MÜSNED-İ HANBEL |
MESCİDLER |
12- Evlerde Namazgah Edinme
1. Semure b. Gundub (r.a.)
3840 (1) Semure b. Cundub der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) evlerimizde kendimize namazgah edinmemizi ve buraları temiz tutmamızı
emretti.’’ [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud 1/123 (456), Tirmizi 2/490 (594),
İbn Mace 1/250 (758) ve Beyhaki (2/440) rivayet ettiler.
3841 (2)- Ömer b. Abdillah b. Urve b. ez-Zübeyr, dedesinden,
o da ashabdan birinden bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) evlerimizde kendimize namazgah edinmemizi, buraları düzenli ve temiz
tutmamızı söylerdi." [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Tirmizi 2/490 (594), Ebu Davud 1/124 (455) ve
İbn Mace 1/250 (758) rivayet ettiler.
2. Hz. Aişe (r.anha)
3842 Hz. Aişe bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) evlerde namazgahlar yapılmasını, bunların temiz tutulup güzelce
kokulandırılmasını emretti.’’ [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Farklı yollardan Hişam'dan Ebu Davud (455),
Tirmizi (594), İbn Mace (759) ve İbn Hibban (1634) rivayet ettiler.
3. İtban b. Malik (r.a.)
3843 (1) İtban b. Malik anlatıyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in yanına geldim. "Gözlerim iyi göremez oldu. Mescid'le aramızda
da şu vadi ile gece karanlığı bulunuyor" dedim ve evime gelip namaz
kılmasını, namaz kılacağı yeri de kendime namazgah edineceğimi söyledim. Allah
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu yapacağına dair bana söz verdi. Bir
ara Ebu Bekr ve Ömer'le birlikte geldiler. Ensar onun geldiğini duyunca evimde
toplandılar. Ancak Malik b. ed-Duhşun adında bir adam gelmedi ki münafık olarak
görülen birisiydi. Eve gelenleri yemeğe kadar beklettim. Beklerken aralarında
(Malik hakkında): "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in geldiğini bildiği
halde buraya gelmemesi münafıklığından başka bir şeyden değildir" şeklinde
konuşmaya başladılar. Bu arada Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) namaz
kılıyordu. Namazını bitirince: ''Yazık adama! Samimi bir şekilde Allah'tan
başka ilah olmadığına şehadet etmiyor mu? Allah bu şehadeti eden birine
cehennem ateşini haram kılmıştır.'' buyurdu. [Zayıf]
3844 (2)- İtban b. Malik anlatıyor: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e: "Ey Allah'ın Resulü! Vadideki seller kabilemin
mescidine gitmeme engel oluyor. Evime gelip bir yerinde namaz kılmanı istiyorum
ki namaz kıldığın yeri kendime namazgah edineyim" dedim. Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Dediğini yapacağım'' karşılığını verdi. Sabah
olunca Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Ebu Bekr'in yanına gitti ve
onu da yanında getirdi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) evime girdiği
zaman: ''Nerede namaz kılmamı istersin?'' diye sordu. Evin bir yerini işaret
ettiğimde Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) orada durdu. Biz de arkasında saf
tuttuk. Bize orada iki rekatlık bir namaz kıldırdı. Namaz sonrası, yaptığımız
çorbadan ikram etmek için onu evimizde beklettik.
Köy sakinleri Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
yanımda olduğunu öğrenince hızlıca gelmeye başladılar ve evimi doldurdular.
İçlerinden biri: "Malik b. ed-Duhşum neden gelmedi?" diye sorunca,
başka biri:
"O adam münafıklardan biri" karşılığını verdi.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu duyunca: ''Böyle demeyin! Adam
sırf Allah rızası için ''La ilahe illallah'' diyor.'' buyurdu. Adam: "Ama
biz davranışlarından ve sözlerinden onu bir münafık olarak görüyoruz"
deyince, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Sen, onun Allah rızası
için ''La ilahe illallah'' dediğini söylememiş miydin?'' diye sordu. Adam: "Ey
Allah'ın Resulü! Evet, söyledim" deyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Kul kıyamet gününde Allah'ın huzuruna samimi bir şekilde ''la ilahe
illallah'' demiş olarak çıkarsa Allah ona cehennem ateşini haram kılar''
buyurdu.
