MÜSNED-İ HANBEL |
ORUÇ |
DEVAM: 26- Cünüp Bir
Şekilde Sabahlayanın Orucu
3. Ümmü Seleme
10266 (1) Ebu Bekr b. Abdirrahman b. el-Haris b. Hişam der ki: Babamla
birlikte Aişe ile Ümmü Seleme'nin yanına girdiğimizde: "Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) cünüp olarak sabahlar, ama (yıkanıp) o günü oruç tutardı"
dediler.
[-Sahih-]
10267 (2)- Ebu Bekr b.
Abdirrahman'ın bildirdiğine göre Aişe ile Ümmü Seleme: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen ihtilam olmaktan ziyade gece eşiyle
birlikte olur ve cünüpken sabahı ederdi. O günü de (yıkandıktan sonra) orucunu
tutardı" demişlerdir. Abd Rabbih rivayetinde: "Ramazan ayında"
ibaresi geçmiştir.
[-Sahih-]
10268 (3)- Ümmü Seleme
der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen cünüp olarak
sabahlar, ama (yıkanıp) o günü oruç tutardı."
[Sahih]
Diğer tahric: Taberani,
M. el-Kebir'de (23/900) rivayet etti.
10269 (4)- Ümmü
Seleme'nin kardeşi Amir bildiriyor: Ümmü Seleme: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bazen cünüp olarak sabahlar, ama yıkanıp o günü oruç
tutardı" deyince, Ebu Hureyre aksi yönde verdiği fetvadan vazgeçti.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Ya'la
(6999) ve Tahavi, Şerh Meani'l-Asar'da (2/105) rivayet ettiler.
10270 (5)- Ümmü Seleme
der ki: "Bazen Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece eşlerinden
biriyle ilişkiye girer ve ihtilamsız (cünüp olarak) sabahlardı. Sabah vakti de
(namaz için) yıkanır ve o günü de orucunu tutardı"
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai,
es-Sünenu'l-kübra'da (3011) rivayet etti.
10271 (6)- Ebu Bekr b.
Abdirrahman'ın bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in eşleri
Ümmü Seleme ile Aişe: "Bazen Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece
eşlerinden biriyle ilişkiye girip sabah vaktine kadar cünüp olarak kalır, sabah
vakti yıkanır ve o günün orucunu da tutardı" demişlerdir.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim,
savm 2/779 (1109) ve Nesai, taharet 1/108 (183) rivayet ettiler.
10272 (7)- Ebu Bekr b.
Abdirrahman b. el-Haris b. Hişam der ki: Ebu Hurreyre: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''CÜnÜp olarak sabahlayan kişinin o günü orucu
olmaz'' buyurdu" diyordu. Bunu duyduğumda babamla birlikte Ümmü Seleme ile
Aişe'nin yanına gittik ve bu konuyu onlara sorduk. Her ikisi de: "Bazen
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) eşleriyle ilişkiye girdikten sonra
sabaha kadar cünüp olarak kalır, o günü de orucunu tutardı" dediler. Ebu
Hureyre ile karşılaştığımda onların bu dediğini ona aktardım. Ebu Hureyre'nin
yüzünün rengi değişti ve: "Fadl b. Abbas bana bu şekilde bildirmişti,
ancak onlar daha iyi bilir" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric:
Abdurrezzak (7396) ve İbn Hibban (3499) rivayet ettiler.
10273 (8)- Ümmü
Seleme'nin yeğeni Amir bildiriyor: Ümmü Seleme: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bazen eşleriyle ilişkiye girdikten sonra cünüp olarak
sabahlar, ama (yıkanıp) o günü oruç tutardı" deyince, Ebu Hureyre aksi
yönde verdiği fetvadan vazgeçti.
[Sahih]
10274 (9)- Ahmed başka
bir kanalla bir öncekinin aynısını Ümmü Seleme'yi zikretmeden sadece yeğenini
zikrederek (mürselolarak) bildiriyor.
