MÜSNED-İ HANBEL

NAMAZ

 

31- Namaz Kılınması Mekruh Olan Vakitler

 

1. Amr b. Abese (r.a.)

 

3235 (1) Amr b. Abese anlatıyor: "Ey Allah'ın Resulü! Yüce Allah'ın sana öğrettiği şeylerden bana da öğret" dediğimde, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Sabah namazının farzını kıldıktan sonra güneş doğup yükselene kadar nafile namaz kılma. güneş, doğduğu zaman şeytanın iki boynuzu arasında doğar. Kafirler güneşin bu şekilde doğuşunda ibadet ederler. Güneş iyice yükselip bir şeyin gölgesi bir veya iki mızrak boyu kadar olduktan sonraı mızrağın gölgesi kendi dibine düşene (güneş tepe noktasına gelene) kadar namaz kılabilirsin. Bu zamanda kılınan namazlarda melekler de hazır bulunur. Mızrağın gölgesi kendi dibine düştüğü zaman namazı bırak. Zira bu zamanda cehennem coşar. Güneş tepe noktasını aştıktan sonra ikindi namazına kadar namaz kılabilirsin. Bu zamanda kılınan namazlarda melekler de hazır bulunur. İkindi namazını kıldıktan sonra da güneş batana kadar namaz kılma. Zira güneş şeytanın boynuzları arasında batar. Kafirler güneşin bu şekilde batışında ibadet ederler. '' [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Müslim, salatu'l-müsafirin 1/566 (826) ve İbn Hibban (s. 163, no: 618) rivayet ettiler.

 

 

 

3236 (2)- Amr b. Abese anlatıyor: Allah Resıdü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geldim ve: "Ey Allah'ın Resulü! Seninle birlikte ilk kimler müslüman oldu?" diye sordum. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Ebu Bekr ile Bilill'ı kastederek: ''Bir hür ile bir köle'' karşılığını verdi. "Ey Allah'ın Resulü! Senin bildiğin, beniın ise bilmediğim şeyleri, bana öğret. Namaz konusunda biri diğerinden daha faziletli olan zamanlar var mı?" dediğimde, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''En hayırlı zaman gecenin ikinci yarısıdır. Bu zamandan sabah namazına kadar kılınan namazlarda melekler hazır bulunur ve Allah katında kabul görür. Sabah namazını kıldıktan sonra güneş doğana kadar namazı bırak. Güneş kalkan gibi (gözleri yakmadan) göründükçe namaza yaklaşma. Zira gÜneş şeytanın boynuzları arasında doğar ve kafirler onun bu şekilde doğuşunda ibadet ederler. GÜneş yayılmaya başladıktan (gözleri yakmaya başladıktan) sonra her şeyin gölgesi kendi dibine dÜşene kadar namaz kılabilirsin. Bu zamanda kılınan namazlarda melekler hazır bulunur ve Allah katında kabul görür. Her şeyin gölgesi kendi dibine dÜşünce (güneş tepe noktasında olunca) namazı bırak. Zira bu zaman cehennemin coştuğu bir zamandır. Güneş tepe noktasını aştıktan sonra ikindi namazmı kılana kadar namaz kılabilirsin. Bu zamanda kılman namazlarda melekler hazır bulunur ve Allah katmda kabul görür. İkindi namazını kıldıktan sonra güneş batana kadar namazı bırak. Zira güneş şeytan ın boynuzları arasında batar. Kafirler güneşin bu şekilde batışında ibadet ederler.''

Yezid b. Talk der ki: "Amr b. Abese: "Ben İslam'ın dörtte biriyim (''K Müslüman olanlardan dördüncü kişiyim)" derdi. Abdurrahman da ikindi namazından sonra iki rekat nafile namaz kılardı" [-Hasen-]

 

Diğer tahric: Müslim, Nesai 1/279 (572) ve İbn Mace 1/434 (1364) rivayet ettiler.

