MÜSNED-İ HANBEL |
VASİYET VE FERAİZ (MİRAS) |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
9- Doğduktan Sonra Ses
Verip Ölen Bebeğin Mirası
1. Dahhak b. Süfyan
16494 (1) Said b. el-Müseyyeb bildiriyor: Ömer b. el-Hattab: "Bana
göre diyeti kişinin sadece baba tarafından akrabaları (asabesi) alır. çünkü
kişinin diyetini de onlar öderler. Bu konuda aranızda ResululIah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den bir şey duyan var mı?" diye sorunca, Hz. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bedevilere zekat memuru olarak gönderdiği
Dahhak b. Süfyan el-Kilabi şöyle dedi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) bana, Eşyem ed-Dababi'nin karısına kocasının diyetinden miras vermemi
emreden bir mektup yazdı." Bunun üzerine Hz. Ömer bu görüşle amel etmeye
başladı.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud,
faraid 3/129 (2927), Tirmizi 4/425 (2110 "hasen Sahih"), İbn Mace
2/883 (2642) ve Malik (2/866) rivayet ettiler.
16495 (2)- Said b.
el-Müseyyeb bildiriyor: Ömer b. el-Hattab: "Diyet baba tarafından akrabaya
düşer. Dolayısıyla kadın kocasının diyetinden miras olarak
hiçbirşeyalamaz" dedi. Dahhak b. Süfyan el-Kilabi: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bana, Eşyem ed Dababi'nin karısına kocasının diyetinden miras
vermemi emreden bir mektup yazdı" deyince, Hz. Ömer eski görüşünü
terketti.
[Sahih]
2. Ubade b. es-Samit
16496 (1) Ubade der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Hamel
b. Malik'in, kuması tarafından öldürülen karısına mirasçı kıldı. Kadının
karnındaki cenin için de bir ğurre olarak erkek bir köle veya cariye
verilmesine hükmetti. Bu kadına kocası ve çocukları varis oldular. Hamel'in iki
hanımından da çocukları vardı. Katil olan ve aleyhine hüküm verilen hanımının
babası: "Ey Allah'ın Res'Ulü! Doğarken ağlamamış, sesi çıkmamış, içmemiş
ve yememiş birisinin diyeti nasıl ödenir? Böyle birisinin kanı heder
olmalıdır" deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) adam için:
''Bu, kahinlerdendir'' buyurdu.
16497 (2)-Z Ubade (b.
es-Samit) dedi ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), maden
ocağı(nda uğranılan zararın) hederliğine hükmetti" deyip Ebu Kamil'in
(üstteki) hadisiyle aynı anlamda bir rivayette bulundu; ancak ravi zincirinde
ihtilaf ettiler. ..
3. Abdullah b. Amr
16498 (1) Amr b. Şuayb, babasından, o da dedesinden bildiriyor:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), diyetin, feraiz hükümlerine göre
maktülün varisleri arasında miras olduğu yönünde hükmetmiştir.
17160 (2)'de tekrar
edecektir.
16499 (2)- Amr b. Şuayb,
babasından, o da dedesinden bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem), burnun tamamen kesilmesi halinde tam diyet ödenmesine, burnunun ucunun
kesilmesi halinde diyetin yarısının ödenmesine, gözde diyetin yarısının
ödenmesine, elde yarım diyet ödenmesine ve ayakta yarım diyet ödenmesine
hükmetti. Kadının akilesini (diyetini) de asebesinin ödemesine ve sadece (belli
hisse sahiplerinden) arta kalana mirasçı olmalarına, kadın öldürülürse diyeti
(kan bahası), onun mirasçılarının arasında taksim edilmesine (faraiz
hükümlerine göre aralarında taksim edilir) ve onların katili öldürme haklarının
olduğuna hükmetti. Kitab ehlinin (Yahudi ve Hıristiyanların) diyetinin de
müslümanların diyetinin yarısı olduğuna hükmetti.
Diğer tahric: Ebu Davud
(4564) ve Nesai (8/43) rivayet ettiler.
17107 (14)'te tekrar
edecektir.