MÜSNED-İ HANBEL |
CENAİZ |
18- Ölü için Yas
Tutmak
1. Ümmü Atiyya
(r.anha)
8396 (1) Ümmü Atiyye el-Ensariyye der ki: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Kadın kocası dışında hiç bir ölü için üç günden
fazla yas tutamaz. Kocası için ise dört ay on gün yas tutar. Bu süre zarfında
boyalı giysiler giymez. Ancak (boyalı Yemen kumaşı olan) asb kumaşından
giysiler giyebilir. Yine bu süre zarfında sürme çekinemez ve koku sürünemez.
Adetten temizlendiği zaman sürebilir. '' Yezid rivayetinde: ''Ancak adetten
temizlenmeye yakın kust veya azfar buhurlarından biraz sürünebilir'' demiştir.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
hayd 1/413 (313), Müslim, talak 2/1127 (938), Ebu Davud, talak 2/301 (2302),
Tirmizi, talak 3/492 (1196, "hasen sahih), Nesai, talak (6/203) ve İbn
Mace, talak 1/673 (2087) rivayet ettiler.
8397 (2)- Ümmü Atiyye
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Ölü için üç
günden fazla yas tutulmaz. Ancak kadın kocası için dört ay on gün yas tutar. Bu
süre zarfında boyalı giysiler giyemez. Ancak (boyalı Yemen kumaşı olan) asb
kumaşından giysiler giyebilir. Yine bu süre zarfında sürme çekinemez ve koku
sürünemez. Ancak adetten temizlenmeye yakın kust veya azfar buhurlarından biraz
sürünebilir.''
[Sahih]
18388 (1)'de tekrar
edecektir.
2. Hz. Aişe (r.anha)
8398 (1) Hz. Aişe bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Allah'a ve ahiret gününe iman eden bir kadının, kocası dışında bir
ölü için üç günden fazla yas tutması caiz değildir'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(4/204), İbn Mace (2085) ve Nesai (6/198) rivayet ettiler.
8399 (2)- Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in eşi Aişe veya Hafsa veya ikisi şöyle dediler: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah'a iman eden bir kadının, kocası dışında
bir ölü için üç günden fazla yas tutması caiz değildir'' buyurdu.
[Sahih]
8400 (3)- Hz. Aişe der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah'a ve ahiret gününe iman
eden bir kadının, kocası dışında bir ölü için üç günden fazla yas tutması caiz
değildir'' buyurdu.
[Sahih]
8401 (4)- Hz. Aişe
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Allah'a ve ahiret
gününe iman eden bir kadının, kocası dışında bir ölü için üç günden fazla yas
tutması caiz değildir'' buyurdu.
[Sahih]
8402 (5)- Hz. Ömer'in
kızı Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in eşi Hafsa der ki: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Allah'a ve ahiret gününe veya Allah'a ve
Resulü'ne iman eden bir kadının, kocası dışında bir ölü için üç günden fazla
yas tutması caiz değildir'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Malik,
talak 2/598 (104), Müslim, talak 2/1162 (1486), Nesai, talak 6/189 (3503) ve
İbn Mace, talak 1/674 (2086) rivayet ettiler.
8403 (6)- Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in eşlerinden biri şöyle dedi: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Allah'a ve ahiret gününe veya Allah'a ve Resulüne
iman eden bir kadının, kocası dışında bir ölü için üç günden fazla yas tutması
caiz değildir. Zira kocası için dört ay on gün yas tutar'' buyurdu.
[Sahih]
8404 (7)- Hz. Aişe veya
Mu'minlerin annesi Hafsa bildiriyor: ResululIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Allah'a ve ahiret gününe iman eden bir kadının, kocası dışında bir ölü için
üç günden fazla yas tutması caiz değildir'' buyurdu.
[Sahih]
8405 (8)- Safıyye binti
Ebi Ubeyd, Hafsa'dan veya Aişe'den veya ikisinden birden bildiriyor: ResululIah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah'a ve ahiret gününe veya Allah'a ve
Resulüne iman eden bir kadının, kocası dışında bir ölü için üç günden fazla yas
tutması caiz değildir'' buyurdu.
[Sahih]
8406 (9)- Safiyye binti
Ebi Ubeyd, Hafsa'dan veya Aişe'den veya ikisinden bildiriyor: ResululIah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah'a ve ahiret gününe iman eden bir
kadının, kocası dışında bir ölü için üç günden fazla yas tutması caiz
değildir'' buyurdu.
[Sahih]
3. Zeyneb binti Cahş
(r.anha)
8407 (1) Zeyneb binti Ebi Seleme bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in eşi Zeyneb binti Calış'ın yanına girdim. Bana dedi ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in minberde: ''Allah'a ve ahiret
gününe iman eden bir kadının, kocası dışında bir ölü için üç geceden fazla yas
tutması caiz değildir. Zira kocası için dört ay on gün yas tutar'' buyurduğunu
işittim.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(1282, 5335), Müslim (1487), Ebu Davud (2299), Tirmizi (1196) ve Nesai (6/201) rivayet
ettiler.
4. Ümmü Habibe
8408 (1) Zeyneb binti Ebi Seleme bildiriyor: Ümmü Ebi Habibe binti
Ebi Süfyan'ın yanına girdim. Bana şöyle dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in: ''Allah'a ve ahiret gününe iman eden bir kadının, kocası dışında
bir ölü için üç geceden fazla yas tutması caiz değildir. Zira kocası için dört
ay on gün yas tutar'' buyurduğunu işittim. Ebu Abdurrahman der ki: "Babam,
Ebu Eflah Humeyd b. Nafi'nin Humeyd Safira olduğunu söyledi."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
talak 9/484 (5334) ve Müslim, talak 2/1123 (1486) rivayet ettiler.
8409 (2)- Zeyneb binti
Ebi Seleme der ki: Ümmü Habibe'nin sevdiği bir yakını vefat edince (içerisinde)
sufre denen (sarı renkte) bir koku istedi. Sonra da onu kollarına sürdü. Sonra:
"Ben bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in -Haccac ise
rivayetinde: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu"
ibaresi geçmiştir-: ''Allah'a ve ahiret gününe iman eden bir kadının, kocası
dışında bir ölü için üç geceden fazla yas tutması caiz değildir. Zira kocası
için dört ay on gün yas tutar'' buyurduğunu işittiğimden dolayı yaptım"
dedi. Ravi der ki: "Zeyneb bunu, annesinden ve Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in eşi Zeyneb'ten veya Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in eşlerinin birinden aktardı."
[Sahih]
8410 (3)- Zeyneb binti
Ebi Seleme bildiriyor: Ümmü Habibe'nin sevdiği bir yakını -veya akrabası- vefat
edince (içerisinde) sufre denen (sarı renkte) bir koku istedi. Sonra da onu
kollarına sürdü. Sonra: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
-veya: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu"
ibaresi geçmiştir-: ''Allah'a ve ahiret gününe iman eden bir kadının, kocası
dışında bir ölü için üç geceden fazla yas tutması caiz değildir. Zira kocası
için dört ay on gün yas tutar'' buyurduğunu işittim" dedi.
[-Sahih-]