 

 

 

3237 (3)- Amr b. Abese anlatıyor: Ukaz çarşısında bulunan Resulullahlın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanına geldim ve: "Bu dinde sana kimler tabi oldu?" dedim. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bir hür ile bir kölelı karşılığını verdi ki o zamanlar sadece Ebu Bekr ile Bilal Müslüman olmuşlardı. Sonra bana: ''Yüce Allahı Resulünü güçlü kılana kadar kabilene geri dön! '' buyurdu. Daha sonraları yanına geldim ve: "Ey Allah'ın Resulü! Allah beni sana feda kılsın! Bana, senin bildiğin, benim ise bilmediğim, sana zararı olmayan ama bana faydası dokunacak bir şeyi öğretmeni istiyorum. Namaz konusunda biri diğerinden daha faziletli olan zamanlar var mı? Namaz için sakınılması gereken zamanlar var mı?" dedim.

Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Daha önce bana kimsenin sormadığı bir şeyi sordun'' buyurdu ve şöyle devam etti: ''Allah gece yarısı dünya semasına tecelli eder ve şirk koşmayıp asi olmayan herkesi bağışlar. Bu zamanda kılınan namazlarda melekler hazır bulunur ve Allah katında kabul görür. Gece yarısından güneş doğana kadar namaz kılabilirsin. Güneş doğduğu zaman ise namazı bırak. Zira güneş şeytanın boynuzları arasında doğar ve doğuşu kafirlerin ibadet vaktidir. Güneş yükselene kadar namazdan uzak dur. Yükseldikten sonra gün ortasma kadar namaz kılabilirsin. Bu zamanda kılınan namazlarda melekler hazır bulunur ve Allah katında kabul görür. Gün ortası (güneş tam tepede) olduğu zaman namazı bırak. Zira bu vakitı cehennemin coştuğu zamandır. Her şeyin gölgesi kendi dibinden ayrıldığında (güneş tepe noktasını aştığında) batmaya yakınlaştığı zamana kadar namaz kılabilirsin. Bu zamanda kılınan namazlarda melekler hazır bulunur ve Allah katında kabul görür. Güneş batmaya yakınlaştığında batana kadar namazdan uzak dur. Zira güneş şeytan ın boynuzları arasında batar. Kafirler güneşin bu şekilde batışında ibadet ederler.'' [-Sahihtir-]

 

 

 

3238 (4)- Amr b. Abese anlatıyor: Resulullahla (Sallallahu aleyhi ve Sellem) geldim ve: "Ey Allah'ın Resulü! Sana ilk kimler tabi oldu?" diye sordum. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bir köle ile bir hür.'' karşılığını verdi. Ona: "İslam nedir?" diye sorduğumda, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):

''Güzel sözler söyleyip yemek ikramında bulunmandır.'' karşılığını verdi. Ona: "İman nedir?" diye sorduğumda, Allah Resulü (ıallollahu aleyhi veıellem): ''Sabır ve hoşgörüdür.'' karşılığını verdi. Ona: "En üstün İslami amel hangisidir?" diye sorduğumda, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Müslümanlarınl kişinin dilinden ve elinden yana selamette olmalarıdır.'' karşılığını verdi. Ona: "En üstün imani amel hangisidir?" diye sorduğumda, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Güzel bir ahlaktır.'' karşılığını verdi. Ona: "En üstün namaz hangisidir?" diye sorduğumda, Nebi (ıallallahu aleyhi vesellem): ''Kıyamı en uzun olan namazdır.'' karşılığını verdi. Ona: "En üstün hicret hangisidir?" diye sorduğumda, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Rabbinin sevmediği şeyleri terketmendir'' karşılığını verdi. Ona: "En üstün cihad hangisidir?" diye sorduğumda, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kişinin bineğinin öldürüldüğüı kendisinin de kanının akıtıldığı cihaddır.'' karşılığını verdi.