10275 (10)- Ebu İyad
bildiriyor: Mervan, Ümmü Seleme'nin azatlısını Ümmü Seleme'ye gönderdi ve bu
konuyu (cünüp olarak sabahlayan kişinin orucunu) sordurdu. Ümmü Seleme:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen cünüp olarak sabahlar, o
günü de orucunu tutardı" dedi. Azatlı dönüp bunu haber verince Mervan bu
kez Aişe'nin azatlısı veya kölesini Aişe'ye yolladı ve bu konuyu sordurdu. Aişe
de: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen eşleriyle ilişkiye
girdikten sonra cünüp olarak sabahlar, ama o günü oruç tutardı" cevabını
verince, Mervan gönderdiği kişiye: "Ebu Hureyre'ye git ve bunları ona da
söyle" dedi. Adam gidip Ümmü Seleme ile Aişe'nin söylediklerini aktarınca
Ebu Hureyre: "Onlar daha iyi bilirler" dedi.
[Hasen]
10276 (11)- Abdurrahman
b. el-Haris b. Hişam der ki: Mervan (cünüp olarak sabahlayan kişinin orucunu
sormak için) beni Ümmü Seleme ile Hz. Aişe'ye gönderdi. Gittiğimde Ümmü
Seleme'nin hizmetçisi Nafi'yle karşılaştım ve bunu sormak için onu gönderdim.
Nafi' gidip geldiğinde Ümmü Seleme'nin: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) bazen gece eşiyle birlikte olduktan sonra cünüp olarak sabahlar ve o
günü oruç tutardı" dediğini söyledi. Mervan'a gelip bunu aktardığımda:
"And verdim Ebu Hureyre'ye gidip bunu ona söyleyeceksin!" dedi. Ebu
Hureyre'ye gidip bunu söylediğimde: "Onlar daha iyi bilirler" dedi.
[Hasen]
10277 (12)- Abdurrahman
b. el-Haris b. Hişam der ki: "Mervan (cünüp olarak sabahlayan kişinin
orucunu sormak için) beni Ümmü Seleme ile Hz. Aişe'ye gönderdi..."
Sonrasında ravi bir öncekinin aynısını aktarır; ancak: "Ümmü Seleme'nin
hizmetçisi Nafi' Ebu Amr ile karşılaştım. .. Sonra Aişe'nin hizmetçisi Zekvan
ile karşılaştım" ifadelerini de ekler.
[Hasen]
10278 (13)- Ümmü Seleme
ile Aişe bildiriyor: "Bazen Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece eşiyle
ilişkiye girdiği için cünüp olarak sabahlar, sabah da yıkanıp o günün orucunu
tutardı."
[-Sahih-]
10279 (14)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Ramazan ayında bazen Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
gece eşiyle ilişkiye girdiği için cünüp olarak sabahlar, sabah da yıkanıp o
günün orucunu tutardı."
[-Sahih-]
10280 (15)- Abdulmelik
(b. Ebi Bekr b. Abdirrahman b. el-Haris b. Hişam) bildiriyor: Dedem
Abdurrahman, Ebu Hureyre'nin: "Cinsel ilişkiden dolayı cünüp olarak
sabahlayan kişi o günü oruç tutmasın" dediğini işitince oğlu Ebu Bekr'i de
alıp Ümmü Seleme ile Hz. Aişe'nin yanına gittiler ve bu konuyu sordular. Her
ikisi de: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen gece eşiyle
birlikte olup cünüp olarak sabahlar ve o gününde oruç tutardı" dediler.
Mervan'a dönüp bunu ona aktardıklarında da Mervan: "Ebu Hureyre'ye gidip
bunu ona da söyleyeceksiniz!" dedi. Abdurrahman ile Ebu Bekr, Ebu
Hureyre'ye gidip bunu aktardıklarında, Ebu Hureyre: "Bunu onlar mı (Aişe
ve Ümmü Seleme mi) söyledi?" diye sordu. "Evet," karşılığını
alınca da: "Onlar bunu daha iyi bilirler. Bu yöndeki hadisi bana da Fadl
b. Abbas aktarmıştı" dedi.
[-Sahih-]
10281 (16)- Ümmü Selenıe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen cünüp olarak
sabahlar ve o günü (yıkanıp) orucunu tutardı."
