MÜSNED-İ HANBEL |
ABDEST |
34- Abdestin Bozulup
Bozulmadığı Konusunda Şüphe
1. Ebu Hureyre (r.a.)
2014 (1) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Eğer sizden biri namaz kılarken dübüründe bir hareket
hisseder ve abdestinin bozulup bozulmadığı konusunda şüpheye düşerse bir ses
işitmedikçe veya bir koku hissetmedikçe namazını bırakmasın'' buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari,
vudu 1/64 (137), Müslim, hayd 1/276 (362), Ebu Davud, taharet 1/45 (177) ve
Nesai, taharet 1/98 (160) rivayet ettiler.
2015 (2) Ebu Hureyre (r.a.)'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Sizden biriniz namazdayken
şeytan gelir ve adamın hayvanına yumuşakça davranıp onu ele geçirdiği gibi
kendisini ele geçirir. Onun üzerine yerleşince de o kimseyi namazdan
vazgeçirmek için kabalarının arasına yellenir. Sizden biri böyle bir şey
hissederse, bir ses işitmedikçe veya bir koku hissetmedikçe namazını
bırakmasın.''[-Sahihtir-]
2016 (3) Ebu Hureyre der ki: Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem): ''Sizden biriniz namazdayken şeytan gelir ve adamın hayvanına
yumuşakça davranıp onu ele geçirdiği gibi kendisini ele geçirir. Onun üzerine
yerleşince de o kimseyi sıkıştırır veya ona gem vurur'' buyurdu. Siz bunu
görmektesiniz. Sıkışan kişinin bir taraftan bir tarafa sallandığını ve Allah'ı
zikretmediğini görürsünüz. Kendisine gem vurulan kişi ise ağzı açık olup
(esneyip) Allah'ı zikretmez. [-Sahihtir-]
2. Ebu Said el-Hudri
(r.a.)
2017 (1) İyad der ki: Ebu Said el-Hudri'ye: "Birimiz namaz
kılıyor ve kaç rekat kıldığını bilmiyor" dediğimde şu karşılığı verdi:
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Sizden biriniz namaz kılarken kaç rekat
kıldığını bilmezse oturduğu yerde iki (sehiv) secde (si) yapsın, Birinize
şeytan gelir de: «Abdestin bozuldu» derse, o kişi: «Yalan söyledin» desin,
Ancak burnu ile bir koku duyması veya kulağıyla bir ses işitmesi bunun
dışındadır,''[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud
(1029), Tirmizi 396), Hakim (1/134), Darekutni (1/374) ve İbn Hibban (533)
rivayet ettiler.
2018 (2) Ebu Said el-Hudri'nin bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Sizden biriniz namazda iken
şeytan kendisine gelip: ''Abdestin bozuldu'' derse, o kişi içinden: «Yalan
söyledin» desin. Ancak kulağıyla bir ses işitmesi veya burnu ile bir koku
duyması bunun dışındadır. Biriniz namaz kılar ve fazla mı kıldı, eksik mi kıldı
bilmezse oturduğu yerde iki secde etsin.''[-Sahihtir-]
2019 (3) Ebu Said el-Hudri'nin bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Sizden biriniz namazda iken
kaç rekat kıldığını unutursalı -veya şöyle buyurdu- ‘‘fazla mı kıldı, eksik mi
kıldı bilemezse oturduğu yerde iki secde etsin. Birinize şeytan gelir de:
«Abdestin bozuldw> derse, o kişi: «Yalan söyledin» desin. Ancak kulağıyla
bir ses işitmesi veya burnu ile bir koku duyması bunun
dışındadır.''[-Sahihtir-]
2020 (4) Yahya'nın bildirdiğine göre İyad, Ebu Said el-Hudri'ye:
"Birimiz namaz kılıyor ve kaç rekat kıldığını bilmiyor" dediğinde,
Ebu Said el-Hudri şu karşılığı verdi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle bu yurdu: "Sizden biriniz namazda iken kaç rekat kıldığını bilemezse
oturduğu yerde iki secde yapsın. Birinize şeytan gelir de: «Sen namazında
abdest bozdun» derse, o kişi: «Yalan söyledin» desin. Ancak burnu ile bir koku
duyması veya kulağıyla bir ses işitmesi bunun dışındadır.''[-Sahihtir-]
2021 (5) Yahya'nın bildirdiğine göre İyad, Ebu Said el-Hudri'ye:
"Birimiz namaz kılıyor ve kaç rekat kıldığını bilmiyor" dediğinde,
Ebu Said el-Hudri şu karşılığı verdi: Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)
şöyle buyurdu: "Sizden biriniz namazda iken kaç rekat kıldığını bilemezse
oturduğu yerde iki secde etsin. Birinize şeytan gelir de: ''Abdestin bozuldu''
derse, o kişi: «Yalan söyledin» desin. Ancak burnu ile bir koku duyması veya
kulağıyla bir ses işitmesi bunun dışındadır.''[-Sahihtir-]
2022 (6) Başka bir kanalla Ebu Said el-Hudrl'den bir önceki hadisin
mana olarak aynısı zikredilmiştir.[-Sahihtir-]
2023 (7) Ebu Said el-Hudri: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem): «Sizden biriniz namaz kılarken ... » buyurdu" dedi ve mana olarak
aynısını rivayet etti.[-Sahihtir-]
2024 (8) Ebu Said el-Hudri der ki: Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem): ''Sizden biriniz namazda iken şeytan kendisine gelir de: «Abdestin
bozuldu» derse, o kişi: «Yalan söyledin» desin. Ancak burnu ile bir koku
duyması veya kulağıyla bir ses işitmesi bunun dışındadır'' buyurdu.[-Sahihtir-]
2025 (9) Ebu Said el-Hudri'nin bildirdiğine göre Resulullah
(sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: ''Muhakkak ki sizden biri
namazda iken şeytan kendisine gelerek dübüründen bir kıl çeker. Bunun üzerine o
kimse abdestinin bozulduğunu sanır. Bu sebeple kişi bir ses işitmedikçe veya
bir koku duymadıkça namazını bırakıp ayrılmasın.''[-Hasendir-]
2026 (10) Ebu Said el-Hudri'nin bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Muhakkak ki sizden biri
namazda iken şeytan kendisine gelerek dübüründen bir kıl çeker. Bunun üzerine o
kimse abdestinin bozulduğunu sanır. Bu sebeple kişi bir ses işitmedikçe veya
bir koku duymadıkça namazını bırakıp çıkmasın.''[-Hasendir-]
3. Abdullah b. Zeyd
(r.a.)
2027 (1) Abbad b. Temim'in bildirdiğine göre amcası, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in kişinin namaz kılarken, kendisine (gaz gibi)
bir şeyler çıktığı duygusu gelmesi ve bunun kendinden olduğunu düşünmesi
hakkında şikayette bulununca, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kişi
bir koku duymadıkça veya bir ses işitmedikçe namazı bırakmasın''
buyurdu.[-Sahihtir-]
2028 (2) Abdullah b. Zeyd'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Bir koku duymadıkça veya bir ses işitmedikçe abdest
almaya gerek yoktur" buyurdu.[-Sahihtir-]
1980 (1)'de geçti.