MÜSNED-İ HANBEL |
DİYETLER |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
DEVAM: 1- Organların
Diyeti, Hata ile Öldürme, Kasıtlı Öldürme ve Taammüden Öldürmeye Benzer Öldürme
5. İbn Abbas
17118 (1) İbn Abb as bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) diyet konusunda dişler ile parmakları kendi aralarında birbirlerine
eşit saydı.
[sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(4/313) rivayet etti.
17119 (2)- İbn Abbas der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Diyet konusunda dişler kendi
aralarında ve parmaklar kendi aralarında birbirlerine eşittirler'' buyurdu.
[sahih]
17120 (3)- İbn Abbas
bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Diyet konusunda) bu
ve bu başparmak ve serçe parmak birbirine eşittir" buyurdu.
[Sahih]
17121 (4)- İbn Abbas
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "(Diyet konusunda)
bu ve bu -yani serçe parmak. ve başparmak.- birbirine eşittir" buyurdu.
[Sahih]
17122 (5)- İbn Abbas der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) başparmak. ve serçe parmağını
birleştirerek: ''(Diyet konusunda) bu ve bu birbirine eşittir" buyurdu.
[Sahih]
6. Ebu Musa el-Eş'ari
17123 (1) Ebu Musa el-Eş'ari bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''(Diyet konusunda) parmaklar kendi aralarında birbirine
eşittir" buyurdu.
Ravi der ki: Gılib'e:
"(Her parmağın diyeti) onar onar mıdır?" dediğimde:
"Evet"
karşılığını verdi.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
4/688 (4557), Nesai, kasame (8/56), İbn Mace 2/886 (2654), Darimi, kasame (2/194)
ve İbn Hibban, Mevarid 367 (1527) rivayet ettiler.
17124 (2)- Ebu Musa
bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Diyet konusunda)
parmaklar kendi aralarında birbirine eşittir'' buyurdu.
Şu'be der ki: Kendisine:
"(Her parmağın diyeti) onar onar mıdır?" dediğimde: "Evet"
karşılığını verdi.
[Sahih]
17125 (3)- Ebu Musa
bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Diyet konusunda)
parmaklar kendi aralarında birbirine eşittir'' buyurdu.
Şu'be der ki: "(Her
parmağın diyeti) onar onar mıdır?" dediğimde: "Evet" karşılığını
verdi.
[Sahih]
17126 (4)- Ebu Musa
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) parmakların her biri
için (diyet olarak) onar deve vardır diye hükmetti."
[sahih]
17127 (5)- Ebu Musa
el-Eş'ari bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Parmakların
her biri için (diyet olarak) onar deve vardır'' buyurdu.
[sahih]
17128 (6)- Ebu Musa
el-Eş'ari bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) parmakların
her biri için (diyet olarak) onar deve vardır diye hükmetti."
[sahih]
7. Ubade
17129 (1)-z Ubade der ki: " ... Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) yine ağırlaştırılmış olarak belirlediği diyette otuz tane üç yaşına
girmiş dişi deve, otuz tane dört yaşına girmiş dişi deve ve kırk tane gebe deve
ödenmesine hükmetti. Normal diyette ise otuz tane üç yaşına girmiş dişi deve,
otuz tane dört yaşına girmiş yirmi dişi deve, yirmi tane iki yaşına girmiş dişi
deve ve yirmi tane iki yaşına girmiş erkek deve ödenmesine hükmetti. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in vefatından sonra develerin fıyatı artıp
dirhemin değeri düşünce, Ömer b. el-Hattab diyet olarak verilecek devenin
değerini ukiyye (gümüş) ile hesaplayarak altı bin dirhem değer biçti. Daha
sonra tekrar develerin değeri artıp gümüşün değeri düşünce, Ömer b. el-Hattab
her devenin değerini iki ukiyye olarak hesapIayıp iki bin dirhem ekledi. Sonra
tekrar develerin değeri artıp gümüşün değeri düşünce, Ömer b. el-Hattab devenin
değerini üç ukiyye olarak hesapIayıp diyeti on iki bin dirheme tamamladı.
Diyetin değerini haram ayda üçte bir, haram bölgede ise üçte iki arttırdı.
Böylece Harameyn'in diyet miktarını yirmi bin dirheme tamamlandı. Bedevilerden
sahip oldukları sürülerden diyet alınır. Gümüş ve altın vermeye zorlanmazlar.
Her kavimden sahip oldukları mallardan diyetin kıymeti alınır."
17130 (2)-Z Ubade der
ki: "Şüphesiz ki Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) maden göçüğü
altında kalan kişinin diyeti yoktur diye hükmetti ... " Sonrasında Ebu
Kamil'in hadisinin (öncekinin) aynısını aktardı. Ancak isnadları değişiktir.
Ebu Kamil hadisinde: "İshak b. Yahya b. el-Velid b. Ubade'nin bildirdiğine
göre Ubade: "Bu, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hükmüdür"
ibaresi; Salt rivayetinde ise: "İshak b. el-Velid b. Ubade'nin
bildirdiğine göre Ubade: "Muhakkak ki bu, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in hükmüdür" ibaresi geçmiştir.