MÜSNED-İ HANBEL |
İYİLİK VE SOSYAL İLİŞKİLER |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
8- Yetimin Sorumluluğu
ve Bakımı ile ilgili Hususlar
1. Ebu Hureyre
22358- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Kendisinin veya başkasının yetiminin bakımını ve
sorumluluğunu üstlenen kişiyle cennette şu ikisi gibi birlikte olacağız ''
buyurmuştur. İshak der ki: "Malik bunu rivayet ederken en sonunda işaret
ile orta parmağını gösterdi."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
edeb (8/10), Müslim, zühd 4/2287 (2983) ve Ebu Davud, edeb 4/346 (1969) rivayet
ettiler.
Ebu Hureyre
22359- Ebu Hureyre bildiriyor: Adamın biri kalbinin katılığından
yana Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e yakınınca: '' (Kalbinin yumuşamasını
istiyorsan) yetimin başını okşa ve yoksulu doyur'' buyurdu.
[Zayıf]
Diğer tahric: Abd b.
Humeyd (1426) rivayet etti.
2. Malik b. el-Haris
22360 (1) Malik b. el-Haris'in bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "Her kim müslüman bir ailenin
yetimini alıp da kendine yetecek hale gelinceye kadar onu kendi yiyecek ve
içeceğine ortak ederse kesinlikle cennet ona vacip olur. Her kim de müslüman
bir köleyi azat ederse bu köle onun cehennemden kurtuluşu olur. Azat ettiği
kölenin her bir uzvuna karşılık bir uzvu cehennem ateşinden kurtulur. ''
[Hasen]
Diğer tahric:
İbnu'l-Mübarek, Zühd'de (s. 230, no. 656) ve Taberani, M. el-Kebir'de 19/300
(670) rivayet ettiler.
13819 (l)'de tekrar
etmiştir.
22361 (2)- Amr b. Malik
veya Malik b. Amr'ın -Ravi Süfyan'ın ifadesi bu şekildedir- bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bir ailenin yetiminin bakımını
üstlenen kişiye kesinlikle cennet vacip olur'' buyurmuştur.
[Sahih]
22362 (3)- Malik b. Amr
el-Kuşeyri der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle
buyurduğunu işittim: "Her kim müslüman bir köleyi azat ederse bu köle onun
cehennemden kurtuluşu olur. Azat ettiği kölenin her bir kemiğine karşılık bir
bir kemiği cehennem ateşinden kurtulur. Anne babasından biri yanında
yaşlanmasına rağmen hala bağışlanmayan kişiyi Allah da rahmetinden uzak tutsun.
Her kim müslüman bir ailenin yetimini alıp da kendine yetecek hale gelinceye
kadar onu kendi yiyecek ve içeceğine ortak ederse cennet ona vacip olur. ''
[Hasen]
13818 (1)'de tekrar
edecektir.
22363 (4)- Zürare b.
Evfa'nın, kabilesinden Malik veya İbn Malik adında bir adamdan bildirdiğine
göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "Her kim
müslüman bir ailenin yetimini alıp da kendine yetecek hale gelinceye kadar onu
kendi yiyecek ve içeceğine ortak ederse kesinlikle cennet ona vacip olur. ''
[Hasen]
3. Ebu Umame
22364 (1) Ebu Umame bildiriyor: Resulullah {Sallallahu aleyhi ve
Sellem}: ''Bir yetimin başını sırf Allah rızası için okşayan kişiye elinin
değdiği her bir kıl için bir iyilik sevabı vardır. Yanında bulunan yetim bir
erkek veya kız çocuğuna iyilik yapan kişiyle de cennette şu ikisi gibi yakın
olacağız'' buyurdu ve işaret parmağı ile orta parmağım bir araya getirdi.
[Zayıf]
22365 (2)- Ebu Umame
bildiriyor: Nebi {Sallallahu aleyhi ve Sellem}: ''Erkek veya kız olan bir
yetimin başını sırf Allah rızası için okşayan kişiye elinin değdiği her bir kıl
için bir iyilik sevabı vardır. Yanında bulunan yetim bir erkek veya kız
çocuğuna iyilik yapan kişiyle de cennette şu ikisi gibı yakın olacağız''
buyurdu ve iki parmağını araya getirdi.
[Zayıf]
Diğer tahric: Taberani,
M. el-Kebir'de 8/239 (7821) rivayet etti. Heysemi (8/160) zayıf olduğunu
söylemiştir.
4. Ebu Hureyre
22366- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Dul kadınlar ile yoksulların yardımı
için çalışan kişi Allah yolunda savaşan veya gecelerini ibadetle, gündüzlerini
de oruçla geçiren kişi gibidir. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(5353, 6006-7), Müslim (7577), İbn Mace (2140), Tirmizi (1969) ve Nesai (5/86)
rivayet ettiler.
5. Seh} b. Sa'd
22367- Sehl b. Sa'd der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Ben ve yetimin bakımını ve sorumluluğunu üstlenen kişi, cennette şu
ikisi gibi yakın olacağız'' buyurdu ve işaret ile orta parmağını, aralarını az
bir açarak gösterdi.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
talak 9/439 (5304), Müslim, zühd (2/591), Tirmizi, birr 4/321 (1918,
"hasen sahih") ve Malik (2/948) rivayet ettiler.