MÜSNED-İ HANBEL |
CEMAATLE NAMAZ |
10- İmamın Sorumluluğu ve Fasık Kişinin imamlığı
1. Ebu Hureyre (r.a.)
7150- Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "İmam (cemaatin namazının
sıhhatinden) sorumlu, müezzin ise (namaz vakitlerini bildirmekle) görevlidir.
Allahım! İmamları doğru yola ilet, müezzinleri de bağışla. ''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud 1/203, 204 (517, 518), Beyhaki
(1/430, 431), Buhari, el-kebir'de 1/1 (78), Şafii, Ümm'de (1/141) ve Tayalisi,
Musned'de (2404) rivayet ettiler.
2. Ukbe b. Amir (r.a.)
7151 (1) Ebu Ali el-Hemdani der ki: Çıktığımız bir yolculukla Ukbe b.
Amir de bizimle birlikteydi. Namaz vakti ona: "Allah sana merhamet etsin! Sen
ki Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından birisin. Öne geçip
bize imam ol" dediğimizde: "Olmaz!" dedi ve şöyle devam etti:
"Zira Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu
işittim: ''Her kim bir cemaate imam olur da namazı vaktinde ve gerektiği gibi
kıldırırsa bunun sevabını hem kendisi, hem de cemaat alır. Eksik yapması
halinde ise vebali sadece imama olur.''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud, salat 1/158 (580), İbn Mace 1/314
(983), İbn Hibban (s. 110, no: 374) ve Hakim 1/21 (213, "Sahih")
rivayet ettiler.
7152 (2)- Ebu Ali el-Hemdani der ki: Çıktığımız bir
yolculukla Ukbe b. Amir de bizimle birlikteydi. Namazlarda bize imam olmak
istemeyince ona: "Allah sana merhamet etsin! Sen ki Muhammed (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in ashabından birisin. Neden bize imam olmuyorsun?"
dedik. Ukbe: "Hayır!" dedi ve şöyle devam etti: "Zira Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu işittim: ''Her kim bir
cemaate imam olur da namazı vaktinde ve gerektiği gibi kıldırırsa bunun
sevabını hem kendisi hem de cemaat alır. Eksik yapması halinde ise vebali
sadece imama olur.''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari 2/187 (694), Ebu Davud 1/158 (580), İbn
Mace 1/314 (983), Taberani, M. el-Kebir' de 17/329 (91) ve Beyhaki (3/127)
rivayet ettiler.
7153 (3)- Ebu Ali el-Mı sri der ki: Ukbe b. Amir ile
birlikte bir yolculuğa çıktık. Ona: "Sen ki Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in ashabından birisin, ama bize imam olmuyorsun" diyerek
namazları bize kaldırmasını istedik, anıa Ukbe şu karşılığı verdi:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu işittim:
''Kişi bir cemaate imam olur da namazı gereği gibi kıldırırsa hem kendisi, hem
de cemaat sevaplarını tamamıyla alır. Şayet namazı gereği gibi kıldıramazsa
cemaat sevabını tam bir şekilde alırken vebali imamın olur.''
[-Sahihtir-]
Heysemi (2/68): "Ahmed ve Taberani rivayet ettiler.
Ravileri güvenilirdir" demiştir.
7154 (4)- Ebu Ali el-Hemdilni bildiriyor: Bir yolculukta
Ukbe b. Amir'le birlikteydik. Namaz vakti bize imamlık yapmasını istediğimizde
kabul etmeyip şöyle dedi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
şöyle buyurduğunu işittim: ''Bir cemaate imamlık yapan kişi cemaatin
sorumluluğunu da almış olur. Şayet namazı tam kıldırırsa sevabını tam alırı tam
kıldıramazsa vebalini kendisi alır. ''
[-Sahihtir-]
3. Ebu Hureyre (r.a.)
7155 (1) Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Size namaz kıldıran imamlar
doğru bir şekilde kıldırırlarsa sevabı hem onlara, hem de size olur. Yanlış bir
şekilde kıldırırlarsa da sevabı size, vebali onlara olur. ''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari, ezan (1/178) rivayet etti.
7156 (2)- Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Size namaz kıldıran
(imamlar) doğru bir şekilde kıldımlarsa sevabı hem onlara, hem de size olur.
Yanlış bir şekilde kıldımlarsa da sevabı size, vebali onlara olur. ''
[-Sahihtir-]
4. Abdullah b. Mes'ud (r.a.)
7157- Abdullah'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Belki de namazları vaktinin dışında kılan topluluklara
yetişirsiniz. Eğer onlara yetişirseniz siz bildiğiniz vakitte namazlarınızı
evde kılın. Sonra da onlarla kılın ve onlarla kıldığınız namazı nafile olarak
sayın.''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Mace (1/196) ve Ebu Davud (1/165) rivayet
ettiler.
2928 (4)'te geçmişti.