MÜSNED-İ HANBEL |
TERĞİB, NİYET VE İHLAS |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
DEVAM: 1- Amellerde
Niyet
8. Ebu Kebşe
22084 (1) Ebu Kebşe el-Enmari'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Ümmetimin durumu şu dört kişinin
durumuna benzer. Bunlardan birine Allah mal ve ilim vermiştir. Bu kişi malı
konusunda ilmiyle amel ederek malını gerekli yerlerde harcar. Bir diğerine
Allah ilim vermiş, ancak mal vermemiştir. Bu kişi: ''Şayet benim de diğeri gibi
malım olsaydı, ben de bu malı onun harcadığı gibi harcardım'' der. Bu iki kişi
aynı sevabı alırlar. üçüncü kişiye ise Allah mal vermiş, ancak ilim
vermemiştir. Bu kişi malını yerinde harcamayıp heba eder. Dördüncü kişiye ise
Allah ne malı ne de ilim vermiştir Bu da: ''Şayet benim de onun gibi malım
olsaydı, bu malı onun gibi harcardım'' der. Bu iki kişinin de günahları
aynıdır. ''
[Sahih]
Diğer tahric: İbn Mace
(4228) rivayet etti.
22085 (2)- Gatafan
kabilesinden Ebu Kebşe el-Enmari'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "Ümmetimin durumu şu dört kişinin durumuna
benzer ... '' Sonrasında ravi bir öncekinin aynısını aktarır, ancak:
"Diğer kişiye ise Allah mal vermiş, ancak ilim vermemiştir. Bu kişi malını
savurup harcar, onunla akrabalık bağını gözetmez ve bu maldaki hakları ödemez''
ibaresi geçmiştir.
[Sahih]
22086 (3)- Ebu Kebşe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu Ümmetin durumunu açıklarken
dört kişiye benzeterek şöyle buyurdu ... " Sonrasında ravi bir önceki
hadisin aynısını aktarır.
[Sahih]
22087 (4)- Ebu Kebşe
el-Enmari'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Ümmetimin durumu şu dört kişinin durumuna benzer". ''
Sonrasında ravi bir öncekinin aynısını aktarır.
[Sahih]
22088 (5)- Ebu Kebşe
el-Enmari der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu
işittim: "üç şeyin hak olduğuna yemin ederim, Size bir şeyi de
anlatacağımı onu iyice dinleyin, Hak olduğuna yemin edeceğim üç şeye gelince,
biri, kişinin verdiği sadakanın malını eksiltmeyeceğidir, Diğeri, kişi
haksızlığa uğrayıp da buna sabrettiği zaman Allah mutlaka onu daha aziz
kılacaktır. Bir diğeri de bir kişi dilenme (el açma) kapısı açtığı zaman Allah
mutlaka ona bir fakirlik kapısı da açar, Size anlatacağım ve aklınızda
tutmanızı istediğim şeyde şudur: Dünya dört kişinin elindedir. Bunlardan birine
Allah mal ve ilim vermiştir. Bu kişi malmı takvası için kullanıl'ı onunla
akrabalık bağlarını güçlendirir ve Allah'ın emrettiği hakları öder. Bu kişi en
üstün konumdadır. Bir diğerine Allah ilim vermiş, ancak mal vermemiştir. Bu
kişi: "Şayet benim de diğeri gibi malım olsaydı, ben de bu malı onun
harcadığı gibi harcardım'' der. Bu iki kişi aynı sevabı alırlar. Üçüncü kişiye
ise Allah mal vermiş, ancak ilim vermemiştir. Bu kişi malını cahilce savurup
harcar, takvasında kullanmaz, onunla akrabalık bağmı gözetmez ve bu maldaki
hakları ödemez. Bu kişi en kötü konumdadır. Bir diğer kişiye ise Allah ne malı
ne de ilim vermiştir Bu da: "Şayet benim de onun gibi malım olsaydı bu
malı onun gibi harcardım'' der. Bunun da niyeti diğeri gibi olduğu için
günahları da aynıdır. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Tirmizi
(2325) rivayet etti.
22610 (1)'de tekrar
edecektir.