Ravi Mahmud der ki: Bu hadisi, içlerinde Ebu Eyyub'un de
bulunduğu bir topluluğa rivayet ettiğimde, Ebu Eyyub: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in böyle diyeceğini sanmıyorum" karşılığını
verdi. Ona:
"Geri döndüğümde İtban henüz hayatta ise bunu ona
soracağım" dedim. Dönünce de İtban'ın yanına gittim. Gözlerini kaybetmişti
ve kabilesine imamlık yapıyordu. Ona bu konuyu sorduğumda, ilk seferinde
anlattığı gibi hadisi aynı şekilde bana aktardı. İtban da Bedir savaşına
katılmış birisiydi. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari 1/519 (425) ve Müslim, mesacid 1/455
(33) rivayet ettiler.
3845 (3)- İtban b. Malik der ki: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in yanına geldim ve şöyle dedim: "Artık iyice göremez
oldum ... " Sonrasında ravi bir öncekinin aynısını zikreder. Ancak
"Malik b. ed-Duhşum" yerine "Malik b. ed-Duhşun" veya Malik
b. ed-Duhayşin" ismini kullanır. Yine ''Allah ona cehennem ateşini haram
kılar'' ifadesi yerine: ''Cehennem ateşi kendisine haram e dilir '' ifadesini
kullanır. Ayrıca İ tban'ın Bedir savaşına katıldığını zikretmez. [-Sahihtir-]
3846 (4)- İtban b. Malik anlatıyor: Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'e: "Artık iyice göremez oldum. Vadideki seller kabilemin
mescidine gitmeme engeloluyor. Evime gelip bir yerinde namaz kılmanı istiyorum
ki namaz kıldığın yeri kendime namazgah edineyim" dedim. Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İnşaallah dediğini yapacağım'' karşılığını
verdi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Ebu Bekr'in yanına gitti ve
onu da yanında getirdi. Eve gelince girmek için izin istedi. Girdikten sonra
henüz ayakta iken: ''Nerede namaz kılmamı istersin?'' diye sordu. İstediğim
yeri ona gösterdim. Namaz sonrası, yaptığımız çorbadan ikram etmek için onu
evimizde beklettik.
Köy sakinleri Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
yanımda olduğunu öğrenince hızlıca gelmeye başladılar ve evimi doldurdular.
İçlerinden biri: "Malik b. ed-Duhşun (veya: Malik b. ed-Duhayşin) neden
gelmedi?" diye sorunca, başka biri: "O adam Allah ve Resulünü
sevmeyen münafık biri" karşılığını verdi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) bunu duyunca (münafık olduğunu söyleyen) adama: ''Sen, onun Allah
rızası için ''La ilahe ilfallah'' dediğini söylememiş miydin?'' diye sordu.
Adam: "Ey Allah'ın Resulü! Biz davranışlarından ve sözlerinden onu bir
münafık olarak görüyoruz" deyince, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) yine: ''Sen, onun Allah rızası için ''La ildhe illallah'' dediğini
söylememiş miydin?'' diye sordu. Adam: "Ey Allah'ın Resulü! Evet,
söyledim" deyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kul kıyamet
gününde Allahim huzuruna samimi bir şekilde ''La ilahe illallah'' demiş olarak
çıkarsa cehennem ateşi kendisine haram edilir'' buyurdu.
Ravi Mahmud der ki: Bu hadisi, içlerinde Ebu Eyyub'un da
bulunduğu bir topluluğa rivayet ettiğimde, Ebu Eyyub: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in böyle diyeceğini sanmıyorum" karşılığını
verdi. Ona: "Geri döndüğümde İtban'a gidip bunu ona soracağım" dedim.