Ona: "En faziletli anlar hangisidir?" diye sorduğumda ise Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Gecenin ikinci yarısıdır. Sonrasında şafak sökene kadar kılacağın namazları Allah katında kabul görür ve bu namazda melekler hazır bulunurlar. şafak söktüğü zaman sabah namazının iki rekatlık sünnetinden başka nafile namaz kılınmaz. Sabah namazının farzını kıldıktan sonra güneş doğana kadar namaz kılma. güneş, doğduğu zaman şeytanın iki boynuzu arasında doğar. Kafirler güneşin bu şekilde doğuşunda ibadet ederler. Bundan dolayı güneş iyice yükselene kadar nafile namaz kılma. Güneş iyice yükselinceı bir şeyin gölgesi bir mızrak boyu olana kadar kılacağın namazları Allah katında kabul görür ve bu namazda melekler hazır bulunurlar. Her şeyin gölgesi bir mızrak boyu olduğu zamanı güneş tepe noktasını aşıncaya kadar nafile namaz kılmayı bırak. Güneş tepe noktasını aştıktan sonra da batana kadar kılacağın namazlar Allah katında kabul görür ve bu namazda melekler hazır bulunurlar. Güneş batarken de namaz kılmayı bırak. Zira şeytanın iki boynuzu arasında batar. Kafirler güneşin bu şekilde batışında ibadet ederler. '' [-Hasen-]

 

Müsned'i tertip eden der ki: "Amr b. Abese'den bunun benzeri başka rivayetler de gelmiştir. Ancak onları abdest almanın faziletleri konusu işlenirken zikrettiğimiz için burada tekrar etmiyoruz."

 

201 (2)'de tekrar etmiştir.

 

 

2. Abdullah es-Sunabihi (r.a.)

 

3239 (1) Ebu Abdillah es-Sunabihi'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneş şeytanın boynuzları arasında doğar. Güneş yükselmeye başlayınca şeytan ondan uzaklaşır. Güneş tepede durduğu zaman yanına yaklaşır. Güneş tepe noktasını aşınca yanından uzaklaşır. Batmaya yüz tuttuğu zaman yanına gelir. Battıktan sonra ise yanından uzaklaşır. şeytanın güneşe yaklaştığı bu üç zamanda namaz kılma.'' [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Abdurrezzak (3950), Nesai (1/275) ve İbn Mace (1253) rivayet ettiler.

 

 

 

3240 (2)- Abdullah es-Sunilbihi'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneşl şeytan ın boynuzları arasında doğar. Güneş doğunca şeytan ona yaklaşır. Güneş yükselmeye başlayınca şeytan ondan uzaklaşır. Güneş tepede durduğu zaman yanına yaklaşır. Güneş tepe noktasını aşınca yanından uzaklaşır. (Batarken de ona yaklaşır.) şeytanın güneşe yaklaştığı bu üç zamanda namaz kılma.'' [-Sahihtir-]

 

 

 

3241 (3)- Ma'mer, Ebu Abdillah es-Sunilbihi'den bir önceki hadisin aynısını rivayet etmiştir. [-Sahihtir-]

 

 

 

3. Ukbe b. Amir (r.a.)

 

3242 (1) Ukbe b. Amir el-Cüheni der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) üç vakitte namaz kılmamızı ve ölülerimizi defnetmemizi yasakladı. Biri güneşin doğuşu ile iyice yükselmesi arasındaki zamandır. Diğeri güneşin tepe noktasına gelişi ile batıya kayması arasındaki zamandır. Diğeri de güneşin batmaya yüz tutması ile batması arasındaki zamandır." [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Müslim (1881), Ebu Davud (3192), Tirmizi (1030) İbn Mace (1516) ve Nesai (1/275) rivayet ettiler.

 

8830 (1)'de tekrar edecektir.

 

 

 

3243 (2)- Ukbe b. Amir der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) üç vakitte namaz kılmamızı ve ölülerimizi defnetmemizi yasakladı. Biri güneşin doğuşu ile iyice yükselmesi arasındaki zamandır. Diğeri güneşin tepe noktasına gelişi ile batıya kayması arasındaki zamandır. Diğeri de güneşin batmaya yüz tutması ile batması arasındaki zamandır.’’ [-Sahihtir-]

 

8831 (2)'de tekrar edecektir.

 

 

 

4. Safvan b. Muattal

 

3244-z Safvan b. Muattal es-Sülemi bildiriyor: Allah Resıdü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Ey Allah'ın Resulü! Senin bildiğin benim ise cahili olduğum bir şeyi soracağım. Gece ve gündüz de namaz için mekruh olan vakitler var mı?" dediğimde, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Sabah namazını kıldıktan sonra güneş doğana kadar namazı bırak. Doğduktan sonra da mızrak gibi tepende dümdüz durana kadar namaz kılabilirsin. Bu zamanda kılınan namazlar Allah katında kabul görür ve melekler bu namazlarda hazır bulunur. Güneşin tam tepende olduğu zaman cehennem'in coştuğu ve kapılarının açıldığı zamandır. Güneş (tepe noktasını aşıp) sağ gözünün bulunduğu tarafa kaydığı zaman namaz kılabilirsin. Bu zamandan ikindi namazına kadar kıldığın namazlar Allah katında kabul görür ve melekler bu namazlarda hazır bulunur. '' [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Hakim, Müstedrek'te (3/518, "sahih") rivayet etti.