[-Sahih-]
10282 (17)- Abdulmelik
(b. Ebi Bekr b. Abdirrahman b. el-H aris b. Hişam) bildiriyor: Dedem
Abdurrahman, Ebu Hureyre'nin: "Cinsel ilişkiden dolayı cünüp olarak
sabahlayan kişi o günü oruç tutmasın" dediğini işitince oğluEbu Bekr'i de
alıp Ümmü Seleme ile Hz. Aişe'nin yanına gittiler ve bu konuyu sordular. Her
ikisi de: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen gece eşiyle
birlikte olup cünüp olarak sabahlar ve o gününde oruç tutardı" dediler.
Mervan'a dönüp bunu ona aktardıklarında ise Mervan: "Ebil Hureyre'ye gidip
bunu ona da söyleyeceksiniz!" dedi. Abdurrahman ile Ebu Bekr,Ebu
Hureyre'ye gidip bunu aktardıklarında,Ebu Hureyre: "Bunu onlar mı (Aişe ve
Ümmü Seleme mi) söyledi?" diye sordu. "Evet!" karşılığını alınca
da: "Onlar bunu daha iyi bilir. Bu yöndeki hadisi bana da Fadl b. Abbas
aktarmıştı" dedi.
[Sahih]
10283 (18)- Amir b. Ebi
Umeyye, kızkardeşi (teyzesi) Ümmü Seleme'den bildiriyor: "Bazen Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) cünüp olarak sabahlar ve o günü de orucunu
tutardı."
[Sahih]
4. FadI b. el-Abbas
(r.a.)
10284 (1) Ebu Bekr b. Abdirrahman b. el-Haris b. Hişam der ki: Hz.
Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hanımları Aişe ile Ümmü Seleme:
"Bazen Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece eşiyle ilişkiye
girdikten sonra cünüp olarak sabahlar, sabah namazına çıkmadan yıkanırdı. O
günü de oruç tutardı" dediler. Bunu (aksini iddia eden) Ebu Hureyre'ye
zikrettiğimde: "Bilmiyorum, bunu (söylediğimi) bana Fadl b. Abbas
aktardı" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(4/123-125) ve Müslim (1/305, 306) rivayet ettiler.
10285 (2)- Red. b. Hayve
bildiriyor: Ya'la b. Ukbe, Ramazan ayında evlendiği eşiyle gerdeğe girdi ve
cünüp olarak sabahı etti. Oruç konusunu Ebu Hureyre'ye sorduğunda: "Oruç
tutma" dedi. Ya'la: "Bugünü oruç tutsam sonra kaza olarak yine yerine
başka bir gün tutsam olmaz mı?" diye sorunca, Ebu Hureyre: "Hayır,
olmaz" dedi. Bunun üzerine Ya'la, Mervan'ın yanına gelip durumu anlattı.
Mervan da durumu sormak üzere Ebu Bekr b. Abdirrahman b. el-Haris b. Hişam'ı
Mu'minlerin annesine (Aişe'ye) gönderdi. Aişe bu konuda: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen ihtilam olmaktan ziyade gece eşiyle
birlikte olur ve cünüpken sabahı ederdi. O günü de orucunu tutardı" dedi.
Ebu Bekr dönüp bunu Mervan'a anlatınca, Mervan ona: "Bunu gidip Ebu Hureyre'ye
bildir" dedi. Ebu Bekr: "Kendisi komşumdur, ayıp olmasın"
karşılığını verdi. Mervan: "Israr ediyorum! Onu bulup bunu ona
aktaracaksın" deyince, Ebu Bekr, Ebu Hureyre'yi buldu ve Aişe'nin
anlattığını ona aktardı. Ebu Hureyre de: "Bu yöndeki hadisi ben bizzat
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den işitmiş değilim. Bunu bana Fadl b. Abbas
aktarmıştı" dedi. Ravi İbn Avn ekledi: Daha sonra Red. ile
karşılaştığımda: "Ya'la'nın bu olayını sana kim anlattı" diye sordum.
Red.: "Bizzat Ya'la'nın kendisi bana anlattı" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: İbn Hacer,
et- Tehzib' de (11/404) Nesai'yi kaynak göstererek zikretmiştir.