MÜSNED-İ HANBEL |
HAC |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
83- Mina'dan
Ayrıldıktan Sonra Muhassab'da Konaklama
1. Ebu Hureyre (r.a.)
12217 (1) Ebu Hureyre der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Kurban bayramının ikinci gününde Mina'dayken bir hutbe verdi ve: ''Yarın Kinane
oğullarının vadisinde, onların küfür üzerıne yeminleştikleri yerde
konaklayacağız'' buyurdu. Buradan kasıt da Muhassab'tır. Zira bu yerde Kinane
oğulları ile Kureyşliler, kendilerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'i teslim edene kadar Haşim oğulları ile Muttalib oğullarından kız alıp
vermeme ve alışveriş yapmama üzerine yeminler etmişlerdi.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Buhari
(3/361, 362), Müslim (1/371) ve Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra'da (5/160) rivayet
ettiler.
12218 (2)- Ebu Hureyre
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Yarın inşaaIlah
konaklayacağımız yer Kinane oğullarınını içinde küfür üzerine yeminleştikleri
vadi olacaktır'' buyurdu.
[-Sahih-]
12219 (3)- Ebu Hureyre
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Yarın inşaaIlah
konaklayacağımız yer Kinane oğullarınını içinde küfür' üzerine yeminleştikleri
vadi olacaktır'' buyurdu.
12220 (4)- Ebu Hureyre
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Yarın inşaailah
konaklayacağımız yer Kinane oğullarınmı içinde küfür üzerine yeminleştikleri
vadi olacaktıl'" buyurdu.
12221 (5)- Ebu Hureyre
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mina'dan ayrılmak istediği
zaman: "Yarın inşaailah l\IIuhassab'tal Kinane oğullarının içinde küfür
üzerine yeminleştikleri vadide konaklayacağız" buyurdu. Zira bu yerde
Kinane oğulları ile Kureyşliler, kendilerine Resulullahlı (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) teslim edene kadar Haşim oğulları ile Muttalib oğullarından kız alıp
vermeme ve onlarla birlikte olmama üzerine yeminler etmişlerdi.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Buhari,
hac (2/181), Müslim, hac 2/952 (1314) ve Ebu Davud, menasik 2/210 (2011)
rivayet ettiler.
2. Usame b. Zeyd
12222 (1) Usame b. Zeyd der ki: Veda haccında: "Ey Allah'ın
Resulü! Yarın nerede konaklayacağız?" dediğimde: ''Akil bize (Mekkelde)
konaklayacak yer bıraktı mı ki?'' dedi. Sonra da: ''Yarın inşaaIlah
Muhassablta, Kinane oğuIlarının, içinde Kureyşlilerle küfür üzerıne yeminleştikleri
vadide konaklayacağız'' buyurdu. Zira Kinane oğulları Kureyşlilerle, Haşim
oğullarından kız alıp vermeme, alışveriş yapmama ve onlara yardım etmeme
konusunda anlaşmışlardı. Sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Kafir biri müslüman birine, müslüman biri de kafir birine varis olalmaz''
buyurdu."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(3058), Müslim (1351), Ebu Davud (2010, 2910) ve İbn Mace (2942) rivayet
ettiler. 16487 (5)'te tekrar edecektir.
12223 (2)- Usame b. Zeyd
der ki: Mekke'nin fethedildiği yıl (hac mevsiminde): "Ey Allah'ın Resulü!
Yarın inşaAllah nerede konaklayacağız?" dediğimde: ''Akil bize
konaklayacak yer bıraktı mı ki?'' dedi. Sonra da: ''Kafir biri Mu'min birine,
Mu'min biri de kafir birine varis olamaz'' buyurdu.
[Sahih]
3. İbn Ömer (r.a.)
12224 (1) İbn Ömer bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem), Batha'da öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarım kıldı. Sonra biraz
uyuyup dinlendi ve ardından Mekke'ye girdi." Ravi der ki: "İbn Ömer
de aynısını yapardı."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Ebu Davud
(2012-3) rivayet etti.
12225 (2)- Bekr b.
Abdillah der ki: "İbn Ömer, Mekke'ye girmeden önce Batha'da biraz uyurdu.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in öyle yaptığını söylerdi."
[-Sahih-]
12226 (3)- İbn Ömer
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Muhassab'da öğle,
ikindi, akşam ve yatsı namazlarını kıldı. Sonra biraz uyuyup dinlendi ve
ardından Mekke'ye girip tavaf yaptı."
[-Sahih-]
12227 (4)- İbn Ömer
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Muhassab'da öğle,
ikindi, akşam ve yatsı namazlarını kıldı. Sonra biraz uyuyup dinlendi ve
ardından Mekke'ye girip tavaf yaptı."
[-Sahih-]
12228 (5)- İbn Ömer der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Ebu Bekr, Omer ve Osman,
Abtah'ta konaklarlardı."
[-Sahih-]
12229 (6)- İbn Ömer der
ki: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Ebu Bekr, Ömer ve Osman
Muhassab'ta konaklarlardı."
[-Sahih-]
4. Hz. Aişe ve İbn
Abbas
12230 (1) Hz. Aişe der ki: "Abtah'ta konaklama sünnet değildir.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (Medine'ye döneceği zaman) yola çıkmak
için daha kolayına geldiğinden burada konaklardı."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Buhari,
hac 3/591 (1765), Müslim, hac 2/951 (1311), Tirmizi, hac 3/200 (853,
"hasen sahih") ve Ebu Davud, hac 2/209 (2008) rivayet ettiler.
12231 (2)- Hz. Aişe der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (Medine'ye döneceği zaman) yola
çıkmak için daha kolayına geldiğinden Muhassab'da konaklardı. Yoksa burada
konaklamak sünnet değildir. Dileyen burada konaklar, dileyen de
konaklamaz."
[Sahih] \
12232 (3)- Hz. Aişe der
ki: "Muhassab'ta konaklama sünnet değildir. Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) (Medine'ye döneceği zaman) yola çıkmak için daha kolayına
geldiğinden burada konaklardı."
[Sahih]
12233 (4)- Urve
bildiriyor: Aişe, Muhassab'ta konaklamaz ve: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) (Medine'ye döneceği zaman) yola çıkmak için daha kolayına
geldiğinden burada konaklardı" derdi.
[Sahih]
12234 (5)- Hz. Aişe der
ki: "Abtah'ta konaklama sünnet değildir. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) (Medine'ye döneceği zaman) yola çıkmak için daha kolayına geldiğinden
burada konaklardı."
[Sahih]
12235 (6)- Ata
bildiriyor: İbn Abbas, Abtah'ta konaklamanın gerekli olmadığını düşünür ve:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) orada eşi Aişe için
konaklamıştı" derdi.
[Hasen]
12236 (7)- Ata
bildiriyor: İbn Abbas, Abtah'ta konaklamanın gerekli olmadığını düşünür ve:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) orada eşi Aişe için
konaklamıştı" derdi.
[Hasen]
12237 (8)- İbn Abbas der
ki: "Muhassab'ta konaklamanın herhangi bir önemi yoktur. Orası Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in konakladığı yerlerden biri olmaktan öte
değildiL"
[-Sahih-]
Diğer tahric:
el-Münteka'da (2659) geçtiği üzere Buhari ile Müslim rivayet ettiler.