MÜSNED-İ HANBEL |
NAMAZ’IN KILINIŞI |
34- Rüku ile Secdeden Sonra Bir Süre Durmak ve Bunu
Terkeden Kişiye Ceza Olarak Vaad Edilen
1. Ebu Hureyre (r.a.)
5021 (1) Ebu Hureyre (r.a.) der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Allah, rüku ve secdelerden sonra belini doğrultmayan kimsenin namazına
bakmaz'' buyurdu.
[Hasen]
Diğer tahric: Ebu Davud 1/226 (855), Tirmizi 2/51 (265) ve
Nesai (2/183) rivayet ettiler.
2. Talk b. Ali el-Hanefi
5022 (1) Talk b. Ali el- Hanefi der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Yüce Allah, rükusundan ve secdesinden sonra belini
doğrultmayan kulun namazına bakmaz'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
5023 (2)- Ali b. Şeyban bildiriyor: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Yüce Allah, rüku ve secdelerden sonra belini
doğrultmayan adam (ın namazın)a bakmaz'' buyurdu.
[Zayıf]
3. Ali b. Şeyban
5024 (1) Abdurrahman b. Ali'nin babası Ali b. Şeyban'dan bildirdiğine
göre kendisi elçi olarak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gitti.
Sonrasında babası şöyle devam etti: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in arkasında namaz kıldık. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
gözünün ucu ile rükuda ve secdede belini doğrultmayan birini gördü. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) namazı bitirince: ''Ey müslümanlar topluluğu!
Rüku ve secdede belini doğrultmayan kimsenin namazı yoktur'' buyurdu. Yine
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) safın arkasında tek başına namaz kılan
birini gördü ve adamın namazını bitirmesini bekledi. Adam namazı bitirince
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Namazını bir daha kıl. Safın
gerisinde tek başına namaz kılan kimsenin namazı yoktur'' buyurdu. Ravi der ki:
Abdussamed rivayetinde: "Safın arkasında tek başına
duran bir kişiyi gördü ve: ''Namazını bir daha kıl. Safın gerisinde tek başına
namaz kılan kimsenin namazı yoktu'' buyurdu" şeklinde geçer.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Mace (871, 1003), Ibn Huzeyme (593, 667,
872) ve Ibn Hibban (1891, 2202-
3) rivayet ettiler.
7410 (1)'de tekrar edecektir.
4. Ebu Katade
5025 (1) Abdullah b. Ebi Katade'nin bildirdiğine göre babası der ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Hırsızlık bakımından insanların en kötüsü
namazından çalan kimsedir'' buyurdu. Oradakiler: "Ey Allah'ın Resulü! Kişi
namazından nasıl çalar ki?" deyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Rükusunu ve secdesini tam olarak yapmaz -veya- rüku ve secdelerden sonra
belini tam olarak doğrultmaz'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Taberani, M. el-kebir 3/242 (3283) ve Hakim
(1/22, "Sahih") rivayet ettiler.
Heysemi (2/120): "Ahmed ve Taberani rivayet ettiler.
Ravileri sahih'in ravileridir" dedi.
5026 (2)- Başka bir kanalla yukarıdaki hadisin aynısı
nakledilmiştir.
[-Sahihtir-]
5. Ebu Mes'ud (r.a.)
5027 (1) Ebu Mes'ud'un bildirdiğine göre Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Rükusunda ve secdesinde belini tam olarak doğrultmayan adamın
veya kimsenin namazı geçerli değildir'' buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud (855), Tirmizi (265), Nesai (2/183),
İbn Mace (870) ve İbn Huzeyme (591, 666) rivayet ettiler.
5028 (2)- Ebu Mes'ud -İbn Ebi Zaide rivayetinde: "(Ebu
Mes'ud) el-Ensari"- der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Rükusunda ve secdesinde belini tam olarak doğrultmayan kimsenin namazı
yeterli, geçerli değildir'' buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
5029 (3)- Başka bir kanalla yukarıdaki hadisin aynısı nakledilmiştir.
[-Sahihtir-]
5030 (4)- Başka bir kanalla yukarıdaki hadisin aynısı
nakledilmiştir.
[-Sahihtir-]
6. Ebu Said el-Hudri (r.a.)
5031 (1) Ebu Said el-Hudrl'nin bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Hırsızlık bakımından insanların en kötüsü,
namazından çalan kimsedir'' buyurdu. Oradakiler: "Ey Allah'ın Resulü! Kişi
namazından nasıl çalar ki?" deyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Rükusunu ve secdesini tam olarak yapmaz'' buyurdu.
[Hasen]
Diğer tahric: Beyhaki (2/386) ve İbn Ebi Şeybe, salat
(1/288) rivayet ettiler.
7. Enes b. Malik (r.a.)
5032 (1) Enes der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) başını
secdeden veya rükudan kaldırıp doğrulduğu zaman o kadar ayakta beklerdi ki
(içimizden): "Acaba (secdeye gitmeyi) unuttu mu?" derdik.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari, ezan 2/301 (821) rivayet etti.
5033 (2)- Sabit der ki: Enes b. Malik bize Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namazını anlatır ve kalkıp namaz kılardı.
Başını secdeden kaldırıp doğrulduğu zaman o kadar oturup beklerdi ki biz:
"Kıyamının uzunluğundan dolayı (secde etmeyi) unuttu" derdik.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari 2/301 (821) ve Müslim 1/344 (172)
rivayet ettiler.
5034 (3)- Sabit der ki: Enes b. Malik bize Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namazını anlattı ve bize namaz kıldırmak için
kalktı. rükuya vardı ve rükudan sonra doğrulduğu zaman o kadar süre ayakta
bekledi ki bazılarımız (secdeye gitmeyi) unuttu diye düşündü. Sonra secde etti
ve secdeden kalkıp oturdu. O kadar süre oturup bekledi ki yine bazılarımız
(secdeye gitmeyi) unuttu diye düşündü. Sonra (bir daha secde etti ve secdeden)
kalkıp oturdu.1
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari, salat 2/301 (821) ve Müslim, salat
1/344 (472) rivayet ettiler.
5035 (4)- Sabit bildiriyor: Enes b. Malik: Ben size
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bize namaz kıldırdığı gibi
kıldıracağım'' Enes sizin yapmadığınız gibi yapardı. O, rüku'dan kalktığı zaman
o kadar süre ayakta beklerdi ki kişi: ''(Secdeye) gitmeyi unuttu'' derdi.
Secdeden kalktığı zaman da o kadar süre oturup beklerdi ki kişi: ''(İkinci
secdeye gitmeyi) unuttu.'' derdi.
[-Sahihtir-]
5036 (5) Enes der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) rüku'dan başını kaldırdığı zaman o kadar ayakta beklerdi ki:
(İçimizden) '' Yanıldı galiba'' derdik. Başını secdeden kaldırdığı zaman da iki
secde arasında o kadar durup beklerdi ki yine (içimizden) ''Yanıldı galiba''
derdik.
[-Sahihtir-]
5037 (6)- Enes der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) gibi namazlarının uzunluğu birbirine yakın olan kimsenin arkasında
namaz kılmadım. Ebu Bekr'in de öyleydi. Ancak Ömer kendi zamanında sabah
namazını diğerlerinden daha uzun kıldırırdı. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Semiallahu limen hamideh" dediği zaman, biz (içimizden):
"Yanıldı galiba" diyecek kadar ayakta dururdu. Sonra secde eder ve
iki secde arasında biz (içimizden): "Yanıldı galiba" diyecek kadar
uzun bir süre otururdu.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim (1/137, 138) ve Nesai (1/162) rivayet
ettiler.