 

Heysemi (3346) der ki: Hadisi Abdullah (b. Ahmed b. Hanbel) Müsned'e ziyadelerinde rivayet etmiş olup ravileri Sahih'in ravileridirler. Ancak Said el-Makburi'nin hadisi sema yoluyla alıp almadığını bilmiyorum. Doğrusunu Allah bilir. Hadisi İbn Mace de (no. 1352) SaId el-Makburı kanalıyla Ebu Hureyre'den: "Safvan b. el-Muattal dedi ki: Ya Resulallah ... " ifadesiyle nakletmiştir.

 

 

 

5. Ebu Umame

 

3245 Ebu Umame'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneş doğarken namaz kılmayın. Zira güneş, şeytanın boynuzları arasında doğar ve her ka(ir bu vakitte ona secde eder. Güneş batarken de namaz kılmayın. Zira güneş, şeytanın boynuzları arasında batar ve her kafir bu vakitte ona secde eder. Gün ortasında da namaz kılmayın, Zira cehennem bu zamanda coşar. '' [-Sahihtir-]

 

Mutabileri ile sahihtir. Taberani (8105) rivayet etti.

 

 

 

6. İbn Ömer (r.a.)

 

3246 (1) İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneş doğarken ve batarken namaz kılmayın, Zira güneş, şeytanın boynuzları arasında doğar. Güneşin bir kısmı görününce namaz kılmayın, tam olarak doğmasını bekleyin. Güneşin bir kısmı batınca da namaz kılmayın, tam olarak batmasını bekleyin. '' [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Buhari (2/48, 49) ve Müslim (1/228) rivayet ettiler.

 

 

 

3247 (2)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneşin bir kısmı görününce namaz kılmayın, tam olarak doğmasını bekleyin. Güneşin bir kısmı batınca da namaz kılmayın, tam olarak batmasını bekleyin. '' [-Sahihtir-]

 

 

 

3248 (3)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneş doğarken ve batarken namaz kılmayın. Zira güneş, şeytanın boynuzları arasında doğar.'' [-Sahihtir-]

 

 

 

3249 (4)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneş doğarken ve batarken namaz kılmayın. Zira güneş, şeytanın boynuzları arasında doğar.'' [-Sahihtir-]

 

 

 

3250 (5)- İbn Ömer der ki: "Hiç kimse güneşin doğuş ile batış zamanlarını namaz için tahsis etmesin. Zira Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu zamanlarda namaz kılmaktan menederdi." [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Nesai (1/277) ve İbnu'l-Carud (280) rivayet ettiler.

 

 

 

3251 (6)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Hiç kimse güneşin doğuş ile batış zamanlarını namaz için tahsis etmesin'' buyurmuştur. [-Sahihtir-]

 

 

 

3252 (7)- İbn Ömer bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) güneşin doğuş ile batış zamanlarını namaz için tahsis etmekten menederdi." [-Sahihtir-]

 

 

 

3253 (8)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneşin bir kısmı görününce namaz kılmayın, tam olarak doğmasını bekleyin. Güneşin bir kısmı batınca da namaz kılmayın, tam olarak batmasını bekleyin.'' [-Sahihtir-]

 

 

 

3254 (9)- İbn Ömer der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Hiç kimse güneşin doğuş ile batış zamanlarını namaz için tahsis etmesin. Zira güneş şeytanın boynuzları arasında doğar.'' buyururdu. [-Sahihtir-]

 

 

 

3255 (10)- Nafi'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Kişi bekleyip de güneşin hemen doğuşundan veya batışından önce namazını kılmasın.'' Abdurrahman der ki: Malik'e: "Nafi' bunu İbn Ömer vasıtasıyla mı rivayet etti?" diye sorduğumda: "Evet!" karşılığını verdi. [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Malik, Muvatta'da (1/221) rivayet etti.

