MÜSNED-İ HANBEL

İLİM

 

3- İlim Talebi için Yolculuk ve ilim Talep Edenin fazileti

 

1. Ebu'd-Derda (radiyallahu anh)

 

572 (1) Kays b. Kesir bildiriyor: Medine'den bir adam Dimeşk'te bulunan Ebu'd-Derda:nın yanına geldi. Ebu'd-Derda adama: "Kardeşim! Ne için geldin?" diye sorunca, adam: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'ten rivayet ettiğin bir hadisi öğrenmek için geldim" dedi. Ebu'd-Derda:

 

"Ticaret için gelmedin mi?" diye sorunca, adam: "Hayır!" karşılığını verdi. Ebu'd-Derda: "Herhangi bir iş için gelmedin mi?" diye sorunca, adam: "Hayır!" karşılığını verdi. Ebu'd-Derda: "Sadece bu hadisi öğrenmek için mi geldin?" diye sorunca, adam: "Evet!" karşılığını verdi. Bunun üzerine Ebu'd-Derda dedi ki:

 

Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğunu işittim: ''Kim ilim öğrenmek için yol tutarsa Allah ona cennete doğru bir yol açar. Melekler de ilim peşinde olandan razı olup ona kanat gererler. Alim olana gökte ve yerde olanlar, hatta sudaki balıklar bile bağışlanma dilerler. Alimin, abide üstünlüğü Ay'ın diğer gezegenlere üstünlüğü gibidir. Alimler peygamberlerin varisleridir. Peygamberler geriye ne bir dinar, ne de bir dirhem bırakmışlardır. Geriye (miras olarak) bıraktıkları sadece ilimdir. Bundan dolayı her kim ilim elde ederse yeteri miktarda bir hisse elde etmiş olur.''[Hasen]

 

Diğer tahric:Ebu Davud 3/316 (364), Tirmizı 5/18 (2646, "hasen"), İbn Hibban (s. 48, no: 80) ve Bağavi, Şerhu's-Sünne'de 1/275 (129)

 

569 (1)'de geçmiştir.

 

 

 

573 (2) Kesir b. Kays: "Medine'den bir adam ... " dedikten sonra bir önceki hadisi zikreder. [Hasen]

 

Müsned'i tertip eden der ki: "Bir önceki başlıkta bu hadis zikrediidi."

 

 

2. Cabir (radiyallahu anh)

 

574 Abdullah, babasından (Ahmed b. Hanbel'den) bildirir: "İbrahim b. Akil'in yanında gittim. Ulaşılması zor olan biriydi. Yemen'de kapısının önünde bir veya iki gün boyunca bekledikten sonra ona ulaşabildim. Orada bana iki hadis aktardı. Vehb kanalıyla Cabir'den olan rivayetleri de vardı, ancak sıkışıklığından dolayı bunları ondan dinleyemedim. Hayatta olan İsmail b. Abdülkerim de bunları bize aktarmadı, bunları başka birilerinden de işitemedim." [Sahih]

 

 

 

3. Safvan b. Assal (radiyallahu anh)

 

575 (1) Zir b. Hubeyş bildiriyor: Mest üzerine mesh konusunu sormak üzere Safvan b. Assal el-Muradi'nin yanına gittim. Bana: "Neden geldin?" diye sorunca, ona: "Bilgi edinmek için geldim" karşılığını verdim. Bana: "Sana bu konuda bir müjde vereyim?" dedi ve Resülullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'den naklen şöyle devam etti:

 

"Melekler ilim peşinde olandan razı olup ona kanat gererler ... '' Sonrasında ravi söz konusu hadisi zikreder. [Sahih]

 

Diğer tahric: Ebu Davud, ilm 3/317 (3641), Tirmizi 5/546 (3536, "hasen sahih"), Nesai, taharet 1/98 (158), İbn Mace, mukaddime 1/81 (223), Darimi 1/110 (342) ve Darakutni 1/197 (15)

 

 

 

576 (2) Zir b. Hubeyş bildiriyor: Safvan b. Assal el-Muradi'nin yanına gittiğimde bana: "Neden geldin?" diye sordu. Ona: "Bilgi edinmek için geldim" karşılığını verdim. Safvan: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in:

 

''Melekler, ilim öğrenmek için evinden çıkan kişiden razı olup ona kanat gererler'' buyurduğunu işittim" dedi. Ona: "Sana mest üzerine mesh konusunu sormaya geldim" dediğinde, Safvan şu karşılığı verdi:

 

"Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in çıkardığı ordunun içinde ben de vardım. Allah Resulü (sallallahu aleyhi ve sellem) abdestli iken giydikten sonra cenabet durumu hariç yolculukta üç gün üç gece, mukim iken ise bir gün bir gece boyunca mestlerimizi çıkarmamamızı söylemişti.

 

Yine Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in: ''Batı tarafında tövbe için açılmış, genişliği yetmiş yıllık yolculuk mesafesinde olan bir kapı vardır. Bu kapı da Güneş o yönden (batıdan) doğmadıkça kapanmaz'' buyurduğunu işittim." [Sahih]

 

1944 (2)'de tekrar edecektir.

 

 

 

577 (3) Zir b. Hubeyş bildiriyor: Safvan b. Assal el-Muradi'nin yanına gittiğimde bana: "Neden geldin?" diye sordu. Ona: "Bilgi edinmek için geldim" karşılığını verdiğimde: "Melekler, ilim peşinde olandan razı olup bundan dolayı ona kanat gererler" dedi. [Sahih]

 

1946 (4)'de tekrar edecektir.

