü olan kişiyi Allah daha da yüceltir. ''
[Sahih]
İbn Cafer rivayetinde:
''Bir adam veya kişi ... '' ibaresi geçmiştir.
[Sahih]
4. Ukbe b. Amir
22616 (1) Ukbe b. Amir der ki: Resulullahlla (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) karşılaştığımda ondan önce davranıp elinden tuttum ve: "Ey
Allah'ın Resulü! Bana amellerin en faziletlisini söyle" dedim. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ey Ukbe! Seninle ilişkisini kesenle sen
ilişkini kesme, senden bir şey esirgeyenden sen birşeyi esirgeme, sana
haksızlık edenden de yüz çevir'' buyurdu.
[Hasen]
Diğer tahric: Tirmizi
(2406) rivayet etti. 19607 (S)'te tekrar etmiştir.
22617 (2)- Ukbe b. Amir
der ki: Resulullahlla (Sallallahu aleyhi ve Sellem) karşılaştığımda bana: ''Ey
Ukbe b. Amir! Seninle ilişkisini kesenle sen ilişkini kesme, senden bir şey
esirgeyenden sen bir şeyi esirgeme, sana haksızlık edeni de bağışla'' buyurdu.
Daha sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına geldiğimde:
"Ey Ukbe b. Amir! Diline sahıp ol, günahlarına ağla ve evinde kalmayı
bil'' buyurdu.
Esid der ki: Ferve b.
Mücahid bu hadisi rivayet ettiği zaman: "Diline sahip olmayan, günahlarına
ağlamayan ve evi kendisine dar gelen nice kişi var" derdi.
[Hasen]
22037 (l)'de tekrar
etmİştir.
5. İbn Abbas
22618- İbn Abbas'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem):
''Başkalarına karşı
hoşgörülü ol ki sana karşı da hoşgörülü olunsun'' buyurmuştur.
[Sahih]
Diğer tahric: Beyhaki,
Şuabu'l-iman'da (11258) rivayet etti.
6. Huzeyfe
22619- Huzeyfe der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
bizlere birli, üçlü, beşli, yedili, dokuz lu ve onbirli olacak şekilde örneklemelerde
bulunurdu. Bir defasında diğerlerini bırakarak bunların içinden bir tanesini
şöyle anlattı: ''Zayıf ve miskin bir topluluk vardı. Güçlü ve zorba olan bir
topluluk onlarla savaşınca Allah'ın inayetiyle zayıf olanlar güçlüleri yendi.
Yenince de
düşmanlarını köle edinip
üzerlerinde baskı kurdular. Bu şekilde de kıyamete dek Allah'ın öfkesi
üzerlerinde oldu. ''
[Hasen]
Diğer tahric: İbn Ebi
Şeybe (15/39) rivayet etti.
7. Ebu Hureyre
22620-z Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): '' (Bir alışverişte pişman olup satış akdini bozmak
isteyenin) bu isteğini yerine getirenin kıyamet gününde Allah da (günahlarını)
kaldırır" buyurmuştur.
[Sahih]
Diğer tahric: Farklı
lafız ve kanallarla Ebu Davud 3/290 (3460), Hakim, Müstedrek'te (2/45),
Beyhaki, es-Sünenu'l-kübra'da (6/27), Hatib, Tarihu Bağdad'da (8/196), İbn
Hazm, elMuhalla'da (9/3) ve Ebu Nuaym, Hilye'de (6/345) rivayet ettiler.