MÜSNED-İ HANBEL |
NİKAH |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
32- Emzirme Sayısı ve
Yetişkin Bir Kimseyi Emzirme
1. Hz. Aişe
17855 (1) Hz. Aişe bildiriyor: Sehle binti Suheyl, Allah Resulü'nün
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanına gelerek: "Ey Allah'ın Resulü!
Salim'in rahat bir şekilde yanıma girmesinden dolayı Ebu Huzeyfe'nin yüzünde
bir hoşnutsuzluk görüyorum" dedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''O zaman onu emzir'' buyurdu. Sehle: "Yetişkin bir adamken onu
nasıl emzireyim?" deyince, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
güldü ve: ''Yetişkin biri olduğunu bilmiyor muyum?'' karşılığını verdi. Sehle
daha sonra yine geldi ve: "Ebu Huzeyfe'nin yüzündeki hoşnutsuzluktan eser
kalmadı" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim, rada' 2/1076 (1453), Ebu Davud, nikah
2/223 (2061), Nesai, nikah 6/104 (3319) ve İbn Mace 1/625 (1943) rivayet
ettiler.
17856 (2)- Zeyneb binti
Ümmü Seleme bildiriyor: Ümmü Seleme, Aişe'ye: "Kendi yanıma girmesini
istemediğim ğulamu eyfa' (buluğ çağına yaklaşan çocuk) yanına girmektedir"
dediğinde, Aişe şu karşılığı verdi: "Resulullah'da (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) senin için güzel bir örnek yok mudur? Ebu Huzeyfe'nin karısı: "Ey
Allah'ın Resulü! Yetişkin olduğu halde Salim yanıma girmeye devam ediyor. Ebu
Huzeyfe'de de bundan dolayı bir hoşnutsuzluk var" deyince, Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Onu emzir ki yanına girebilsin"
karşılığını verdi."
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(1453) ve Nesai (6/104) rivayet ettiler.
17857 (3)- Hz. Aişe bildiriyor:
Sehle binti Suheyl b. Amr, Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) geldi ve (Ebu
Huzeyfe'nin azatlısı hakkında): "Ey Allah'ın Resulü! Salim bizimle
birlikte aynı evde kalmaktadır. O da diğer erkekler gibi artık yetişkin
oldu" dedi. Abdurrezzak rivayetinde: "Her yetişkin erkek gibi kadına
yönelik bilmesi gereken her türlü şeyi biliyor" demiştir.) Bunun üzerine
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "01 zaman onu emzir! Bu şekilde
ona haram (mahrem) olursun" buyurdu.
(İbn Ebi Müleyke der
ki:) Bu hadisi duyduktan sonra çekinerek bir yıl boyunca kimselere anlatmadım.
Sonrasında Kasım'la karşılaştığımda ona: "Bana öyle bir hadis aktardın ki
daha sonra hiç kimseye anlatamadım" dedim. Bana: "Hangisi?" diye
sorunca bu hadisi söyledim. Bunun üzerine: "Hz. Aişe'nin bana aktarmasıyla
benim adıma bunu başkalarına aktarabilirsin" dedi.
17858 (4)- Hz. Aişe
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Zeyd' i evlatlık alması
gibi Ebu Huzeyfe de Ensar'dan bir kadının azatlısı olan Salim' i evlatlık aldı.
Cahiliye döneminde de evlatlık alınan kişi onu alan adama nisbet edilir ve ona
mirasçı olurdu. Allah: "Onları (evlat edindiklerinizi) babalarına nisbet
ederek çağırın. Allah katında en doğrusu budur. Eğer babalarının kim olduğunu
bilmiyorsanız, bu takdirde onları din kardeşleriniz ve görüp gözettiğiniz
kimseler olarak kabul edin"[Ahzab 5] ayetini indirdiği zaman evlatlık
alınanlar babalarına nisbet edilmeye başlandı. Babaları belli olmayanlar ise
Müslümanların din kardeşi ve dostu olarak sayıldılar. Ayetin nazil olmasından
sonra Sehle, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geldi ve: "Ey
Allah'ın Resulü! Salim'i bir evlat olarak gördüğümüz için benimle ve Ebu
Huzeyfe'yle birlikte kalır ve beni üzerimde rahat giysiler varken de görürdü.
Ancak senin de bildiğin gibi Allah bu ayeti indirdi" dedi. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) da: ''0 zaman onu beş defa emzir'' buyurdu.
Bundan dolayı Salim, Sehle'nin sütoğlu sayılmıştır.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(5/104, 7/9) ve Nesai (6/63) rivayet ettiler.
17859 (5)- Hz. Aişe der
ki: Sehle binti Süheyl, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına
geldi ve: "Salim, Ebu Huzeyfe'ye nisbet edilerek çağırılıyor. Oysa Allah
Kitab'ında: "Onları (evlat edindiklerinizi) babalarına nisbet ederek çağırın''[Ahzab
5] buyuruyor. Bazen Salim üzerimde rahat giysiler varken de yanıma giriyor ve
çok dar bir evimiz var" dedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''O zaman Salim'i emzir! Bu şekilde kendisine haram (mahrem) olursun'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric:
Abdurrezzak (13885) ve İbn Hibban (4214) rivayet ettiler.