 

 

 

3256 (11)- Hafs b. Ubeydillah bildiriyor: Abdurrahman b. Zeyd b. el-Hattab vefat edince kalabalıktan dolayı gece vakti cenazesini çıkarmak istediler. Ancak İbn Ömer şöyle dedi: "Sabah oluncaya kadar bekleseniz daha iyi olur. Zira Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Güneş şeytan boynuzu üzerinde doğar'' buyurduğunu işittim." [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Buhari, et-Tarihu's-Sağir'de (81) rivayet etti.

 

 

 

7. Ka'b b. Murre

 

3257 (1) Murre veya Ka'b bildiriyor: Resulullahla (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Gecenin hangi vakti ibadet için en uygunudur?" diye sorduğumda:

''Gecenin ikinci yarısıdır.'' buyurdu ve şöyle devam etti: ''Gecenin ikinci yarısından sabah namazına kadar kılacağın tüm namazlar kabul görür. Sabah namazından sonra güneş doğana ve gölge boyu bir veya iki mızrak olana kadar namaz kılınmaz. Her şeyin gölgesi kendi dibine düşene kadar kılınacak namazlar kabul görür. Daha sonra güneş tepe noktasını aşana kadar namaz kılınmaz. Güneş tepe noktasını aşmasından ikindi namazına kadar kılınacak namazlar kabul görür. İkindi namazından sonra da güneş batana kadar namaz kılınmaz.''

 

Sonra şöyle buyurdu: "Kişi abdest alırken ellerini yıkadığı zaman günahlar ellerinden akıp gider. Yüzünü yıkadığı zaman günahları yüzünden akıp gider. Kollarını yıkadığı zaman günahları kollarından akıp gider. Ayaklarını yıkadığı zaman günahları ayaklarından akıp gider. ''

 

Şu'be der ki: "Mansur bunu rivayet ederken başın meshedilmesini zikretmedi."

Sonra şöyle buyurdu: ''Müslüman bir adam Müslüman bir adamı kölelikten azat ettiği zaman, azat etmesi kıyamet gününde onun cehennemden kurtuluşu olur. Azat ettiği kişinin her bir organına karşılık onun bir organı cehennemden kurtulur. Bir Müslüman Müslümanlardan iki kadını azat ettiği zamanı azat etmesi kıyamet gününde onun ateşten kurtuluşu olur ve bu kadınların uzuvlarından her ikisine karşılık bir uzvu cehennem ateşinden kurtulur. Müslüman bir kadın Müslüman bir kadını kölelikten azat ettiği zamanı azat etmesi kıyamet gününde onun ateşten kurtuluşu olur. Azat ettiği kadının her bir organına karşılık onun bir organı ateşten kurtulur, '' [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Ebu Davud (3967) rivayet etti.

 

13865 (2)'de tekrar edecektir.

 

 

 

3258 (2)- Ka'b b. Murra el-Behzi der ki: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Ey Allah'ın Resulül Gecenin hangi vakti ibadet için en uygunudur?" diye sorduğumda: ''Gecenin ikinci yarısıdır'' buyurdu ve şöyle devam etti: ''Gecenin ikinci yarısından sabah namazına kadar kılacağın tüm namazlar kabul görür. Sabah namazından sonra güneş doğana ve gölge boyu bir veya iki mızrak olana kadar namaz kılınmaz. Daha sonra her şeyin gölgesi kendi dibine düşene kadar kılınacak namazlar kabul görür. Daha sonra güneş tepe noktasını aşana kadar namaz kılınmaz. Güneş tepe noktasını aşmasından gölge boyu bir veya iki mızrak olana kadar kılınacak namazlar kabul görür. Daha sonra da güneş batana kadar namaz kılınmaz. ''

Sonra şöyle buyurdu: IAbdest alırken yüzünü yıkadığın zaman günahların yüzünden akıp gider. Ellerini yıkadığın zaman günahların ellerinden akıp gider. Ayaklarını yıkadığı zaman günahların ayaklarından akıp gider. '' [-zayıf-]

 

Diğer tahric: Abdurrezzak (3949) rivayet etti.