Dönünce de İtban'ın yanına gittim. Yaşlanmış, gözlerini kaybetmişti ve
kabilesine imamlık yapıyordu. Yanına oturdum ve bu hadisi ona sordum. İlk
seferinde anlattığı gibi hadisi aynı şekilde bana aktardı.
Ma'mer der ki: Zühri bu hadisi rivayet ettiği zaman:
"Daha sonra farzlar ve başka emirler nazil oldu. Kişinin durumu da bunları
yapıp yapmamasına bağlıdır. Artık kişi elinden geldiği kadar bu konuda
aldanmamalıdır" derdi. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari, salat 11519 (425), Müslim, iman (hno: 148, (33)), Nesai, Amelu'l-yevm ve'l-leyle
kitabında (1107), İbn Huzeyme, salat 2/232 (1231) ve İbn Mace, mesacid 11249
(754) rivayet ettiler.
3847 (5)- Mahmud b. er-Rabi' bildiriyor: İtban b. Malik'le
karşılaştığımda ona: "Senden bana ulaşan şu olay nedir?" diye sordum.
İtban şöyle anlattı: Görmem biraz zayıflamıştı. Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) ile haber gönderip: "Evime gelip de namaz kılmanı, namaz
kıldığın yeri kendime namazgah edinmeyi istiyorum" dedim. Bunun üzerine
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ashabından bir grupla evime geldi.
Kendisi namaza durunca ashabı da münafıklardan yana çektiklerini aralarında
konuşmaya başladılar. Bu yönde sıkıntıların çoğunun Malik b. Duheyşin
tarafından kaynaklandığını dile getirdiler. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in de ona beddua edip başına bir şeylerin gelmesini temeni ettiler.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bu adam Allah'tan başka ilah
olmadığına, benim de Allah Resulü olduğuma şehadet etmiyor mu?'' diye sordu.
Ashab: "Ey Allah'ın Resulü! Bu yönde şehadet ediyor, ama içinden gelerek
etmiyor" karşılığını verince, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Allah'tan başka ilah olmadığına, benim de Allah Resulü olduğuma şehadet eden
kişiye cehennem ateşi dokunmaz'' buyurdu. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim (33) rivayet etti.
3848 (6)- İtban b. Malik der ki: "Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in yanına geldim ve şöyle dedim ... "
Sonrasında ravi bir öncekinin aynısını rivayet eder. Ancak
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) için çorba yaptığını, köy ahalisinin
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in geldiğini duyunca İtban'ın evine
doluştuğunu, içlerinden bir adamın: "Malik b. ed-Duhşun" veya:
"Malik b. ed-Duhayşin nerede?" diye sorduğunu zikreder. [-Sahihtir-]
3849 (7)- Ebu Bekr b. Enes b. Malik der ki: Babamla birlikte
şam'dan geldim. Mahmud b. er-Rabi ile karşılaştığımızda itban b. Malik'ten
naklen babama bir hadis rivayet etti. Babam bana: "Evladım! Bu hadisi iyi
aklında tut, zira bu hadis hadisin hazinelerinden biridir" dedi. Oradan
ayrılıp Medine'ye geldiğimizde itban'ı sorduk. Henüz hayatta olduğunu, yaşlı ve
kör biri olduğunu öğrendik. Yanına gittiğimizde bu hadisi sordum. itban:
"Evet!" dedi ve şöyle anlattı:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında gözlerimi
kaybettim. "Ey Allah'ın Resulül Artık göremiyorum, bundan dolayı da
arkanda namaz kılmaya gelemeyeceğim. Evimde bir yerde namaz kılsan da ben orayı
kendime namazgah edinsem olmaz mı?" dediğimde, Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Olur, yarın sabah yanına gelirim'' buyurdu.