17860 (6)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in, emri üzerine Ebu
Huzeyfe'nin karısı Salim' i beş defa emzirdi. Bundan dolayı (Salim rahat bir
şekilde) yanına girmekteydi."
[Sahih]
17861 (7)- Hz. Aişe
bildiriyor: Sehle binti Süheyl b. Amr, Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) geldi ve: "Ey Allah'ın Resulü! Bazen Salim üzerimde rahat giysiler
varken yanıma girerdi. Ancak büyüyüp genç olduktan sonra da yanıma girmektedir.
Bundan dolayı bir hoşnutsuzluk hissetmekteyim" dedi. Bunun üzerine
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Onu emzirı bu şekilde içindeki
hoşnutsuzluğun gittiğini görürsün'' buyurdu.
[Hasen]
Diğer tahric: Taberani,
el-Mu'cemu'l-kebir'de (6374) rivayet etti.
17862 (8)- Hz. Aişe der
ki: Sehle binti Süheyl, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geldi ve:
"Ey Allah'ın Resulü! Bildiğin zamandan beri Salim bizden biri idi. Ona
çocuğumuz gözüyle bakıyorduk. O istediği şekilde yanımıza girer ve biz ona
karşı rahat davranırdık. Ancak Allah bu konuda ayet indirdikten sonra yanıma
girdiği zaman Ebu Huzeyfe'nin yüzünde bir hoşnutsuzluk olduğunu gördüm"
dedi. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Onu on defa
emzir. Böylece yanına istediği gibi girer. Çünkü (süt) oğlun olur'' buyurdu.
Ravi der ki: Aişe bunu
Müslümanların tümüne genelolarak görürdü. Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) diğer eşleri bunun sadece Ebu Huzeyfe'nin azatlısı Salim ile ilgili
olarak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in verdiği bir ruhsat olarak
sayarlardı.
[Sahih]
17863 (9)- Urve b.
ez-Zübeyr, Hz. Aişe'den bildiriyor: Huzeyfe b. Utbe'nin nikahı altında olan Sehle
binti Süheyl b. Amr, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geldi ve:
"Ebu Huzeyfe'nin azatlısı Salim üzerimde rahat giysiler varken yanımıza
giriyor ve ona çocuğumuz gözüyle bakıyorduk. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in, Zeyd'i evlatlık alması gibi Ebu Huzeyfe de onu evlatlık almıştı.
Ancak Allah: ''Onları (evlat edindiklerinizi) babalarına nisbet ederek çağırın.
Allah yanında en doğrusu budur''[Ahzab 5] ayetini indirdi" dedi.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona, Salim' i emzirmesini emretti. O
da Salim'i beş defa emzirdi. Emzirmekten dolayı da çocuğu konumunda oldu. Bu
sebeple Aişe görmek istediği ve yanına girmelerini arzu ettiği kimseleri kız
kardeşlerinin ve erkek kardeşlerinin kızlarının emzirmesini isterdi.
Emzirilmesini istediği kimse eğer yetişkin ise beş defa emzirilmesini isterdi.
Sonra da o kimse Aişe'nin yanına rahatça girerdi. Ancak Ümmü Seleme ve Allah
Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem) diğer eşleri beşikteyken emmediği
sürece bu şekilde süt emmekle yanlarına kimsenin girmesine izin vermedi.
Aişe'ye: "Vallahi bilmiyoruz, belki de bu, diğer insanlar için değil de
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) tarafından sadece Salim ile ilgili
verilmiş bir ruhsattır" dediler.
[Sahih]
2. Sehle binti Süheyl
17864 (1) Kasım b. Muhammed, Ebu Huzeyfe'nin eşi Sehle'den bildiriyor:
Kendisi Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey Allah'ın
Resulü! Ebu Huzeyfe'nin azatlısı Salim sakalı çıkmış olduğu halde yanıma
girmektedir" dediğinde, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Onu
emzir'' buyurdu. Bunun üzerine Sehle: "Sakallı birini nasıl emzireyim
ki?" dedi. Ancak Sehle onu emzirdi. Sonra Salim, Sehle'nin yanına (rahat
bir şekilde) girmeye başladı.
[Sahih]
Heysemi (7355) der ki:
"Hadisi Ahmed ve Taberani üç Mu'cem'inde ıivayet etmiştir. Ahmed'in
ravileri Sahih'in ravileridir. Ancak ravilerin hepsi Kasım b. Muhammed
kanalıyla, Sehle'den rivayet etmişlerdir. Kasım'ın, Sehle'den hadis işitip
işitmediğini bilmiyorum."
3. Ümmü Seleme
17865 (1) Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem) eşi Ümmü
Seleme şöyle derdi: "Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem) diğer
eşleri yetişkin kişinin emzirilmesi sonucu doğan yakınlığa dayanarak erkeklerin
yanlarına girmesine izin vermediler ve Aişe'ye: "Vallahi Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bu konuda söylediğini sadece Salim'e has
verilmiş bir ruhsat olarak görüyoruz. Böylesi bir emzirmeye dayanarak kimsenin
bizim yanımıza girmesine ve bizi görmesine izin vermeyiz" dediler.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(1454) ve Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (5478) rivayet ettiler.