 

 

 

8. Semure b. Gundub (r.a.)

 

3259 (1) Simak bildiriyor: Muhelleb'in hutbesinde şöyle dediğini işittim: "Semure b. Cundub'un bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneşin doğuşunda veya batışında namaz kılmayın. Zira güneş şeytanın boynuzları arasında doğar, şeytanın boynuzları arasında batar. '' [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: İbn Huzeyme (1274) rivayet etti.

 

 

 

3260 (2)- Muhelleb b. Ebi Sufra der ki: Semure b. Cundub'ün bildirdiğine göre Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneşin doğuşunda namaz kılmayın. Zira güneş şeytanın boynuzları arasında doğar. Güneşin batışında da namaz kılmayın. Zira güneş şeytanın boynuzları arasında batar.'' [-Sahihtir-]

 

 

 

9. Zeyd b. Sabit (r.a.)

 

3261 Zeyd b. Sabit bildiriyor: Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi ve Sellem) güneş doğmaya başladığında veya batmaya başladığında namaz kılmayı yasakladı ve: ''Güneş şeytanın boynuzları arasında doğar'' veya: ''şeytanın boynuzları arasından doğar.'' buyurdu. [-Sahihtir-]

 

Heysemi (3345) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel rivayet etmiş olup ravileri Sahih'in ravileridirler."

 

 

10. Ebu Beşir el-Ensari

 

3262 Said b. Nafi' bildiriyor: ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından biri olan Ebu Beşir el-Ensari benim güneş doğarken namaz kıldığımı gördü. Bu yüzden beni azarlayıp bundan menetti ve şöyle dedi: "ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Güneş tamamen doğana kadar namaz kılmayın. Zira şeytanın boynuzları arasında doğar'' buyurdu." [-Hasen-]

 

Heysemi (3352) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel, Ebu Ya'la ve el-Mu'cemu'l-Evsat'ta Taberani rivayet etmiştir. Ancak Ebu Ya'la hadisi "Ebu Hübeyre beni ... gördü" ifadesiyle nakletmiştir. Ahmed b. Hanbel'in ravileri güvenilir kimselerdir."

 

6518 (1)'de tekrar edecektir.

 

 

 

11. Bilal (r.a.)

 

3263 Bilal der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sadece güneş doğarken namaz kılmaktan menederdi. Zira güneş şeytanın boynuzları arasında doğar." [-Sahihtir-]

 

Heysemi (3354) der ki: "Bunu Ahmed b. Hanbel ve anlamca benzerini Taberani el-Mu'cemu'l-kebir'de (1070) rivayet etmiş olup Ahmed b. Hanbel'in ravileri Sahih'in ravileridirler."

 

 

 

12. Hz. Aişe (r.anha)

 

3264 (1) Hz. Aişe bildiriyor: "Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yükselene kadar güneş doğarken ve kaybolana kadar güneş batarken namaz kılmayı yasakladı." [-Hasen-]

 

 

 

3265 (2)- Hz. Aişe der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ikindinin farzından sonra iki rekatlık nafile namazını hiç bırakmadı. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Namaz kılmak için güneşin doğuşunu veya batışını bekleyip; bu vakitleri namaz kılmaya tahsis etmeyin'' buyurdu. [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Müslim, müsafirln 1/571 (833), Nesai, mevakit 1/278 (570) ve Beyhaki (2/453) rivayet ettiler.

 

 

 

3266 (3)- Mikdam b. Şureyh, babasından bildiriyor: Aişe'ye ikindi namazının farzından sonra namaz kılmayı sorduğumda şöyle dedi: "Kılabilirsin! Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kavmin olan Yemenlilere güneş doğarken namaz kılmayı yasakladı." [-Sahihtir-]

 

 

 

3267 (4)- Hz. Aişe der ki: "Ömer bu konuda yanılmış! Zira Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) güneşin doğuşu ile batışını bekleyip o zamanlarda namaz kılınmasını yasakladı." [-Sahihtir-]

 

 

 

3268 (5)- Hz. Aişe der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) güneşin doğuşu ile batışını bekleyip o zamanlarda namaz kılınmasını yasakladı." [-Sahihtir-]

 

 

SONRAKİ