İkinci gün namazı kıldırdıktan sonra evime geldi. Bana: ''Ey
İtban! Nerede kılmamı istersin?'' diye sorunca ona bir yeri gösterdim.
Gösterdiğim yerde de namazı kıldı. Daha sonra onu yemek için beklettik veya
kendisi oturdu. Geldiğini işiten Ensar da yanıma gelip evı doldurdular.
Gelenler münafıklardan, onlardan çektikleri sıkıntılardan, gördükleri
kötülüklerden bahsettiler. Tüm bunların da özellikle Malik b. ed-Duhşum adında
tek bir adamdan kaynaklandığını söylediler. Adamın da hakkında ileri geri
konuşmaya başladılar. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) oturmuş onları
dinliyordu. Ancak adam hakkında çok ileri gittiklerinde Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Adam, Allah'tan başka ilah olmadığına şehadet
etmiyor mu?'' diye sordu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu üçüncü
kez sorunca, ashab: "Evet, ediyor" dediler. Bunun üzerine Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Beni hak ile gönderene yemin olsun ki şayet
kalpten gelerek ve samimi bir şekilde bu şehadeti etmişse cehennem ateşi asla
ona dokunamaz'' buyurdu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bu sözüne
sevindiğimiz kadar başka hiçbir şeye sevinmedik. [Hasen]
Diğer tahric: Hakim (3/590) rivayet etti.
3850 (8)- Enes b. Malik anlatıyor: şişman bir adam vardı ve
gelip Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in arkasında namaz kılamıyordu.
Bir defasında Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Gelip arkanda namaz
kılamıyorum. Evime gelsen de namaz kılsan, ben de namazlarınıı senin kıldığın
gibi kılsam olmaz mı?" dedi. Daha sonra adam yemek yaptı ve Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i davet etti. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
gelince adam evdeki hasırlardan birinin kenarına su serpti (yumuşattı).
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hasırın üzerinde iki rekat namaz
kıldı.
Carud ailesinden bir adam Enes'e: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) kuşluk namazı kılar mıydı?" diye sorunca,
Enes: "Bu namazı sadece o gün kıldığını gördüm" dedi. [-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari, ezan 2/157 (670) ve Ebu Davud, salat
1/177 (657) rivayet ettiler.
3851 (9)- Enes b. Malik der ki: "Ensar'dan (şişman) bir
adam vardı..." Sonrasında ravi bir önceki hadisin aynısını zikreder.
[-Sahihtir-]
3852 (10)- Enes b. Malik der ki: Ensar'dan şişman bir adam
vardı ve gelip Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in arkasında namaz
kılamıyordu. Bir defasında Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Gelip
arkanda namaz kılamıyorum" dedi. Daha sonra adam yemek yaptı ve Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i davet etti. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
gelince hasırlardan birine su serptiler. ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) hasınn üzerinde iki rekat namaz kıldı.
Carud ailesinden bir adam Enes'e: "ResuluIlah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) kuşluk namazı kılar mıydı?" diye sorunca,
Enes: "Bu namazı sadece o gün kıldığını gördüm" dedi. [-Sahihtir-]
3853 (11)- Enes b. Malik anlatıyor: Ensar'dan şişman bir
adam vardı ve gelip ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in arkasında namaz
kılamıyordu. Bir defasında Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Gelip
arkanda namaz kılamıyorum" dedi. Daha sonra adam yemek yaptı ve Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i davet etti. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
gelince hasırlardan birine su serptiler. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) hasınn üzerinde iki rekat namaz kıldı.
Carud ailesinden bir adam Enes'e: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) kuşluk namazı kılar mıydı?" diye sorunca,
Enes: "Bu namazı sadece o gün kıldığını gördüm" dedi. [-Sahihtir-]
Müsned'i tertip eden der ki: "Enes'ten buna benzer iki
hadis daha önce şehadetleri söyleme ve bunları söyleyen kişinin canını
güvenceye alması konusu işlenirken geçmiştir. Burada tekrardan dolıya
vermiyoruz."