 

 

 

578 (4) Safvan b. Assal'ın bildirdiğine göre Nebimiz (sallallahu aleyhi ve sellem): ''Melekler, ilim peşinde olandan razı olup bundan dolayı ona kanat gererler'' buyurmuştur. [Sahih]

 

 

 

579 (5) Safvan b. Assal der ki: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) bizi seriyyede gönderdi..."

 

Sonrasında ravi bir önceki hadisin aynısını zikreder. [Hasen]

 

 

 

580 (6) Zir b. Hubeyş bildiriyor: Safvan b. Assal. el-Muradi'nin yanına gittiğimde bana: "Neden geldin?" diye sordu. Ona: "Bilgi edinmek için geldim" karşılığını verdiğimde, Safvan şöyle dedi:

 

"Bana bildirilene göre melekler ilim peşinde olandan razı olup bundan dolayı ona kanat gererler..."

 

Sonrasında ravi söz konusu hadisi zikredip Safvan'dan naklen şöyle der: " ... Bunun üzerine Allah Resulü (sallallahu aleyhi ve sellem) bedeviye:

 

''Kişi sevdiğiyle beraberdir'' buyurdu."

 

Zir der ki: Safvan bana birçok şey anlattı ki sonunda (Resulullah (s.a.v.)'den naklen) şöyle dedi: ''Batı tarafında tövbe için açılmış, genişliği yetmiş yıllık yolculuk mesafesinde olan bir kapı vardır. Bu kapı da Güneş o yönden (batıdan) doğmadıkça kapanmaz. Allah'ın: "Rabbinin bir takım mucizeleri geldiği gün, bir kimse daha önce inanmamışsa veya imaniyle bir iyilik kazanmamışsa, imanı ona fayda vermez.. [En'am 158] buyruğunda anlatılan budur.''[Sahih]

 

Diğer tahric: Tüm metni Tirmizi (3536)

 

 

4. Fadale b. Ubeyd (radiyallahu anh)

 

581 Abdullah b. Bureyde anlatıyor: Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in ashabından biri Mısır'da bulunan Fadale b. Ubeyd'in yanına gitti. Yanına vardığında Fadale devesine su içiriyordu. Adam: "Seni ziyarete gelmedim. Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'den naklen bana ulaşan bir hadis vardı. Senin bu hadis hakkında bilgin olabileceğini düşündüm" dedi. Fadale'nin saçlarının dağınık olduğunu görünce: "Bölgenin valisi olmana rağmen bakıyorum da saçın başın dağınık" deyince, Fadale: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) fazla süslenmekten bizi alıkoyardı" karşılığını verdi. Adam onun çıplak ayakla durduğunu görünce:

 

"Bakıyorum ayakların da çıplak" dedi. Fadale: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) ara sıra yalın ayak yürümemizi söylerdi" karşılığını verdi. [Sahih]

 

Müsned'i tertip eden der ki: "Bu yönde Cabir b. Abdillah'ın Abdullah b. Enis'ten hadis dinlemek için Şam'a bir ay boyunca gittiği zikredilir ki daha sonraki bölümlerde gelecektir."

 

Diğer tahric: Ebu Davud 4/75 (4160), Nesai 8/132 (5058) ve Darimi 1/151 (571)

 

 

5. EbU. Hureyre (r.a.)

 

582 (1) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur:

 

''Kim bir mu'min'in dünya sıkıntılarından birini giderirse, Allah onun kıyamet günü sıkıntılarından birini giderir. Kim de bir müslüman'ın ayıbını örterse, Allah hem dünya, hem de ahirette onun ayıbını örter. Kim darda kalana yardım edip işini kolaylaştırırsa, Allah hem dünya, hem de ahirette ona kolaylık sağlar. Kul kardeşinin yardımcısı olduğu sürece onun da yardımcısı Allah olur. Kim ilim öğrenmek için yol tutarsa Allah ona cennete doğru giden bir yolu kolaylaştırır. Allah'ın evlerinden birinde Kur'an'ı okumak ve aralarında mütalaa etmek için bir araya gelen topluluğun üzerine sekinet iner, rahmet onları sarar, melekler onları kuşatır ve Allah da onları katındakilerin yanında anar. Ameli kendisini yavaşlatan kişiyi soyu sopu hızlandıramaz.''[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim (2699), Ebu Davud (1455, 4946) ve İbn Mace (225)

 

 

 

583 (2) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem): "Kim ilim öğrenmek için yol tutarsa Allah ona cennete doğru giden bir yolu kolaylaştırır'' buyurmuştur.

 

Diğer tahric: Tirmizi, rivayet edip ''hasen'dir'' dedi. 

 

571 (1)'de tekrar etmiştir.

 

 

 

584 (3) Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur:

 

''Allah'ın evlerinden birinde Kur'an'ı okumak ve aralarında mütalaa etmek için bir araya gelen topluluğu melekler kuşatır, rahmet sarar ve Allah onları katındakilerin yanında anar. Kim ilim öğrenmek için yol tutarsa Allah ona cennete doğru giden bir yolu kolaylaştırır. Ameli kendisini yavaşlatan kişiyi soyu sopu hızlandıramaz.''[Sahih]

 

 

SONRAKİ