MÜSNED-İ HANBEL

HAYIZ

 

1- Hayız Halinin Getirdiği Yasaklar ve Hayızlı Kişinin Yerine Getirebileceği ibadetler

 

1. Enes b. Malik (r.a.)

 

2466 (1) Enes bildiriyor: Yahudiler, hanımları hayız halinde iken onlarla yemezler ve onlarla bir evde kalmazlardı. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabı bu durumu sorunca, Yüce Allah: "Sana, kadınların aybaşı hali hakkında da sorarlar, de ki: ''O bir ezadır (rahatsızlıktır)''. Aybaşı halinde iken kadınlardan el çekin, temizlenmelerine kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri zaman, Allah'ın size buyurduğu yoldan yaklaşın. Allah şüphesiz daima tövbe edenleri sever, temizlenenleri de sever"[Bakara 222] ayetini indirdi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):

 

'' (Onlar hayız halinde iken) her şeyi yapın, ancak ilişkiye girmeyin'' buyurdu. Bu haber Yahudilere ulaşınca: "Bu adam ne yapmak istiyor? Bize muhalefet etmediği bir şey bırakmadı" dediler. Bunun üzerine Useyd b. Hudayr ve Abbad b. Bişr, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelerek:

 

"Ey Allah'ın Resulü! Yahudiler şöyle şöyle demektedir. Biz kadınlarla beraber olmayacak mıyız?" dediler. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yüzü öylesine değişti ki onlara kızdığını zannettik. Onlar da çıkıp gittiler. Daha onlar giderken Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e hediye olarak gönderilen süt ile karşılaştılar. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onların ardından gelmeleri için birini gönderdi ve (geldiklerinde) onlara süt içirdi. Böylece onlar da Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in kendilerine kızmadığını anladılar.

 

 

 

2467 (2) Enes b. Malik bildiriyor: Yahudiler, hanımlarından biri hayız olduğu zaman onu evden çıkarırlar, onunla yemezler ve onunla bir arada bulunmazlardı. Resulullah {Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabı bu durumu sorunca, Yüce Allah: "Sana, kadınların aybaşı hali hakkında da sorarlar, de ki: ''O bir ezadır''. Aybaşı halinde iken kadınlardan el çekin, temizlenmelerine kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri zaman, Allah'ın size buyurduğu yoldan yaklaşın. Allah şüphesiz daima tövbe edenleri sever, temizlenenleri de sever"[Bakara 222] ayetini indirdi. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), onlar hayız halinde iken her şeyi yapabileceklerini söyleyip ancak ilişkiye girmemelerini emretti."

 

Yahudiler: "Bu adam ne yapmak istiyor? Bize muhalefet etmediği bir şey bırakmadı" dediler. Bunun üzerine Abbad b. Bişr ve Useyd b. Hudayr, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelerek:

 

"Ey Allah'ın Resulü! Yahudiler şöyle şöyle demektedir. Biz kadınlarla beraber olmayacak mıyız?" dediler. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yüzü öylesine değişti ki onlara kızdığını zannettik. Onlar da çıkıp gittiler. Daha onlar giderken Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e hediye olarak gönderilen sütle karşılaştılar. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onların ardından gelmeleri için birini gönderdi ve (geldiklerinde) onlara süt içirdi. Böylece onlar da Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in kendilerine kızmadığını anladık.[-Sahihtir-]

 

 

 

2. Hz. Aişe (r.anha)

 

2468 (1) Muaze der ki: Bir kadın Hz. Aişe'ye: "Hayızlı kadın geçirdiği namazları kaza eder mi?" diye sorunca, Aişe: "Sen Haruri misin? Biz Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanında hayız olur ve namazı kaza etmezdik. Etmekle de emrolunmazdık" karşılığını verdi. [-Sahihtir-]

 

Diğer tahric:Buhari, Pethu'l-Bari 1/421 (321), Müslim 1/265) (335), Ebu Davud 1/68 (262), Tirmizi 1/234 (130, "hasen -Sahih-" ve Nesai 1/191 (382) rivayet ettiler.

 

5603 (3)'te tekrar edecektir.

 

 

 

2469 (2) Muaze bildiriyor: Bir kadın, Hz. Aişe'ye: "Bizden hayız halinde olan geçirdiği namazları kaza eder mi?" diye sorunca, Aişe:

"Sen Haruri misin? Biz Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında hayız olur ve öyle bir şey yapmazdık" karşılığını verdi. [-Sahihtir-]

 

 

 

2470 (3) Muaze bildiriyor: Bir kadın, Aişe'ye (hayızlı iken geçirdiği namazları kaza etme hakkında) sorunca: Aişe: "Sen Haruri misin? Biz Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında hayız olur ve namazdan bir şey kaza etmezdik" karşılığını verdi. [-Sahihtir-]

 

 

 

2471 (4) Muaze der ki: Aişe'ye: "Bizden biri (hayızdan) temizlendiği zaman geçirdiği namazları kaza eder mi?" diye sorduğumda: "Sen Haruri misin? Biz Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında hayız olur ve öyle bir şey yapmazdık" -veya- "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize öyle bir şey emretmezdi" karşılığını verdi. [-Sahihtir-]

 

2472 (5)'te tekrar edecektir.

 

 

 

2472 (5) Behz: "Muaze bana bildirdi" ibaresi yerine "Muaze'den" ibaresiyle zikretti.[-Sahihtir-]

 

2471 (4)'te geçti.

 

 

 

2473 (6) Muaze bildiriyor: Bir kadın, Hz. Aişe'ye: "Hayızlı kadın geçirdiği namazları kaza eder mi?" diye sorunca: Aişe: "Sen Haruri misin? Biz Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in eşleri hayız olur ve Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize kaza etmemizi emretmezdi" karşılığını verdi. [-Sahihtir-]

 

 

 

2474 (7) Hz. Aişe der ki: "Biz Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte iken birimiz hayız olur ve temizlenirdi. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize geçirdiğimiz namazları kaza etmemizi emretmezdi. Biz de kaza etmezdik." [-Sahihtir-]

 

 

 

2475 (8) Muaze der ki: Hz. Aişe'ye: "Hayızlı kadın neden orucu kaza ediyor da namazı kaza etmiyor?" diye sorduğumda: "Sen Haruri misin?" cevabını verdi. Ona: "Hayır, ben Haruri değilim. Sadece öğrenmek için sordum" dediğimde: " Biz Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) yanında iken hayız olur ve bize orucun kazasını emredip namazın kazasını emretmezdi" karşılığını verdi. [Sahih]

 

 

 

2476 (9) Muaze bildiriyor: Bir kadın, Aişe'ye: "Bizden biri hayızlı olduğu zaman geçirdiği namazları kaza etmesi gerekir mi?" diye sorduğunda: "Sen Haruri misin? Biz Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanında hayız olur ve bize geçirdiğimiz namazları kaza etmemizi emretmezdi" karşılığını verdi. [Sahih]

 

 

 

3. Hz. Aişe (r.anha)

 

2477 (1) Hz. Aişe'nin bildirdiğine göre Allah Resulü (ıallallahu aleyhi veıellem): IHayızlı kadını Kabe'yi tavaf dışındaki bütün hac ibadetlerini yapabilirll buyurmuştur.

 

Müsned'i tertip eden der ki: "Bu hadisin başka kanalı "Taharet" başlığı altında mevcuttur."

 

 

SONRAKİ