MÜSNED-İ HANBEL

ZEKAT

 

10- Define ve Madenierin Zekatı

 

ı - Enes b. Malik

 

9180- Enes b. Malik der ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile Hayber'e çıktığımızda, arkadaşlarımızdan birisi tuvalet ihtiyacını gidermek için bir harabeye girdi. Temizlenmek için elini bir tuğlaya atınca, üzerine bir altın parçası düştü. Adam bu altını alıp Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e götürerek durumu anlatınca, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Onu tart'' buyurdu. Adam altını tartınca iki yüz dirhem geldiğini gördü. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona: ''Bu, definedir ve bunda beşte bir zekat vardır'' buyurdu.

 

[Hasen]

 

Heysemi (3/77) ravilerden Abdurrahman b. Zeyd'in hadisinin hasen olduğunu söyledi.

 

 

 

2- Cabir b. Abdillah

 

9181 (1) Cabir b. Abdillah'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Saime'nin (başıboş bırakılan hayvanın) -Halefin rivayetinde ''Saime (meraya salınan hayvan'' ibaresi geçer- yaralaması hederdir (diyeti gerektirmez’’ kuyudan dolayı uğranılan zarar hederdir, madende görülen zarar hederdir, definelerde de beştebir zekat vardır, ''

 

Şa'bi: "Rikaz, Ad kavmine ait hazinelerdir" demiştir.

 

[Hasen]

 

(Şa'bi hariç) Diğer tahric: Buhari, zekat (1499), Müslim, hudud (1710), Ebu Davud (3085), Tirmizi (642 "hasen sahih"), Darimi (1/483) ve Beyhaki (8/344 rivayet ettiler.

 

 

 

9182 (2)- Ebu'z-Zübeyr der ki: Cabir'e: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Definelerde beşte bir zekat vardır'' dedi mi?" diye sorduğumda: "Evet" dedi.

 

[Hasen]

 

 

 

9183 (3)- Cabir b. Abdillah'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Saimenin (meraya salınan hayvan) verdiği zarar hederdir (diyeti gerektirmez), kuyudan dolayı uğranılan zarar hederdir, madende görülen zarar hederdir. definelerde de beştebir zekat vardır. ''l

 

Şa'bi: "Rikaz, Ad kavmine ait hazinelerdir" demiştir.

 

[Hasen]

 

(Şa'bi hariç) Diğer tahric: Buhari, zekat (1499), Müslim, hudud (1710), Ebu Davud (3085), Tirmizi (642 "hasen sahih"), Darimi (1/483) ve Beyhaki (8/344 rivayet ettiler.

 

 

SONRAKİ