MÜSNED-İ HANBEL |
NAMAZ |
33- İkindi Namazından Sonra iki Rekat Nafile Namaz Kılmak
1. Ali b. Ebi Talib (r.a.)
3310 (1) Hz. Ali'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Güneş henüz beyaz
ve yüksekte olmadıktan sonra ikindi namazından sonra namaz kılınmaz''
buyurmuştur. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Nesai (1/97) ve Ebu Davud (1/491, 492) rivayet
ettiler.
3311 (2)-Z Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) sabah ve ikindi namazları dışında her farz namazın ardından
iki rekat nafile namaz kılardı." [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud (1275) ve İbn Huzeyme (1196) rivayet
ettiler.
5860 (7)'de tekrar edecektir.
3312 (3)- Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) sabah ve ikindi namazları dışında her farz namazın ardından
iki rekat nafile namaz kılardı." Abdurrahman bunu: "Her namazın hemen
arkasından" lafzıyla rivayet etmiştir. [-Sahihtir-]
5859 (6)'de tekrar edecektir.
3313 (4)- Hz. Ali'nin bildirdiğine göre Peygamberimiz
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Güneş henüz yüksekte olmadıktan sonra ikindi
namazından sonra namaz kılmayın'' buyurmuştur. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud (1274) ve Nesai (1/280) rivayet
ettiler.
3314 (5)- Hz. Ali'nin bildirdiğine göre Peygamberimiz
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Güneş henüz yüksekte olmadıktan sonra ikindi
namazından sonra namaz kılmayın'' buyurmuştur. Süfyan der ki: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu Mekke için mi, yoksa başka bir yer için mi
buyurmuştur, bilmiyorum."
[-Sahihtir-]
3315 (6)- Hz. Ali'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Güneş henüz yüksekte olmadıktan sonra ikindi namazından
sonra namaz kılmayın'' buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
2. Muaviye (r.a.)
3316 (1) Muaviye der ki:
"İkindi namazından sonra bu (iki rekatlık) namazı kılıyorsunuz, ama biz
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte olduk ve bu namazı
kıldığını görmedik." [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari (587, 3766) rivayet etti.
3317 (2)- Humran b. Eban bildiriyor: Muaviye ikindi
namazından sonra namaz kılan bazılarını görünce: "İkindi namazından sonra
bu (iki rekatlık) namazı kılıyorsunuz, ama biz Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) ile birlikte olduk ve bu namazı kıldığını görmedik. Hatta kılınmasını
yasaklardı" dedi.
3318 (1)- Rabia b. Derrac bildiriyor: Mekke yolunda Ali b.
Ebi Talib (ikindi namazından sonra) iki rekat nafile namaz kıldı. Ömer onu
görünce: "Vallahi sen de biliyorsun ki Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) böylesi bir namazı yasakladı" dedi. [Munkati' (Senedi Kopuk)]
3319 (2)- Rabia b. Derrac bildiriyor: Ali b. Ebi Talib
ikindi namazından sonra iki rekat nafile namaz kıldı. Ömer onu gomnce kızdı ve:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in böylesi bir namazı
yasakladığını bilmiyor musun?" dedi. [Zayıf]
3320 (3)- Haris b. Muaviye el-Kindi bildiriyor: Üç konuyu
sormak üzere bineğine binip Medine'ye Ömer b. el-Hattab'a gittim. Ömer beni
görünce: "Neden geldin?" diye sordu. Ona: "Üç şeyi sana sormak
için geldim" karşılığını verdim. Ömer: "Bunlar nedir?" diye
sorunca, ona: "Bazen bir kadınla küçük olan bir odada bulunuyoruz. Namaz
vakti gelince, birlikte namaz kılmak istesek yan yana durmak zorunda kalacağız.
Arkamda dursa odadan çıkmış olacak. Bu durumda ne yapayım?" dedim. Ömer:
"Aranıza bir örtü çekin ve namazı yan yana kılın" karşılığını verdi.
Ona: "İkindi namazından sonra kılınan iki rekatlık namaz konusunda ne
dersin?" diye sorduğumda, Ömer: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) bu namazı kılmamızı yasakladı" karşılığını verdi. Ona:
"Kabilemdekiler vaizleri olmamı istiyor" dediğimde, Ömer:
"İstiyorsan ol" karşılığını verdi. Bana
"Olma" demeyi istemediğini fark ettiğimde ona: "Bu konudaki
görüşünü öğrenmek istiyorum" dedim. Ömer şu karşılığı verdi: "Onların
vaizi olarak kendini onlardan üstün görmenden endişe ediyorum. Zira vaaz
verdikçe kendini yüksekte görecek, sonunda kendini onların üstünde bir yıldız
gibi görmeye başlayacaksın. Allah da kıyamet gününde aynı oranda seni onların
ayaklarının altına indirecektir." [Hasen]
Heysemi (901) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel rivayet
etmiş olup senedinde yer alan Haris b. Muaviye el-Kindl'yi İbn Hibban güvenilir
kabul etmiş, birden fazla ravi kendisinden rivayette bulunmuştur. Kalan
ravileri ise Sahih'in ravileridir."
4. Zeyd b. Halid (r.a.)
3321 Zeyd b. Halid bildiriyor: Halife Ömer b. el-Hattab ikindi
namazından sonra iki rekatlık bir namaz kıldığımı görünce üzerime yürüdü ve
elindeki değnekle namazda olmama rağmen bana vurdu. Namazı bitirdiğimde ona:
"Ey müminlerin emiri! Resulullahlın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu
namazı kıldığını gördükten sonra valIahi ben de bırakacak değilim!"
dediğimde, Ömer: "Ey Zeyd b. Halid! şayet insanların buna dayanarak akşama
kadar namaz kılacaklarından endişe etmeseydim bundan dolayı kimselere
vurmazdım" karşılığını verdi. [Hasen]
Diğer tahric: Taberani 5/228 (5166, 5167) rivayet etti.
Heysemi (3338) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel ve
el-Mu'cemu'l-kebir'de Taberani rivayet etmiş olup senedi hasendir."